Köpa kamera

• Hej! Jag studerar sista året Media i gymnasiet, jag älskar att fotografera och har visioner om att utvecklas ännu mer och kanske till och med få ett jobb i framtiden(foto). Det jag vill ha hjälp med är att välja en kamera för ett rimligt pris som jag kan växa i. Har tittat på d3200, de är VÄLDIGT billiga och har bra egenskaper men jag kanske skulle satsa på en lite värre kamera, objektiv jag kommer använda är nikkor 30mm 1,8f (porträtt), nikkor 70-300mm 4-5,6f(sport) OCH standard 18-55.
      Tack på förhand! :-))
    • Farsta, jag tycker du ska förklara VAD du tycker är viktigt som man får med en D7000 som inte den billigare kameran ger.

D3200 är en otroligt kompetent kamera med avseende på bildkvalitet, dessutom är den liten, lätt och därmed smidig att ha med sig. Visst saknar den några finesser som dyrare kameror har, men för att utvecklas i sitt fotografi duger den mer än väl.

Att lära sig ta bra bilder är så mycket mer än de tekniska finesserna, och när man har begränsad budget (vilket jag antar att en gymnasiestudent har) kanske inte huset är den självklara första uppgraderingen - kanske är optik, stativ, böcker, DVD-filmer med instruktioner eller blixtar bättre investeringar. Vi behöver nog veta mer om vad Petamobile är sugen på att fota och utvecklas inom för att kunna ge råd.

Så... Petamobile, mitt råd skulle vara att fundera på vilken typ av bilder du tror du vill ta mest, och bränn inte alla pengar på första kameraköpet. Med tiden kommer man på vad som är svårt att fota med den utrustning man har och då kan man komplettera på det området.
    • Bjoel - du vet ju precis vilka svaren blir på frågan :) men jag repeterar dem ändå. Skriver man att man vill ha en kamera "att utvecklas med" så tycker jag instegsmodellerna inte är den modell man pratar om riktiigt. Jag skriver några argument här nedan ( väl kända av alla på forumet)

1. Fler inmatingshjul och och yttre reglage ( lättare att sköta kameran)
      2. Inbyggd fokusmotor som ger tillgång till fler objektiv
      3. Fukt och dammskyddat hus( inbillar mig att det kan förlänga livslängden och, med rätt optik, fota i regn och dimma)
      4. Förmodligen lite bätte fart på bildhastighet?
      5 C1 och C2 som ger snabbijustering
      6. Säkert mer välbyggd i detaller och hus

Finns säker fler saker. Fast visst: jag har alltid kört instegsmodeller och aldrig saknat något. Men jag har heller aldrig haft "visioner om att utvecklas ännu mer och kanske till och med få ett jobb i framtiden(foto)"

Så rådet blir väl att klämma på olika hus och studera sin budget och sedan göra ett val
    • Har tittat på d3200, de är VÄLDIGT billiga och har bra egenskaper men jag kanske skulle satsa på en lite värre kamera, objektiv jag kommer använda är nikkor 30mm 1,8f (porträtt), nikkor 70-300mm 4-5,6f(sport) OCH standard 18-55.

Om du känner att du kanske vill satsa på en värre kamera röstar jag också på en (begagnad) D7000 (den har också bra bildkvalitet för att återkoppla till Bjoels inlägg). Angående objektiven:

Antar att du menar:
      35/1.8: Kanonobjektiv. Det kan du säkert ha påskruvat kameran första två åren du fotar eller så.
      18-55: Också bra grejer, siktar du på en beggad D7000 blir det säkert ett 18-105 istället, vilket också är helt ok.
      70-300. Den varianten med VR (drygt 4000 riksdaler) är bra grejer. Den gamla varianten utan VR är däremot skräp (enligt egen erfarenhet + läst andras). Alternativt säljer Tamron en 70-300 med VC (deras vibrationsdämpning) som ska vara kanon, lite billigare än Nikons dito. På en budget skulle jag hellre tagit 55-200 än gamla 70-300.

Nu har jag inte jättemycket erfarenhet av billigare kameror (men fotar lite D3100 då och då), men så länge det går att ställa slutartid, bländare och iso utan menymeck i M-läget så bör det ju räcka för att lära sig med. Är man på den berömda budgeten är det ju ännu viktigare att köpa rätt direkt (byta kamera om ett halvår är ju knappast ett alternativ då). Personligen skulle jag nog vänta med telezoom och köpa rätt kamera + 35a först.

