Blixttrigger: Yongnuo RF-603N

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Idag fick jag hem mina blixttriggers som jag beställde på eBay någon dag före jul.

4st Yongnuo RF-603N för totalt 420,90kr inkl. frakt ( http://www.ebay.co.u...#ht_9525wt_1202 priset hade gått upp någon dollar eller två såg jag)

RF-603N är Nikonvarianten, att det finns olika versioner för olika kameramärken beror på att detta är transceivers och de kamera specifika stiften används för att avgöra om triggern sitter på kameran (och ska vara sändare) eller om den sitter på blixten (och ska vara mottagare)

Det finns ingen TTL-passthru men väl vanlig manuel triggning om man vill ha en blixt även på kameran, tillsammans med sändaren.

Mottagaren väcker även en SB-800 ur viloläge utan problem (har läst att SB-600 tyvärr inte är kompatibel med den funktionen dock)

Den medföljande kabeln gör att man även kan använda RF-603 som trådlös kamerautlösare. Man fäster helt sonika en transceiver i kameran och ansluter kabeln mellan den och kamerans trådutlösaruttag (se till att beställa rätt variant beroende på kamera)

Man trycker sedan bara på avtryckarknappenknappen på en annan trancseiver för att fyra av kameran. Hel och halvtryck fungerar som vanligt. Man kan även ha en blixt monterad på den transceiver man använder som utlösare. Praktiskt om man är sin egen assistent eller sk VAL (Voice Activated Lightstand)

Så till något som jag vet många är intresserade av att veta, hur ligger det till med blixtsynktiden.

Jag läste någon spec om 1/250".

Vad jag själv kan konstatera med min D80 som i sig har 1/200" som snabbaste synktid är att det faller precis på målsnöret.

Bilden nedan är tagen på 1/200", notera det svarta bandet längst ner i bild (slutaren som är på väg att stänga)

Denna bild är istället tagen på 1/160" och här funkar det utan problem naturligtvis.

Jag kan väl säga att även 1/200" lär funka i praktiken för mig i många fall, om jag nu behöver den tiden. Antingen beskär man bilden, eller så finns det ju fall när man ändå inte belyser just den nedersta delen i bilden.

Vad som händer med en kamera som har en kortare synktid i sig själv kan jag inte svara på. Men det är väl kanske inte helt omöjligt att 1/200" funkar bra på en kamera som har 1/250" som synktid.

Något distanstest har jag inte utfört ännu. Frågan är om jag personligen kommer att behöva något mer än kanske 10-20m. Specen säger iaf 100m.

Har ni något mer ni undrar över eller vill jag ska testa så ställer jag gärna upp, men inte just i kväll, jag har fler nya leksaker som ska testas ;)
    • Att man inte kan köra på 1/200 sek kan vara resultatet av någon fördröjning som finns i kedjan mellan kameran -länk- blixt, dvs i själva radiotriggarna.

Trådad blixt går ju bums, säkert även vid SU-4 (?) Med radiotriggarna blir väl det några millisekunder extra, men tillräckligt för att fenomenet skall uppstå.

Det där borde man ju kunna mäta upp tycker jag. Kan det vara så att sändaren inte är aktiv hela tiden?
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.
    • Krister E skrev:

Att man inte kan köra på 1/200 sek kan vara resultatet av någon fördröjning som finns i kedjan mellan kameran -länk- blixt, dvs i själva radiotriggarna.

Trådad blixt går ju bums, säkert även vid SU-4 (?) Med radiotriggarna blir väl det några millisekunder extra, men tillräckligt för att fenomenet skall uppstå.

Det där borde man ju kunna mäta upp tycker jag. Kan det vara så att sändaren inte är aktiv hela tiden?

Missade ditt inlägg förut.

Naturligtvis handlar det om fördröjning i "systemet" bär man inte kommer ner till kamerans kortaste synctid.

Specen jag läst för dessa triggers (dock inte i manualen där inget om synctid nämns) är att de "ska klara 1/320" eller i vissa situationer 1/250" eller längre."

Rätt flytande mao.

Men jag kan tänka mig (om jag tänker rätt) att dom klarar 1/200" på en kamera som har 1/250" synctid.

