En liten liten lins som gör stor stor skillnad

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Min D7000 genomgick häromdan en veritabel metamorphos. Manuell fokus på moderna DSLR är verkligen inte kul om man är uppvuxen innan autofokusens intåg. Sökarna på DX är väldigt små, mattskivorna blanka och omöjliga att se fokus på och det enda fokushjälpmedlet sitter nere i hörnet så att man inte kan fokusera med koncentration på motivet. Varje gång man tittar genom en SLR från 70-80 talen blir man lätt överväldigad av hur man har lyckats göra en så viktig detalj som sökaren så mycket sämre.

Min lösning på mattskivan och fokushjälpmedel blev en katzeye. Mattskivan blev matt igen och jag fick både split- och mikroprismor. Det var gott och väl, men dx-sökarna är fortfarande pyttesmå. D7000 med en 100%-sökare lider fortfarande av att 100% bara är 50% om man utgår från hälften av 35mm-formatet. F1:ans eller nikkormatens eller MEns sökare känns fortfarande som en våt dröm.

Där kommer mitt lilla nya inköp in i bilden. KPS ögonmussla med 1.35x förstoring. Jag säger bara: Underbart! Jag är nyförälskad i min kamera, den absolut sämsta detaljen blev plötsligt nästan lika bra som förr i tiden. Mikroprismorna är lagom stora och lättanvända nu och det är mycket lättare att fokusera med själva mattytan. Dessutom är själva musslan bekväm och sitter fast ordentligt. Sätter man på den stora musslan slipper man också helt ljusinsläpp. Så här ska det vara att fotografera.

Finns det nackdelar? Ja, en lins kostar säkert någon % i ljusbortfall i teorin, dock inte så att jag märker det. Man kan inte hålla kameran en bit från ögat och se hörnen. Helt klart har nikon avpassat sökarförstoringen för att man ska kunna ha glasögon på sig, för oss utan verkar dock 1.35x till vara snudd på optimalt.

Den sitter också fastskruvad vilket skulle kunna vara lite jobbigt om man faktiskt någonsin hade med sig den lilla plastbiten som nikon tycker ska ersätta en sökarslutare, när man behöver den. Nu ser jag det mest som en fördel att den inte lossnar.

Sammanfattningsvis är jac extremt nöjd. Det här rekommenderas starkt till alla som bytt mattskiva och inte fotar med glasögon.
    • Homemade skrev:

Kul! Helt klart en trevlig uppgradering! Upplever du någon som helst negativ effekt av att ha split och prisma i sökarn när du jobbar med AF optiker? Hur lätt är det att byta mattskiva själv på en D7000?

Nej, af-mätningen görs bakom spegeln, så den påverkas inte. D7000 fick också en uppgradering på antalet mätpunkter i ljusmätningen (som görs på mattskivan) mot D3s/D700 vilket gjort att det inte blir några väsentliga avvikelser på den punkten heller vilket hände på äldre modeller om man var riktigt nitisk när man mätte.(se http://www.katzeyeoptics.com/item--Nikon-D7000-Focusing-Screen--prod_D7000.html)

Byta själv? Ja, det gick på en halvminut efter en stunds studerande av manualen till skivan. Verktyg kom med på köpet. Annars gör Lasses det åt dig för en spotstyver.
    • Länge funderade jag på en Katzeye. Redan då jag haft "bara" min D300. Tanken dök upp flera gånger även nu, till min nya D7000. Det som avhållit mig från Katzeye var/är rädslan att montera den själv. Jag vågar fortfarande inte göra det, men kanske Lasses kan ge ett bra pris för det, om ens de vill göra det.

Jag har, och var van vid mattskiva typ Katzeye på min gamla Nikon F-401s. Den sökaren var underbar. Jag menar "var" därför att kamerans slutare och något i elektroniken har gått sönder. Kanske är dags att öva med min F-401s att ta bort och sätta tillbaka mattskivan, innan jag skulle våga mig på D7000.

Jo en Katzeye skiva vill jag ha och kan rekommendera till alla.

Fråga till roos: Vilken ögonmussla har du köpt och var? Jag hade en vinkelsökare till min D300, men den var aningen obekvämt/ovant att använda. Sålde den med kameran. Vinkelsökaren däremot är bra för makrofoto på marknivå, då jag inte längre kan komma upp från liggande ställning. :rolleyes:

roos, tack för en bra tråd och beskrivning.
      //Fredrik h-f.se
      Kunskap uppstår genom nyfikenhet.
    • roos skrev:

Jag läste en massa galna trådar på nätet och kom fram till att den här vekar ha bäst optik.

http://www.scandinav...sla-1-35x-u-13c

Sen hittade jag en på blocket i tälje.

Angående montering av mattskiva se mitt tidigare svar.

Mattskivan att byta testade jag på min gamla F-401s, eftersom kameran är kass. Men jag försökte med en liten och smal skruvmejsel. Det skall man inte göra. Den slant och skrapade mattskivan. Skivan är av plast. Att ta bort den är lätt, men att haka in bygeln var lite svårare. Jag skall prata med Lasses. Men skivan i sig kostar hos KatzEye över 1000:- då avvaktar jag. Fast, jag vet att den är mycket bra. Man ser skärpan/oskärpan direkt, även utan prisman, och i kombination med en bra ögonmussla kan det göra underverk. Prisman i Katzeye tyckte jag i början var lite svårt att förstå riktigt. Då menar jag på min gamla Nikon F-401s.