Sen tror jag (Lite som Bjoel?) att mycket av det man får mellan D3200 och D7000 är ointressant till en början, typ cls från inbyggda, bracketing, timelapse timer, vissa av reglagen (tänker bland annat på den man ställer Cl/Ch med).
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar
    • Bjoel - du vet ju precis vilka svaren blir på frågan :) men jag repeterar dem ändå. Skriver man att man vill ha en kamera "att utvecklas med" så tycker jag instegsmodellerna inte är den modell man pratar om riktiigt. Jag skriver några argument här nedan ( väl kända av alla på forumet)

1. Fler inmatingshjul och och yttre reglage ( lättare att sköta kameran)
      2. Inbyggd fokusmotor som ger tillgång till fler objektiv
      3. Fukt och dammskyddat hus( inbillar mig att det kan förlänga livslängden och, med rätt optik, fota i regn och dimma)
      4. Förmodligen lite bätte fart på bildhastighet?
      5 C1 och C2 som ger snabbijustering
      6. Säkert mer välbyggd i detaller och hus

Finns säker fler saker. Fast visst: jag har alltid kört instegsmodeller och aldrig saknat något. Men jag har heller aldrig haft "visioner om att utvecklas ännu mer och kanske till och med få ett jobb i framtiden(foto)"

Så rådet blir väl att klämma på olika hus och studera sin budget och sedan göra ett val

Av allt att döma så kommer Trådskaparen att med tiden resonera som alla andra, d v s efter en tid kommer suget efter ny/bättre utrustning att leda till en uppgradering i vilket fall som helst så det där med att köpa "rätt" från början kanske man ska ta med en nypa salt.

Vissa av argumenten som listas som argument har ju väldigt lite med kamerans möjligheter att ta bra bilder att göra, det handlar ju mer om att lite snabbare hitta fram till olika inställningar för att ta bilden.
      Flera inställningshjul och förvalda konfigurationer är smidigt i vardagen men om det inte är tokbråttom så finns ju allt ändå i menyerna, dessutom går ju väldigt mycket att snabbt komma åt via info-panelen på småttingarna.

Jag tror att i praktiken är det väldigt lite man saknar på småhusen för att kunna utvecklas som fotograf.
      Om man verkligen behöver CLS så kan man kringå den bristen och pratar vi studiobruk så är det till och med enkelt.
      Bracketing? Tja, kanske men faktiskt går det att få till det också med en androidlur, OTG-kabel och en gratisapp...

Möjligheten att köra gamla, pre-AF-S-objektiv, framhålls ju också som en möjlighet men jag uppfattar att det i praktiken är en liten begränsning. Redan den budgetanpassade startuppställningen har ju inbyggda fokusmotorer och jag vet inte riktigt vilka AF/D-gluggar folk tänker på. Det ligger väl ett tiotal gluggar och dräller här hemma där endast ett saknar AF-S och det är ett gammalt 28-90. Jag kan inte säga att jag någonsin längtat efter att sätta det på ett småttinghus.

Vädertätningen skiljer förvisso men jag har haft min D3200 i snö, regn och Dubais öken och den mår alldeles utmärkt än idag. De tål mer än man tror så länge det inte strilar alltför mycket över kameran.

Jag är faktiskt mer nervös när det vattnet rinner utmed min D3s eftersom jag vet att en läckande tätning kommer att kosta mig en förmögenhet, rasar minstingen så kostar det typ en dryg tvåtusing på blocket att återställa friden i kameraväskan.

Alltså tycker jag att en D3200 är ett utmärkt val, gärna begagnad från någon otålig person som genast bytt sig vidare men å andra sidan finns mycket kampanjer på dom så nytt är också överkomligt.

Visst finns det områden där den har jobbigt, flygande fåglar och sport frestar på AF som inte är världens snabbaste (men för seriöst sportfoto duger knappt D7000 heller...). Mörkerseendet är ju inte i toppklass heller (men det gäller ju många andra DX-kameror också) men sammantaget så är det en fantastiskt bra liten kamera för måttliga pengar.

Jag har båda ytterligheterna, de aktuella småttisarna och en uråldrig top-of-the-line, men gillar att tänja gränserna för min D3200.

