Hur kan jag åstadkomma detta?

• Jag skulle behöva lite hjälp av skarpögda forummedlemmar. En kompis till mig ska fota ett bröllop, men då hon själv inte har några kunskaper i PS eller LR har jag blivit inkopplad för att göra lite redigering. Bruden har en idé om att bilderna ska se ut "ungefär som Elsa Billgrens bilder" (bifogar länk: elsa.elle.se/page/2/). Om ni kikar lite snabbt på dessa bilder, hur skulle ni säga att de är redigerade?

Min egen uppfattning: Troligen ökad kontrast, ändrad tonkurva, i övrigt ser jag inget särskilt (vilket verkar stämma överens med hennes blogginlägg som handlar om bildredigering). Personligen är jag inte jätteförtjust i bilderna, det är lite för mycket kontrast och "förlorade" skuggor, man ser inte mycket detaljer i skuggorna, men hursomhelst uppskattar jag all input jag kan få.
    • Ganska bra exempel på varför man bör anlita en fotograf som har den stil man letar efter och inte försöka få honom/henne att göra något man aldrig tidigare gjort. Nåja, nog om det. Bättre information än följande går nog inte att få:

http://elsa.elle.se/ljus/

Du kan även skicka ett snällt mail och be henne förtydliga. Alternativt så försöker ni få henne att sköta bildbehandlingen.
    • Ganska bra exempel på varför man bör anlita en fotograf som har den stil man letar efter och inte försöka få honom/henne att göra något man aldrig tidigare gjort. Nåja, nog om det. Bättre information än följande går nog inte att få:

http://elsa.elle.se/ljus/

Du kan även skicka ett snällt mail och be henne förtydliga. Alternativt så försöker ni få henne att sköta bildbehandlingen.

Jo jag såg de där länkarna, tänkte mest kolla ifall ni såg något annat i bilderna (som jag kanske missat). Håller helt med om att det är en lite bakvänd approach, det blir nog jobbigt att ha två olika personer som pysslar med bilderna (fotografen + mig som redigerare), eftersom vi antagligen kommer att ha skilda åsikter om en del....men men, det blir ytterligare en erfarenhet i bagaget.
    • Ett sådant samarbete kräver nog att du väl känner fotografens bildseende, teknik och kunskap för att du skall kunna göra något som beställaren vill ha. Personligen skulle jag aldrig åtaga mig något sådant om det inte var småsaker det rörde sig om som beskärning och liknande elementa. Att fotografen inte kan något om efterbehandling och redigering ger mig obehagliga vibrationer, så tänk noga igenom uppdraget, inte minst då det gäller att dokumentera ett bröllop. Se det som råd i all vänlighet.
      krischan

www.ikphoto.se
    • Att fotografen inte kan något om efterbehandling och redigering ger mig obehagliga vibrationer, så tänk noga igenom uppdraget, inte minst då det gäller att dokumentera ett bröllop. Se det som råd i all vänlighet.

Tack för tipset, det uppskattas. Jag ser att jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Fotografen i fråga har fotat mycket analogt, men brukar inte redigera i PS eller LR, så det är egentligen mest därför jag ska hjälpa till. Jag är själv förvånad då fotografen i fråga inte brukar fota med (digital) systemkamera, utan bara har en digitalkamera till vardags (visserligen en Canon G15 eller dylikt, men ändå...) Men men, det är brudparets problem, inte mitt. Jag är som sagt bara involverad i redigeringen, får hoppas att fotografen åtminstone sätter fokus (med lånad DSLR), det blir jobbigt för mig annars.... Så man kanske kan säga att jag också är lite smånervös.

• Min egen uppfattning: Troligen ökad kontrast, ändrad tonkurva, i övrigt ser jag inget särskilt (vilket verkar stämma överens med hennes blogginlägg som handlar om bildredigering). Personligen är jag inte jätteförtjust i bilderna, det är lite för mycket kontrast och "förlorade" skuggor, man ser inte mycket detaljer i skuggorna, men hursomhelst uppskattar jag all input jag kan få.
      Usch, låter som en hemsk situation. Du ska alltså redigera bilder på uppdrag och på ett sätt som du inte gillar, och detta för nåt så viktigt som dokumentation av ett bröllop. Och sen bilder från en fotograf som inte är van DSLR:er...

Jag tycker du ska feedbacka att du är nervös över det hela. Är det dessutom så att bruden känner fotografen kanske det blir osämja efteråt om inte bilderna lever upp till förväntningar (kvinnor som gifter sig kan bli lite, uhm, förbytta). Bröllop är ju ändå känsliga kapitel.

Som nån nämner tycker jag man ska köpa in en fotograf vars bildstil man gillar, så de slipper göra nåt dem inte gillar. Men om du kör på så lycka till :)
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar