Beta av Nikons nya mjukvara - Capture NX-D

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Och Nikon NX-D är ännu värre. Kan inte hitta u-point alls i det. Dessutom läste jag (tror det var på DPreview) att CNX2 kommer inte att utväcklas och även såna mardrömmar att om man byter dator kommer att bli problem att ladda ner CNX2 igen. Om det är sant eller inte vet inte jag. Läs kommentarerna här.

Det mest problematiska är nog att nya kameramodeller inte kommer stödjas av CNX2. En fördel med att byta till något annat är att om man mot förmodan ( :P ) har raw-filer från annat märke så kan man köra de olika filerna i samma program.

Lightroom tycks ju många använda. Är det någon här som kör något annat som DxO, Capture One, Phocus,...? Det är intressant att få lite information om varför man inte valt Lightroom. Då tänker jag på bildresultat och hantering.
    • Det mest problematiska är nog att nya kameramodeller inte kommer stödjas av CNX2. En fördel med att byta till något annat är att om man mot förmodan ( :P ) har raw-filer från annat märke så kan man köra de olika filerna i samma program.

Lightroom tycks ju många använda. Är det någon här som kör något annat som DxO, Capture One, Phocus,...? Det är intressant att få lite information om varför man inte valt Lightroom. Då tänker jag på bildresultat och hantering.

Det du säger att CNX2 inte kommer att stödja nya kameramodeller leder min tanke till att ganska många använder sidan om en Nikon kamera andra modeller. Fuji är ett exempel. Moderna kameror, olika märken tar också RAW bilder och fler kommer. Kanske även framtida mobilkameror utvecklar RAW format. Då blir CNX och alla Nikon-monopol RAW konverterare helt blåsta. Men Adobe hänger med.
      Ja, Lightroom är redan branchstandard. Photoshop installerat i egen dator slutar med CS6 och webbaserade program blir allt vanligare. Kanske även en molnbaserat LR blir också poppis.
      Det senaste CaptureOne jag provade är ver. 7.1. Testade alla från 4-7 men enklast och best var version 3.7.X
      Det skrivs en del om PictureCode's PhotoNinja. Jag provade PN 1.05 och det är ett trevligt program (nu finns version 1.22) med inbyggd NoiseNinja (så klart). Det gör ett snabbt och bra jobb, men (för mig) är LR och CS6 en oslagbar kombination. CNX2 har jag aldrig gillat. ViewNX2 är installerat i min Win7 och framför allt annat använder jag NikonTransfer2.
      Om u-point i CNX2 och saknaden av det i NX-D kan jag gissa att Nikon har inte licens för NikSoftwares program i NX-D. Samarbetet slutade med att NikSoftware är nu ihop med Google. Då tycker jag att kontrollpunkterna som finns i Viveza2 och i de flesta av NikCollection är färskare än de som finns och inte kommer att förändras i CNX. NikSoftwares plug-ins fungerar bra i Lightroom, en extra poäng för Adobes program.
      //Fredrik h-f.se
      Kunskap uppstår genom nyfikenhet.
    • Jag har valt att inte använda Nikons programvaror, mycket tack vare att jag har fler kameror av annat fabrikat och inte vill splittra mig på för många programvaror. Det är för det mesta LR som gäller men jag även kört lite med Capture One, den är mycket bra men är väldigt annorlunda mot andra programvaror, något som den delar med Nikons egna! Ett problem med C1 är den känns ordentligt seg när bilderna ligger på ett NAS i nätverk. LR är inte fullt lika långsam. Den bästa kompromissen är dock LR, version 5 är så pass komplett att PS känns mer eller mindre onödig? Det som skulle få mig att slänga ut LR är om Adobe flyttar den till enbart molnet och slutar med traditionella licenser, finns inget som tyder på det just nu dessbättre.

Jag tappade förtroendet för Nikons programvaror när jag fick ett supportärende på halsen. En dam hade använt Nikon Transfer för att tanka in sina bilder till datorn och därefter gick de inte att öppna i andra program än Nikons egna. När jag kollade igenom filerna visade det sig att de hade ändrats i storlek av transferprogrammet. En vansinnig idé! Varför ska ett kommunikationsprogram ändra på bildfiler, det kan bara finnas en orsak och det är att låsa kunden till Nikons egna program. Nu gick det att fixa bildfilerna med ett script som återställde ursprunget. Efter det kastade hon ut allt som hette Nikon ur datorn.

Adobe tillhör samma kultur som Microsoft, Apple och Oracle för att nämna några, de tror inte på öppen källkod utan närmast bekämpar den och därför kan man nog inte hoppas på ett LR för någon Linuxdistribution, tyvärr!
    • Nu är ju detta en Beta men jag saknar de fina spakarna som finns i VNX som ligger synliga när jag vill använda dem, varför gömma reglagen?
      I nuläget fortsätter jag använde LR och PS (PS ligger lite pyrt till med tanke på att man framledes måste betala månadsvis/årsvis).

LR ligger väl på samma system som PS? Jag kör uteslutande PS och tycker det funkar bra med en dryg hundring i månaden.
      Då har man ju alltid senaste programvaran uppdaterad och klar. LR följer ju med PS för stunden, men det kanske är separat
      senare och inte på månadsbasis. Med flera användare kanske tom priset går ner, vad vet jag.

