Lowepro Urban Reporter 250

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Hur använder du din kameraväska?

Svaret på den frågan avgör med största sannolikhet vilken typ av väska man ska ha. I mitt fall använder jag sällan väska när jag är ute på en fotorunda, jag tar oftast kameran i handen och ett extra objektiv i jackfickan om jag ska ut i naturen. Om jag däremot ska resa någonstans, eller ska fota porträtt ”on location”, kan det vara trevligt att ha med sig lite olika grejer. Jag har inte så mycket att jag behöver en rullväska, och eftersom jag inte ska bära grejerna långa avstånd vill jag inte ha en ryggsäck. Axelremsväska är alltså det jag föredrar.

Då min tidigare kameraväska (Lowepro Nova 3 AW) inte riktigt rymde allt jag ville kände jag att jag behövde en ny väska. Den måste rymma:

- En professionell FX-kamera (I nuläget en D700).
      - 2 st SB-600
      - AF-S 28 1,8G
      - AF-S 60 2,8G
      - En framtida AF-S 85 1,8G eller en 135:a. UPPDATERING 2014-05-17: En 85/1.8G har nu införskaffats, och väskan rymde nytillskottet utan problem.
      - Massor av småsaker och tillbehör, nämligen ett extra batteri, några minneskort, 4 stycken radiotriggers, filter, batteriladdare, kablar, eventuellt en liten extern hårddisk... som ni märker blir det rätt mycket.

Den skulle också vara lite diskretare än min nuvarande, dvs. inte skrika ”fotoväska” när man ser den. Valet föll alltså på nyss nämnda väska. Det finns en lillebror, Urban Reporter 150, och en storebror, kallad 350. Valet mellan 250 och 350 var inte enkelt, och jag är fortfarande inte helt övertygad om det bästa valet. För mer info, bilder och video, se Lowepro’s hemsida:
      lowepro.com/urban-reporter

Det utvändiga:
      Väskan är gjord av ett jeansliknande tyg, men det är mjukare. Lite svårt att beskriva, men känslan är riktigt bra. Över lag känns väskan väldigt kvalitativ, och den har bra ”struktur”, den står stadigt på golvet om man ställer ner den.
      Det finns två utvändiga fack på väskans kortsidor, som kan rymma var sin vattenflaska, en extern hårddisk eller annat. Dessa fack har ett inre ”nät”, och går att försluta.
      Den går att bära på två sätt; med en axelrem, eller ett handtag. Handtaget är löstagbart. Axelremmen känns bekväm, men jag har inte testat att bära väskan under några längre stunder.
      Väskan kan träs på handtaget på en kabinväska, perfekt om man ska flyga någonstans.

Det invändiga:
      En stor skillnad mot min tidigare väska är att Urban Reporter 250 är ganska hög. Man kan utan problem stapla två kortare objektiv på varandra. Höjden kan dock göra att man inte utnyttjar volymen fullständigt. Har man många små objektiv (typ 50 mm f/1,8 o dyl.) kanske den här väskan inte är det bästa valet.
      Den är bred och fin, men inte särskilt djup, bara 10 cm. Detta gör att den är direkt olämplig för en D3/D4, eller för en DSLR med monterat batterigrepp. D700:an är ca.12 cm hög, vilket funkar ganska bra. Pust! Det var mitt största orosmoment när jag beställde. Kameradelen ”flexar” som tur är, vilket gör att D700:an går i.
      Kameradelen är löstagbar, vilket är ett stort plus. Man kan alltså i ett nafs göra om den till en helt ”vanlig” väska att ta med sig till jobbet. Det finns också ett laptop-fack, enligt Lowepro ska datorer upp till 13” funka bra. Man kan också tänka sig att laptopfacket rymmer en mindre reflektor.
      De flesta tillbehör ligger i ett ganska rymligt fack på framsidan, som rymmer mina radiotriggers, batterier och annat.

Tog en bild med mobilen som visar hur jag packat väskan. D700 + 85 + SB-600:orna och laddare ses på bilden. Under D700:an ligger 28:an. I ytterfacket ligger mina radiotriggers, kablar och annat.

Slutsats:
      Vissa saker upptäcker man allteftersom tiden går. Hittills är jag dock väldigt positiv över min nya bekantskap. Den har massor av fack samtidigt som den är diskret. Den verkar också vara mångsidig. Att man kan ha den ovanpå en kabinväska, att kameradelen är löstagbar och dess diskreta utseende är de största fördelarna jag upptäckt (hittills).
      Nackdelen är priset, den är inte billig. Helt jämförbar med andra kameraväskor, men jag kan inte hjälpa känslan av att man får betala (onödigt) mycket.
      Det stora frågetecknet är lastkapaciteten. Om den klarar av att svälja mina framtida inköp har den potential att bli en riktig vinnare under många år. Om inte, så får jag i framtiden se mig om efter en ännu större väska... det kanske blir en rullväska trots allt?

UPPDATERING 2014-05-17. Efter några månaders ägande har jag hunnit bli mer bekant med väskan. Jag använder den ganska ofta som en helt "vanlig" väska, och då är givetvis den löstagbara kameradelen perfekt. Den är bekväm att ha på sig under en lång tid, eftersom remmen är bra vadderad.