Nikon lanserar en ny systemkamera - Nikon Df

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Många har länge efterlyst en digital systemkamera från Nikon i stil med klassiska F2 och F3 och idag lanserar Nikon sin nya retro-inspirerade systemkamera - Nikon Df

Bland funktionerna:

Samma sensor som D4

AF-system Multi-CAM 4800 med 39 punkter

5,5 bilder/s

Kompatibel med icke-AI-objektiv

Optisk Sökare med 100% täckning

3,2" LCD

Läs mer hos <a href="http://www.nikon.se/sv_SE/products/product_details.page?ID=13807078059089968" target="_blank">Nikon</a>
      Mitt bildgalleri - www.bjornhellstrom.se
    • Var ju flera rykten om någon funktion/system för att underlätta manuell fokus. Som jag snabbt läst materialet verkar det inte vara någon skillnad mot ex D4, D800 eller D700. Är det något på Df som gör den bättre för manuell fokusering?

Kan det vara följande: »[color=rgb(102,102,102);font-family:Arial, sans-serif]Type B BriteView Clear Matte Mark VIII-skärm med AF-områdesmarkeringar (kompositionsrutnät kan visas)[/color]» som underlätta manuell fokusering?
    • Alltså, enda fördelen den här har mot D600 och D800 är att den är mindre o har snyggare design, annars så är det ju same shit o i vissa fall sämre tillomed. Så hur i helvete kan Nikon begära betydligt mera för den här än för en D800? Hade ju lixom hoppats på en kamera som kunde konkurera med Sony A7, men icke, blir bara mer o mer besviken på Nikon som aldrig kan göra nåt innovativt på riktigt..
    • Jag tycker silverversionen ser riktigt fin ut.

Fråga: kommer det fler objektiv i retrostil?

Alltså, enda fördelen den här har mot D600 och D800 är att den är mindre o har snyggare design, annars så är det ju same shit o i vissa fall sämre tillomed. Så hur i helvete kan Nikon begära betydligt mera för den här än för en D800? Hade ju lixom hoppats på en kamera som kunde konkurera med Sony A7, men icke, blir bara mer o mer besviken på Nikon som aldrig kan göra nåt innovativt på riktigt..

Helt OT: inlägg efter inlägg ger du uttryck för dina negativa känslor för det mesta som presenteras och det står dig helt fritt att göra det så klart. Jag upplever det som jobbigt att ständigt läsa dina negativa kommentarer om nästan allt på vår jord (liten överdrift, medges) och jag känner att jag vill säga det här. Detta är en tråd som intresserar mig så det är lite svårt att "välja bort" dina inlägg. Jag får helt enkelt tåla det men jag liksom du behöver få ventilera min känslor...
    • Helt OT: inlägg efter inlägg ger du uttryck för dina negativa känslor för det mesta som presenteras och det står dig helt fritt att göra det så klart. Jag upplever det som jobbigt att ständigt läsa dina negativa kommentarer om nästan allt på vår jord (liten överdrift, medges) och jag känner att jag vill säga det här. Detta är en tråd som intresserar mig så det är lite svårt att "välja bort" dina inlägg. Jag får helt enkelt tåla det men jag liksom du behöver få ventilera min känslor...

Borde väl egentligen fortsätta i PM egentligen, men svarar väl iaf en gång här..
      I det här fallet så är min negativitet berättigad tycker jag. Jag förstår faktiskt inte alls varför Nikon ska lägga en så skyhög pryslapp på kameran..
      Men jag är iaf nyfiken på vilka andra ställen som du tycker dom är enbart negativa? Jag brukar iaf skriva en del bildkritik o så, men upplevs dom verkligen enbart som negativa? Jag försöker ju iaf ge nån slags kritik för att få grejerna att bli ännu bättre, men jag kanske gör det på fel sätt?
    • Jag håller fram det positiva i det hela genom att konstatera att detta är en riktigt snygg kamera som säkert tilltalar många, både gamla fotorävar och nytillkomna "trendiga" människor.

Rent tekniskt är det ju inte så mycket att sukta efter när man har en D800, men snygg, MYCKET snygg.
      Det är lite som en ny bilmodell. Utseendet är för vissa värt en del pengar och en ny trendigare modell är alltid lite dyrare just därför.

Så det hade varit kul att ha en, men det kommer inte att hända för min del.
    • Fråga: Trådlös styrning av extern blixt, det behövs alltså en SU-800 eller SB-blixt monterad på kameran som master?

Står i specen:
      Avancerad trådlös blixt stöds med SB-910, SB-900, SB-800 eller SB-700 som masterblixtenhet och SB-600 eller SB-R200 som fjärrblixtar, eller SU-800 som kontrollenhet
    • Några snabba svar

Riktpriset är 28.290 i kit med den nya 50/1.8 - den kommer enbart säljas i kit

Inga nya funktioner för att underlätta manuell fokusering :(

Inga fler retro-inspirerade objektiv. I alla fall inte just nu ( jag efterlyste dock en 35:a)

RAW-buffert på ca 29 bilder (blev osäker mina anteckningar sa 29 men minnet 24 - måste kolla)

Spontan kommentar är att det är en riktigt läcker kamera och jag är lite imponerad att de tryckt in samma sensor som i D4
      Mitt bildgalleri - www.bjornhellstrom.se
    • Jag håller fram det positiva i det hela genom att konstatera att detta är en riktigt snygg kamera som säkert tilltalar många, både gamla fotorävar och nytillkomna "trendiga" människor.

Rent tekniskt är det ju inte så mycket att sukta efter när man har en D800, men snygg, MYCKET snygg.
      Det är lite som en ny bilmodell. Utseendet är för vissa värt en del pengar och en ny trendigare modell är alltid lite dyrare just därför.

Så det hade varit kul att ha en, men det kommer inte att hända för min del.

Jag håller med, för oss som har använt de kameror som är förebild till nya Df är det här jättespännande! Skulle tro att många lite äldre fotografer kommer att gilla den här kameran och trenden med återgång till äldre stil och utseende. Det finns säkert många gamla objektiv som ligger i skåpen och väntar på att komma till användning. Att kameran t.ex. saknar video och bara har plats för ett minneskort är ju rena tramset att klaga på. Om man är intresserad av video finns det en uppsjö av andra kameramodeller att välja bland?

Priset kan man ju alltid klaga på men hela fotoindustrin går dåligt och lönsamheten är säkert på väg neråt. Inte mycket att göra åt för oss konsumenter när allt färre köper riktiga kameror och istället nöjer sig med mobilen?

Tekniskt får man naturligtvis mer för pengarna med en D800/E men det är inte säkert att det är nödvändigt? Bildkvalitén från en Df kommer knappast att göra någon besviken?
    • Jag håller med, för oss som har använt de kameror som är förebild till nya Df är det här jättespännande! Skulle tro att många lite äldre fotografer kommer att gilla den här kameran och trenden med återgång till äldre stil och utseende. Det finns säkert många gamla objektiv som ligger i skåpen och väntar på att komma till användning. Att kameran t.ex. saknar video och bara har plats för ett minneskort är ju rena tramset att klaga på. Om man är intresserad av video finns det en uppsjö av andra kameramodeller att välja bland?

Priset kan man ju alltid klaga på men hela fotoindustrin går dåligt och lönsamheten är säkert på väg neråt. Inte mycket att göra åt för oss konsumenter när allt färre köper riktiga kameror och istället nöjer sig med mobilen?

Tekniskt får man naturligtvis mer för pengarna med en D800/E men det är inte säkert att det är nödvändigt? Bildkvalitén från en Df kommer knappast att göra någon besviken?

Fast dom äldre objektiven kommer inte mera till användning här än till nån annan kamera. Manuell fokusering är ju exakt lika lätt/svårt lixom. Men visst, dom passar bättre rent designmässigt, men då var det ju det där igen, vill man köpa en extremt dyr kamera enbart för designens skull? Då tycker iaf jag att det börjar bli på gränsen till snobberi, alltså kan man lika gärna slå itll på en Leica. :P
      Men filmning förstår jag inte riktigt varför dom har uteslutit, för eftersom kameran redan är så dyr så hade det nog inte kostat många kronor att trycka in en mic o lite mjukvara för att det ska funka.
      O om man ska gå på det du skriver så borde dom ju om något göra kameran billigare, för dom kommer garanterat inte sälja bättre bara för den är dyr.

Men mja, den ÄR ju förbannat snygg, snyggaste digitalkameran nånsin tillomed imo, så hoppas att dom fortsätter med samma designspråk till alla kameror!
    • Helt klart intressant.
      Roligt komplement till D800, skall bli kul att se lite vad folk tycker om den när den väl finns i handeln.
      Om D4 sensorn i DF är lika bra som den som sitter i D4:an så slår den ju D800 ganska bra på fingrarna vid fotografering i dåligt ljus så som i kyrkor osv.

Blir riktigt intressant som sagt att se vad folk tycker om den när den väl finns i vanliga människors händer :)