DBS - "Dead Battery Syndrome" Nikon D80

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Hej på er, har stött på lite (läs:mycket) patrull. Har en D80, med batterigrepp. Problemet är, att inget utav batterierna (EN-EL3e) fungerar, varken i greppet, eller direkt i kameran. Batterisymbolen blinkar bara, som att batteriet vore helt dött. Detta är dock inte fallet, då jag har 5 batterier, ett original, två följde med greppet, och två har jag nyss köpt, just för att pröva, om det verkligen var så att mina gamla batterier var tvärslut. Men som sagt, de nya batterierna funkar inte heller. Har uppdaterat till ny firmware. 1.11.

Nikon Sverige har aldrig hört talas om detta, men i utlandet så har det diskuterats livligt. Där kallas detta DBS, och många anledningar nämns i dessa utländska trådar. Ibland räcker det att knäppa av och starta kameran igen, så funkar det. Ibland måste man lossa lite på objektivet, och snäppa fast det igen, så funkar det. Det sista jag läste, var att det berodde på objektivet, och att någon krets skickade en felström, som indikerade slut batteri.

För mig har detta hänt ganska ofta, och då har även jag startat om kameran, och det har räckt. Ibland även "ruckat" lite på objektivet, så har det funkat. Men sist jag skulle ut på fotografering, så var den tvärdöd, och gick inte att få liv i på något sätt. MEN!!! Med batterigreppet medföljde en kassett som man kan fylla med 6 st vanliga AA batterier, och med den funkar kameran. Jag finner detta otroligt mysko, och undrar ifall någon annan har råkat ut för samma grej?

Jag har rengjort alla kontakter, och sett till så att alla stift har kontakt mot motsvarande bleck. Nu har jag köpt en massa uppladdningsbara AA och två laddare som får duga. Känns inte som att jag vill skicka in den till Nikon, kan ju bli rätt dyrt, misstänker jag.

Så, jag har två nya EN-EL3e 1500 mAh om någon vill köpa. =)
      batteries-online.se/batterier-…3e-till-nikon-kamera.html

Med vänlig hälsning Tompten