Porträtt på Border Collie valp och husse Kalle

• Lägger upp en bild på en av våra valpköpare när det var valpleverans. Bilden togs i vår lada med en enkel ljussättning bestående av en SB-700 bakom ett vitt paraply, lite snett ovanifrån. Vore kul att få lite feedback för er som är så duktiga. Det kommer bli många liknande bilder den närmsta tiden så jag behöver alla tips jag kan få.

Nikon D90, Sigma 70-200/2.8, F/10, 1/200 sek, ISO-400, sb-700 bakom vitt paraply
      Våga fråga och exprimentera annars lär du dig inte ett skvatt och står där med kameran inställd på AUTO!
    • Du har bra kontakt med både husse och vovve. Lyckan att bli hundägare :)

Som förbättring tycker jag att du kunde testa lite med att lätta upp skuggorna litet. Speciellt på höger sida av hunden, husses bröst, är det en stor svart fläck utan detaljer. Jag gillar att se lite mer i de mörkare partierna. Du behöver inte köpa extra blixt, en vit reflexskärm går bra, lika så en vitmålad spånskiva eller liknande. Tänk att motivet du står nära en vägg.

Hur långt är det mellan motiv och bakvägg? Det ser ut som om du har råd att flytta både blixt och motiv liite närmare och på så sätt få något ljusare bakgrund och på så sätt få framm kroppens konturer litet bättre.

Det är inga regler utan mer smaksak. Och så har du ju lyckats så bra med det som räknas mest; ögonblicket och kontakten ;)
    • Du har bra kontakt med både husse och vovve. Lyckan att bli hundägare :)

Som förbättring tycker jag att du kunde testa lite med att lätta upp skuggorna litet. Speciellt på höger sida av hunden, husses bröst, är det en stor svart fläck utan detaljer. Jag gillar att se lite mer i de mörkare partierna. Du behöver inte köpa extra blixt, en vit reflexskärm går bra, lika så en vitmålad spånskiva eller liknande. Tänk att motivet du står nära en vägg.

Hur långt är det mellan motiv och bakvägg? Det ser ut som om du har råd att flytta både blixt och motiv liite närmare och på så sätt få något ljusare bakgrund och på så sätt få framm kroppens konturer litet bättre.

Det är inga regler utan mer smaksak. Och så har du ju lyckats så bra med det som räknas mest; ögonblicket och kontakten ;)

Du har bra kontakt med både husse och vovve. Lyckan att bli hundägare :)

Du har bra kontakt med både husse och vovve. Lyckan att bli hundägare :)

Tusen tack för din feedback! Jag uppskattar det verkligen. Ska tänka på det du föreslagit vid nästa fotografering. Här fokuserade jag mest på hussen ansikte och hunden. Om det blev lite skugga på tröjan var inget jag brydde mig om. Det var faktiskt lite av syftet med bilden. Jag har lagt på en vinjettering och egenligen är nog bilden ljusare överlag.

Jag har fyra studioblixtrar och softboxar, vita och reflekterande paraplyer och reflexskärmar så jag kanske skulle använda mer utrustning nästa fotografering.
      Våga fråga och exprimentera annars lär du dig inte ett skvatt och står där med kameran inställd på AUTO!
    • Du kanske känner till detta redan, men ljuset "faller av" kvadratiskt proportionellt mot avståndet (om jag minns rätt). Detta innebär i praktiken att om du vill få en ljusare bakgrund, så kan du flytta blixten längre bort från motivet. Då kommer större mängd ljus att "fortsätta" förbi motivet, och på så sätt ljusa upp bakgrunden. Men det var hursomhelst en väldigt fin bild, härligt att du fångade hundens blick på ett så bra sätt.