Om inte annat så har jag möjlighet, om någon vecka eller två, att prova på en D90, som väl har 1/250" i synctid om jag inte mins fel.
    • D40 skall greja 1/500 så där kan man testa vart gränsen går... Sen kan man undra om det skiljer sig mellan olika kameror på samma synktid

Har du tillgång till en snabb tvåkanals oscilloskop kan man ju testa, trigga ena kanalen på skåpet på sändaren på kontakten som utlöser blixten och läs av responsen på mottagaren på andra kanalen. Man borde ju kunna se något...
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.
    • Krister E skrev:

Har du tillgång till en snabb tvåkanals oscilloskop kan man ju testa, trigga ena kanalen på skåpet på sändaren på kontakten som utlöser blixten och läs av responsen på mottagaren på andra kanalen. Man borde ju kunna se något...

Vad tror ni gubbar om ett sånt här?

http://www.dealextreme.com/p/5-7-tft-lcd-60mhz-2-channel-digital-color-storage-oscilloscope-54073

Specen räcker definitivt till att mäta radiotriggers och allt möjligt annat inom foto, priset är riktigt bra... Ibland saknar jag de digitala oscilloskop jag hade tillgång till då jag jobbade med inbyggd mjukvara, det ger en schysst cool känsla att kunna mäta snabba förlopp exakt, på nåt sätt.

Nördigt? Javisst!
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar
    • OT: Jag har haft oscilloscop och lite andra mätinstrument som normalt kan finnas i ett labb, men jag beslöt mig för att göra av mig dom prylarna när jag flyttade till Västerås för några år sedan, sådant får inte plats i en mindre lägenhet... och helst inte i sängkammaren... :P On Topic, men visst hade det varit intressant att testa fotogrejer med detta...
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.
    • eketjall skrev:

Jag har en Fluke 123 på jobbet så nog kan jag göra lite mätningar, men det bekräftar ju bara vad vi redan vet, att det finns en fördröjning på mellan 1/160" och 1/200" på min setup.

Jag har en helt annat (enklare) märke av trådlösa utlösare, men också där så ska tråslösa utlösaren på papperet synka ned till 1/200. Och kör jag med studioblixtar och den trådlösa på exakt 1/200 så är det återigen på gränsen, de flesta bilderna blir perfekta, men ca 1 bild av 10 får jag en liten ridå.

Ställer jag ned den till 1/160 så fungerar det konsekvent varje gång.

Så det verkar vara ett generellt fenoment. Jag har inte heller analyserat exakt var i kedjan den extra delayen finns, det räcker att konstatera att 1/160 fungerar perfekt och det är ju en bra slutartid.
    • eketjall skrev:

Nog syncar min SB-800 på 1/200" när den sitter på D80'n allt.

Jag som har samma fenomen med en ANNAN kamera och ANNAN fjärrutlösera kan bekräfta samma sak. Min kamera fungerar såklart utmärkt med 1/200 med hotshoe blixtar.

Min känsla är ev att studioblixtarna jag har är lite slöare. Det är ju avsevärt långsammare än speedlighten. Nu vet jag inte om du har speedlights i din studio eller vanliga studioblixtar?
    • Aristotele skrev:

Vad har det egentligen för betydelse om man måste köra på 1/160 eller 1/200?

Jag kan inte komma på något större problem med det? jag bara köra min på 1/160 istället och så grunnar jag inte mer på det :) Bilderna blir ju kanon.

Nu kan jag inte svara på varför 1/160 kontra 1/200. Men Zack Arias svarar här på varför 1/1600 istället för 1/250:

http://zackarias.com/for-photographers/gear-gadgets/why-i-moved-to-medium-format-phase-one-iq140-review/

(kolla Reason #5)
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar
    • Jo det är klart att pratar vi om snabba rörelser och highspeed foto så... men då gör 1/200 vs 1/160 ingen större skillnad heller. Han jämför 1/1600 och då uppenbarligen med tillräckligt bakgrundsljus för att exponeringen utan blixt ska ha betydelse. Att slippa den oskärpan isåfall löser man genom att ha mörkt i rummet och köra liten bländare... har testat det och det är ganska lätt att få helsvarta bilder om inte blixten löses ut. Då är det _enbart_ blixtljuset som spelar roll och som till 100% styr.

Det jag i praktiken gör med mina studioblixtar är porträtt och produktfoto. För porträtt blir 1/160 knivskarpt, 1/125s fungerar bra det med.

Skulle jag behöva riktig high speed photo så duger inte mina studioblixtar heller då de rankas 1/500s på max effekt (1/2000 vid lägsta effekt vilket är lite bättre iofs)