Däremot gillar den bra gluggar.
      * D3200 + TC-17 + 70-200/2.8VRII går att ta fantastiska sportbilder med goda crop-möjligheter. Visserligen blir andelen keepers bara en bråkdel av D3s och det krävs bra dagsljus men å andra sidan utgör huset en försumbar del av kostnaden.
      * D3200 + 24-70/2.8 är en bra och smidig portträttkombo eller gruppbildsuppsättning för studio på basiso.
      * D3200 + macro är inte heller någon dum kombination, jag har kört med den stabbiga Sigma 150/2.8 och uppskattar pixeltätheten när jag tar porträttbilder av phasmatidaer
      * D3200 + 16-85 är en bra resekombo för semestern, då har man ju verkligen tid att labba men vill inte bära mer utrustning än absolut nödvändigt.

Nu kostar ovanstående uppsättning gluggar uppåt 50 000 nya och ändå gör inte D3200 bort sig.

Jag tror faktiskt att ett av problemen med småttingarna är att de ser småtöntiga ut. Jag har kört igenom en hel fotbollsklubb med gruppbilder och porträtt med bl a D3200 + proffsgluggar och det kan kanske kännas lite jobbigt när horder av ungar konstaterar att de har en likadan kamera hemma men det var likt förbaskat det av mina hus som gjorde jobbet bäst.
      Min vanliga kamera är numera extremt mycket bättre än jag, min roligaste hänger i ett 300 m långt snöre...

• Kloka råd från Bjoel och Anders. Jag tänkte på att han redan har en systemkamera (inte nybörjare) samt vill utvecklas.Nog är det fina saker Anders listar här ovan? Den verkligt intresserade lär sig snabbt att uppskatta dessa. Allt stavas väl intrresse och budget.Det är ju så vist ordnat att oavsett modell kommer han bildmässigt bli mer än nöjd.

Egtentligen fantastisk. Man kan hitta ett tex ett D3100 hus får småpengar som räcker väldigt långt
    • Kloka råd från Bjoel och Anders. Jag tänkte på att han redan har en systemkamera (inte nybörjare) samt vill utvecklas.Nog är det fina saker Anders listar här ovan? Den verkligt intresserade lär sig snabbt att uppskatta dessa. Allt stavas väl intrresse och budget.Det är ju så vist ordnat att oavsett modell kommer han bildmässigt bli mer än nöjd.

Egtentligen fantastisk. Man kan hitta ett tex ett D3100 hus får småpengar som räcker väldigt långt

I princip håller jag med om D3100 men den har en STOR akilleshäl - displayen.

Om man tar sig tiden att ställa in allt för att ta en bild med mycket eftertanke så är det svårt att avgöra om man lyckats genom att titta på displayen efteråt. Just där är skillnaden enorm mot D3200 där man mycket enklare kan se om man lyckats få skärpan på rätt ställe i stället för att se det på datorn hemma när det är för sent att göra om och göra rätt.

Visst, det går hjälpligt även D3100 om man zoomar hårt i bilden men det är lite som att se världen genom flottiga glasögon i motljus.
      Min vanliga kamera är numera extremt mycket bättre än jag, min roligaste hänger i ett 300 m långt snöre...

• Just det hade jag faktiskt inga problem med. Visst var det kul att få den högre upplösningen på D5100 men jag kollar ganska sällan ( aldrig) om fokus hamnat rätt.Oftast ligger den perfekt och de gånger man är tveksam dög den någorlunda ( förstår att fotar man snabba sporter tex så är det viktigt att kunna kolla skärpan)

Just D3100 har fått ett speciellt sken över sig vad gäller mig. Lätt och enkel. Kanske för att jag när jag hade den råkade besöka fina fotomiljöer och sitter på många guldbilder signerade denna kamera. Tror att jag köper en sån till min 11-årige son nu när han börjar bli intreserad. Jag bytte egentligen bara för att ljudet blev så skränigt när man filmade och så tycker jag vikbar display är riktigt trevligt
    • Om du nu tänker dig en framtid inom foto tycker jag du ska satsa på något proffsigare redan från början. Den förstafrågan du ska ställa dig är om du kommer att ta mest telebilder eller vidvinkel. Tele bytyder att DX är ett toppenformat vinklarna gör sig bäst med FX min väldigtgenerella Rekommendation blir en begagnad D300 eller D700. Om du hittar någon som är lite körd så kan du växa oändligt.

Fotosidan.se brukar va en bra kompis att leta på.
      May the light be with you