Nikons programvaror har jag provat en gång för längesedan men den vände till så dant i datorn så den åkte ut direkt.
    • Med flera användare kanske tom priset går ner, vad vet jag.

Jag skulle inte väja mig vid LR om det var gratis - den stora investeringen man gör är inte någon tusing för programmet utan det är att jag lär mig progammet och vänjer mig vid vad Adobe vill. Det är vad en användare erbjuder som stöd till program som finns att tillgå.

I det perspektivet lägger jag mycket hellre mitt stöd där det behövs bättre. Adobe behöver och förtjänar definitivt inte mitt stöd. Men det behöver det mycket tilltalande alternativ som finns och behövs.
    • Efter att ha laddat ner, installerat och testkört betaversionen av Capture NX-D så är jag inte imponerad. Visst, officiellt är det en betaversion, men känns mer som en halvdan alfa. Hittar i dess nuvarande betaform inget som helst användningsområde när det gäller bearbetning av NEF-filerna från min P7800.

Är det vi ser i denna betaversion vad vi kommer att se i den skarpa ersättaren till CNX2 så tror jag nog att de flesta kommer att bli besvikna. Hoppas att de lägger dit användbara funktioner under utvecklings gång, annars blir det att byta programvara (om nu CNX2 inte kommer att uppdateras i framtiden).

Antingen LR5 eller Aperture 3.x + Nik Collection är nog i dagsläget bättre hästar att satsa på. Tyvärr, dagens beta av NX-D känns mer som en nedgradering än en uppgradering av CNX2.
    • Har nämnts här förhoppningen att det blir en bra ersättning för View NX. Ja i många avseende kan man säga att det blir det. Men jag använder ViewNX endast för att den visar fokuspunkten på en bild, om AF var på i kameran. CNX-D saknar den funktionen, åtminstone i betaversionen. Då har CNX-D sjunkit ordentligt i mina ögon. Snabbare och bättre bildvisare finns än CNX-D.
      Allt pekar åt att Nikon program blir smalare och smalare. Jag kan inte låta bli att tänka på Adobes försök att sprida och generalisera DNG formatet.
      Den här bilden från VNX visar vad jag ville, men saknar i CNX-D, beträffande fokuspunkten:

//Fredrik h-f.se
    • Har nämnts här förhoppningen att det blir en bra ersättning för View NX. Ja i många avseende kan man säga att det blir det. Men jag använder ViewNX endast för att den visar fokuspunkten på en bild, om AF var på i kameran. CNX-D saknar den funktionen, åtminstone i betaversionen. Då har CNX-D sjunkit ordentligt i mina ögon. Snabbare och bättre bildvisare finns än CNX-D.
      Allt pekar åt att Nikon program blir smalare och smalare. Jag kan inte låta bli att tänka på Adobes försök att sprida och generalisera DNG formatet.
      Den här bilden från VNX visar vad jag ville, men saknar i CNX-D, beträffande fokuspunkten:

Tryck shift+f
    • Ju mer jag tittar på progammet ju mer negativ blir jag,nu upptäckte jag att någon lagningspensel finns inte mao har man damm på sensorn får man leva med det.
      Tur att jag börjat öva på LR.En positiv grej är att när jag ska byta min P7700 behöver det nödvändigtsvis inte bli en Nikon. :angry:

Jag uppfattar CNX-D som en ersättare till nuvarande ViewNX2. En gratis ersättare, tror jag. Om det är så, då har CNX-D några poäng. Men att tala om att CNX-D är en ersättare eller vidareutvecklad CaptureNX-2 är lite magstarkt. Snarare en (ordentligt) nedskalad CNX-2.
      CNX-2 har för länge sedan lämnat min dator. Lämnat plats för PS-CS6 och LR i den ordningen. Ibland fick jag testa vänners RAW filer från andra kameramärken (därför nämnde jag Fuji som exempel i sammanhanget). Jag hade inga problem att öppna "främmande" RAW filer med LR eller PS-ACR. Det enda problemet skulle uppstå om jag skulle lämna Windows och välja ett annat operativsystem. Då är allt jag har idag och heter CNX-X, PS, LR, VNX värdelösa för mig.
      I den meningen kan även PS-CS6 bli föråldrat om jag skulle skaffa en ny kamera, en Nikon D900, en D500 eller vad det blir. Det är inte säkert att Adobe uppdaterar sina köpta program och göra det bara i molnbaserade PS-CC. Men risken är minimal, när Adobe vill standardisera och sprida sitt .DNG RAW-format.
      Spekulationer. :)
      //Fredrik h-f.se
    • Om CNX-D skall ersätta VNX-2 då tänkte jag göra en liten jämförelse. Det i Windows 7.
      CNX-D öppnas aningen snabbare.
      Högerklickar jag i Utforskaren på en NEF bild öppnas hela mappen finfint i VNX och den utvalda bilden visas då. Så skall ett program svara.
      MEN, gör jag samma sak i Utforskaren öppnas den senast öppna mappen. Den kan vara tom, innehålla andra bilder eller borttagna bilder. Så skall det inte vara.
      Min default bildvisare, FastStone Image Viewer svarar exakt på vad jag vill. CNX-P gör som den vill. Men jag förlåter Nikon :) det är ju en betaversion (eller bara alfa version?).
      //Fredrik h-f.se