Varför inte Nikon fortsätter med det systemet av mattskivor är, för mig, ett mysterium. Kostnad? Kanske finns en annan orsak jag inte tänker på?

PS.

KPS-U-1,35 ögonmussla tror jag inte skulle passa mig riktigt, därför att jag har läsglasögon som jag ofta använder vid fotografering, för att kunna se inställningarna eller LCD detaljerna. Alla recensioner avråder från KPS om man har glasögon.

Det positiva, för mig är dock, att jag har problem redan med själva kameran om jag vill ha mina brillor på näsan. Jag måste då ställa om dioptrin på D7000 sökaren för glasögon. Min bästa lösning är faktiskt att ha glasögonen hängande i en "idiotsnöre" och kolla sökaren utan dem. I så fall skulle en KPS-U-1,35 passa utmärkt. Men den är ganska dyr hos Skandinavian Photo.

De har 3 varianter från 325: upp till 795:- och det tog tid att luska ut att U-varianten skulle passa till D7000. Den kostar 695:- Kanske billigare på andra ställen, men man borde se upp vilken variant man beställer.
      //Fredrik h-f.se
      Kunskap uppstår genom nyfikenhet.
    • Daizy skrev:

Mattskivan att byta testade jag på min gamla F-401s, eftersom kameran är kass. Men jag försökte med en liten och smal skruvmejsel. Det skall man inte göra. Den slant och skrapade mattskivan. Skivan är av plast. Att ta bort den är lätt, men att haka in bygeln var lite svårare. Jag skall prata med Lasses. Men skivan i sig kostar hos KatzEye över 1000:- då avvaktar jag. Fast, jag vet att den är mycket bra. Man ser skärpan/oskärpan direkt, även utan prisman, och i kombination med en bra ögonmussla kan det göra underverk. Prisman i Katzeye tyckte jag i början var lite svårt att förstå riktigt. Då menar jag på min gamla Nikon F-401s.

Varför inte Nikon fortsätter med det systemet av mattskivor är, för mig, ett mysterium. Kostnad? Kanske finns en annan orsak jag inte tänker på?

PS.

KPS-U-1,35 ögonmussla tror jag inte skulle passa mig riktigt, därför att jag har läsglasögon som jag ofta använder vid fotografering, för att kunna se inställningarna eller LCD detaljerna. Alla recensioner avråder från KPS om man har glasögon.

Det positiva, för mig är dock, att jag har problem redan med själva kameran om jag vill ha mina brillor på näsan. Jag måste då ställa om dioptrin på D7000 sökaren för glasögon. Min bästa lösning är faktiskt att ha glasögonen hängande i en "idiotsnöre" och kolla sökaren utan dem. I så fall skulle en KPS-U-1,35 passa utmärkt. Men den är ganska dyr hos Skandinavian Photo.

De har 3 varianter från 325: upp till 795:- och det tog tid att luska ut att U-varianten skulle passa till D7000. Den kostar 695:- Kanske billigare på andra ställen, men man borde se upp vilken variant man beställer.

Som jag skrev ovan, man får med ett verktyg...
    • Daizy skrev:

Den jag länkade till är precis som du själv upptäckt den som passar Nikon. Jag hittade ju en begagnad och slapp betala 695:-. Men så här i efterhand, jag hade inte tvekat att gå in och köpa den för det priset från den sekund jag fått in min katzeye i kameran, hade jag bara vetat vad man faktiskt får för pengarna. Den gör definitivt mer för mitt fotograferande än många saker jag betalat det dubbla för.

Som jämförelse: jag har en 50/1.8 som bara ligger i hyllan. Tänkte att jag vill nog ha AF ibland kanske, men den får alltid stryka på foten för voigtländer 58 när jag packar väskan. Jag har en extra blixt för att kunna få en tredje ljuskälla styrd från kameran eller en sekundär till min ringblixt. Visst, den är lysande när jag behöver den. Men hur ofta använder jag den, kanske på en bild av 1000. KPS:en gör min sökare bättre på varje skott. Den underlättar mitt manuellfokuserande och framingen hela tiden och jag upptäckte också att den gör att jag har mycket lättare att se när kameran har varit ute och cyklat när den autofokuserar.

Men visst, det finns ett billigare alternativ för den som vill snåla lite:

http://dx.com/genuine-hua-guang-camera-1-08x-1-3x-1-52x-zoom-magnify-eyepiece-420-680nm-128560

Dessutom finns nikons DK-21m som inte alls förstorar lika mycket och har lite mer blandade recenssioner när det gäller optisk kvalitet. Å andra sidan funkar den nog för de flesta, glasögon eller inte.

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Nikon-DK-21M-DK21M-Magnifying-Eyepiece-D700-D3x-/230519890752?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item35ac0e6340#ht_1106wt_1161

Sist men inte minst säls KPS:en ju på Ebay lite billigare för den som orkar vänta.

http://www.ebay.co.uk/itm/Original-KPS-UMC-Magnifying-Eyepiece-1-35x-Canon-Nikon-DSLR-Camera-/320871171732?pt=US_Viewfinders_Eyecups&hash=item4ab5698694#ht_5514wt_1104