Nikon AF-S 28 mm f/1.8G

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Tänkte slänga in mina tankar kring Nikons lilla godbit för alla vidvinkelfotografer som kör FX. Detta är på inget sätt en professionell recension, det finns mängder av bra sajter för detta. Detta är snarare en samling av mina intryck, och ett par bilder att kika på. Har bara kört objektivet på FX.

På DX använde jag Nikons 35/1.8 som ett normalobjektiv, men när jag gick över till FX stod det snabbt klart att vinjetteringen det gav inte var acceptabel. Jag ville dessutom ha något vidvinkligare, mellan 28-35 mm, ljusstarkt, och inte alltför dyrt. Nikons 24/1.4 och 35/1.4 var för dyra, likaså Sigmas 35/1.4 (alla ska dock vara fantastiska objektiv). Nikons 35/2.0 var för gammalt och oskarpt, vilket gjorde att jag fastnade för detta, och beställde ett från Hegethorns. Men nog om detta, hur är byggkvalitén?

Byggkvalitén är hyfsad, den har en gummiring för tätning, men det räknas nog inte som fullt väderskyddat. Fokusringen har ett litet glapp när man vrider, men på den här typen av objektiv tycker jag personligen inte att det spelar någon roll. Ett makro är mycket känsligare, så där är det viktigare att det inte glappar. Diametern är 67 mm, och det ska inte vara några bekymmer med att använda filter.

Objektivet väger väldigt lite, vilket jag tycker är trevligt. Ett motljusskydd medföljer, som kan monteras på objektivet bakvänt om man inte vill använda det, tyvärr kommer man i så fall inte åt fokusringen.

Autofokusen kan jag inte klaga på, den gör sitt jobb, även när det är ont om ljus. Folk har klagat på fokusskiftning, det fenomenet har inte jag upplevt vid normalt användande. Det syns kanske i en testmiljö, men till vardags kan jag inte säga att jag märkt av det.

Distorsionen är ganska liten, och Lightroom har en profil för objektivet, ifall man fotar sådant som kräver noll i distorsion.

Skärpan är bra, redan på full öppning. På FX tycker jag att man får ett härligt skärpedjup på 28 mm, man lyckas sudda ut bakgrunden ganska bra, trots att det är ett vidvinkelobjektiv.

Objektivet är bestyckat med Nano-crystal coat, något som säkert bidrar till att objektivet är så pass trevligt, men jag kan inte jämföra med något objektiv som saknar det. Objektivet har också Nikons guldring, vilket gör att det klassas som professionellt, och kan alltså användas för att beviljas medlemskap i NPU eller NPS.

Positivt:

- Ljusstarkt
      - Väger mycket lite
      - Mycket prisvärt
      - Bra skärpa

Negativt:

- Byggkvalitén kunde vara bättre för ett professionellt objektiv

Slutsats:

Ett riktigt trevligt objektiv, som sitter på min kamera största delen av tiden. Varmt rekommenderat!