Trasiga bilder

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Kan någon snälla hjälpa mej?
      Köpte ny kamera en nikon d610 med nikon 24-70 2,8 glugg och var och fotade en konsert allt kände så smidigt och mycket lättare än innan då jag körde med nikon d300 och nikon 17-55 2,8.

men när jag kom hem och gick igenom bilderna hittade jag massor med "trasiga" bilder som t.ex den här

dirtylovesongs.wordpress.com/2014/02/12/dsc2013-jpg/

Bilden ser ok ut runt om inga galna ljus men hennes ansikte är helt förstört blir som bara stora "block" av färg.
      Har aldrig stött på det här tidigare då jag fotat mycket konserten med min d300.
      Är det någon som vet vad som är galet? Vad jag kan göra?

Tack på förhand /Kristakers

• Hej!

För att kunna hjälpa dig behöver vi veta lite mer om bilden,
      Om du kan dela med dig EXIF-data eller berätta vilket läge (PASM) du använde, exponeringstid och bländare. Gärna också om du hade auto vitbalans eller annat. Kan du posta bilden max 1024 pixlar här med EXIF bevarad ( dvs inte sparad för webb)?

Tilllägg Även vilket ISO-tal också.
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.
    • Vet inte riktigt hur jag får fram det på papper men bilden är tagen i NEF men det här fick jag fram

<p style="margin-left:105px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">EXIF Summary: 1/60s f/4.0 ISO1250 48mm (35mm eq:48mm)
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Camera-Specific Properties:
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Equipment Make: NIKON CORPORATION
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Camera Model: NIKON D610
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Camera Software: Adobe Photoshop Camera Raw 8.3 (Macintosh)
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Maximum Lens Aperture: f/2.8
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Sensing Method: One-Chip Color Area
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Color Filter Array Pattern: 806
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Focal Length (35mm Equiv): 48 mm
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Image-Specific Properties:
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Horizontal Resolution: 300 dpi
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Vertical Resolution: 300 dpi
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Image Created: 2014:02:12 18:06:20
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Exposure Time: 1/60 sec
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">F-Number: f/4.0
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Exposure Program: Manual
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">ISO Speed Rating: 1250
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Lens Aperture: f/4.0
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Exposure Bias: 0 EV
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Metering Mode: Center Weighted Average
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Light Source: Unknown
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Flash: No Flash, Compulsory
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Focal Length: 48.00 mm
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Rendering: Normal
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Exposure Mode: Manual
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">White Balance: Auto
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Scene Capture Type: Standard
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Gain Control: High Gain Up
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Contrast: Normal
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Saturation: Normal
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Sharpness: Normal
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Subject Distance Range: Unknown
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Other Properties:
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Resolution Unit: i
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Exif IFD Pointer: 220
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Compression Scheme: JPEG Compression (Thumbnail)
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Horizontal Resolution: 72 dpi
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Vertical Resolution: 72 dpi
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Resolution Unit: i
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Offset to JPEG SOI: 976
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Bytes of JPEG Data: 11753
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Exif Version: 2.30
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Image Generated: 2014:02:01 22:48:07
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Image Digitized: 2014:02:01 22:48:07
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Shutter Speed: 1/60 sec
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">DateTimeOriginal Second Fraction: 20
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">DateTimeDigitized Second Fraction: 20
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Focal Plane Horiz Resolution: 1675 dpcm
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Focal Plane Vert Resolution: 1675 dpcm
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Focal Plane Res Unit: cm
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">File Source: Digital Still Camera
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Scene Type: Directly Photographed
      <p style="margin-left:195px;font-size:10px;font-family:'Lucida Grande';">Digital Zoom Ratio: 1
    • Grejen är att det går inte att fixa det (eller jag kan iaf inte) få att det är inte bara att ansiktet blir fel färg utan det blir förvrängt och i vissa fall saknar information utan blir bara som att man målat över delar av bilden.

<a class="" href="http://www.nikonforum.se/index.php?/user/1888-double-tree/" title="">Double-tree</a>
      vad menar du med Sen förstår jag inte 1/60s och rörelseoskärpa, ex. sånghanden, när ISO bara är 1250 på en D610.
    • Grejen är att det går inte att fixa det (eller jag kan iaf inte) få att det är inte bara att ansiktet blir fel färg utan det blir förvrängt och i vissa fall saknar information utan blir bara som att man målat över delar av bilden.

<a data-ipb='nomediaparse' href='http://www.nikonforum.se/index.php?/user/1888-double-tree/' title="">Double-tree</a>
      vad menar du med Sen förstår jag inte 1/60s och rörelseoskärpa, ex. sånghanden, när ISO bara är 1250 på en D610.

Menar du att ansiktet är utfrätt?

Vad Double-tree tänkte på var väl att det är rejäl risk för rörelseoskärpa vid 1/60 och att man kunde ta i lite mer iso för att skjuta snabbare tider.
      Autofokus är överskattat.
    • Precis, jag tycker att resultatet är en kombination av att sångerskan rör på ansiktet och att det är en blå spotlight som belyser henne samtidigt.

Alltså, rörelseoskärpa och belysningen på scen ger detta resultat.

Inget fel på kamera således......

På blandare 2.8 (istället för bl 4) hade du haft 1/125 och med ISO 2500 (istället för ISO 1250) till detta så hade du haft 1/250 vilket hade varit att rekommendera för denna typ av bilder om du vill ha skärpa och frysa rörelsen.
      // Johan Maxe - www.maxephoto.se

• Du måste arbeta med enskilda färgkanaler för att få ordning på bilden. Det är inte fel på vare sig på kameran eller bilden utan du behöver utveckla dina kunskaper vad gäller efterbehandling.

Precis som Johan säger. Synd att köra på 1/60s och får rörelseoskärpa när du bara ligger på ISO 1250 då en D610 klarar betydligt högre ISO och fortfarande ge bra bildkvalitet. Om du medvetet vill skapa rörelseoskärpa tycker jag själv det blir för subtilt och för lite på 1/60s utan då behövs längre tider. Nu ser det mest ut som en misslyckad exponering.
    • ok. bara konstigt att jag inte stött på problemet tidigare då jag fotat på samma ställen med ganska samma inställningar men olika kameror.
      '
      Här finns en bit av en bild jag tog igår f/2.8 1/320 ISO4000.
      Så fort jag försöker göra nått med bilden blir överdelen på armen som dit ritad.
      Bilden nedan är helt orörd och den ovan har jag bara gjort svartvit.

[url='']http://dirtylovesongs.wordpress.com [/url]

går detta att fixa i photoshop. eller är det nått som är galet. då jag nu provat inställningstipsen jag fick?
    • Länken i ditt senaste inlägg fungerar inte...

Sen har jag någonstans djupt inne i bakhuvudet någon historia om att färghanteringen i något program kunde bråka och särskilt där blått blev purpur eller lila färgad eller nåt ditåt, även om man använder t ex sRGB i kameran normalt.

Du kanske får kolla vilken färgprofil din mjukvara är inställd på att visa och spara bilden på, det kan ju vara ingen färgrymd alls eller något annat. Kan ju också vara så man skall ha rätt profil för skärm m.m.
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.
    • Jag ser också att blå färgkanal slår i botten.
      Undrar dock över exponeringskompensation med hela 5 steg +...

Tog mig friheten att leka lite med vitbalansen, vilket tog bort det lila färgsticket och i bakgrunden fick jag en grön hand på duken
      och artisten står i grönt strålkastarsken, men det kanske inte såg ut så när du fotade?.

Jag kan visa min konvertering, men vill fråga dig först om det är OK?
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.