Beta av Nikons nya mjukvara - Capture NX-D

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Idag köpte jag Capture One 7.2

Det blir nog bra när man kommer in i det ordentligt. Rättare sagt, det vet jag att det blir :)

Som jag talade om C1 tidigare, det är ett mycket bra program. Men det har en mycket avvikande lay out från det vanliga. Det har massor med finesser, som inte andra program har. Allt måste ställas in från början och allt skall gås igenom och ändras vid början av ett nytt projekt. C1 passar bra i massproduktion, men C1 utesluter inte att ha ytterligare en extern bildbehandlare. Detta i högre grad än i fallet LR.
      C1 har inte samma plug ins som LR eller PS. Jag hade svårt att lära mig Capture One för att bli riktig kompis med det. Jag upprepar, det är inte för att det inte är ett bra program. För hög inlärningskurva för mig. :(
      //Fredrik h-f.se
      Kunskap uppstår genom nyfikenhet.
    • Hur mycket kostade programmet?

Dom har kampanj just nu. Det kostade 149 euro + moms. Slutsumman stannade runt 185 euro.

phaseone.com/

Som jag talade om C1 tidigare, det är ett mycket bra program. Men det har en mycket avvikande lay out från det vanliga. Det har massor med finesser, som inte andra program har. Allt måste ställas in från början och allt skall gås igenom och ändras vid början av ett nytt projekt. C1 passar bra i massproduktion, men C1 utesluter inte att ha ytterligare en extern bildbehandlare. Detta i högre grad än i fallet LR.
      C1 har inte samma plug ins som LR eller PS. Jag hade svårt att lära mig Capture One för att bli riktig kompis med det. Jag upprepar, det är inte för att det inte är ett bra program. För hög inlärningskurva för mig. :(

Jag hänger inte riktigt med i att allt ska gås igenom och ställas in i början av nytt projekt. I princip alla verktyg som jag använder fanns redan med i varje verktygsflik. Det var någon enstaka funktion som jag fick lägga dit själv, vilket inte var svårt. T o m jag klarade av det :)
      Sen har du säkert rätt i att det inte finns så stort utbud av pluggar. Då det inte är något jag eftersträvar så är det heller inget jag hänger upp mig på.
      Jag är van att klicka runt i CNX och Capture One påminner lite om det arbetssättet.
      Dock håller jag med dig. Dom första timmarna kändes inte roligt men man kommer in i det mer och mer efterhand som man jobbar i det.

Att jag valde Capture One framför LR5 var för att jag hittade en del jämförelser där Capture One gick ut som vinnare med ett bättre slutresultat. Jag förlitade mig även på en god vän som har använt sig av båda programmen. Också han framhöll Capture som bättre, och något som han poängterade var att färghanteringen var till Captures fördel....
    • Jag menar att det finns så många inställningar man skall se upp med innan man sparar bilden. Jag gjorde massor med fel där då bilderna hamnade i fel mappar, fel storlek fel format, fel färgrymd (inte sRGB som jag ville) mm.
      Dom har kampanj just nu. Det kostade 149 euro + moms. Slutsumman stannade runt 185 euro.

phaseone.com/

Jag hänger inte riktigt med i att allt ska gås igenom och ställas in i början av nytt projekt. I princip alla verktyg som jag använder fanns redan med i varje verktygsflik. Det var någon enstaka funktion som jag fick lägga dit själv, vilket inte var svårt. T o m jag klarade av det :)
      Sen har du säkert rätt i att det inte finns så stort utbud av pluggar. Då det inte är något jag eftersträvar så är det heller inget jag hänger upp mig på.
      Jag är van att klicka runt i CNX och Capture One påminner lite om det arbetssättet.
      Dock håller jag med dig. Dom första timmarna kändes inte roligt men man kommer in i det mer och mer efterhand som man jobbar i det.

Att jag valde Capture One framför LR5 var för att jag hittade en del jämförelser där Capture One gick ut som vinnare med ett bättre slutresultat. Jag förlitade mig även på en god vän som har använt sig av båda programmen. Också han framhöll Capture som bättre, och något som han poängterade var att färghanteringen var till Captures fördel....
      Att programmet ger mycket bra bildkvalitet och har många, egna tools som kan göra bilderna mer överlägsna andra kan inte och vill inte bestrida. Jag bara inte hade tålamod att lära mig allt vad jag behövde. Däremot var CO version 3.7.9, det sista jag hade som min default, älskade, favorit bildprogram. Jag gillade att göra justeringarna på en bild och kopiera snabbt samma till de övriga och sedan spara alla på en gång. Det finns ju i version 7.2 också, det vet jag, men förfarandet är ändrat sedan version 4.0.
      Jag hade inte tiden heller att köra versionerna 4.0 och uppåt annat än trial perioderna.
      Du skall inte tro att jag inte gillar CO. Det har jag fortfarande mitt i hjärtat. Jag blev bara gammal och trött för att lära mig mer.
      Om jag skulle jämföra CO med LR skulle rösta på CO. Men jag känner att många är övertygade LR användare och jag vill hänga med. Men jag fortfarande inte är övertygad om nyttan (i mitt fall) av arkivhanteraren för mig. Proportionerna mellan mina gamla inte importerade bilder till LR mot antalet bilder jag kommer att ta i resten av mitt liv bedömer jag som 9:1.
      Det är dock inte mina slutord. Jag är glad att du talade om att du är en CO ägare och anhängare. Jag har en tanke att återuppliva min kärlek till CO och prova det igen. Jag hoppas att du kommer att ge mig goda råd med det. Jag menr "we keep in toutch" om du vill.
      //Fredrik h-f.se
    • Att ge konkreta råd är för tidigt för min del. Jag är ju bara på utforskningsstadiet och där kommer jag nog befinna mig ett bra tag till :)

Dock är det ju roligt om det kommer fler användare av programmet, då vi kan ge varandra tips osv....

Jag är med. Nu med en gammal älskling i förnyat utseende. Jag är beredd att förfriska mitt minne och komma ihåg det gamla workflow jag hade. :)
      //Fredrik h-f.se
    • Just som ersättare til View NX2 gillar jag den inte rent spontant, jag tycker en del av styrkorna med view NX2 är att den är rapp.
      Iaf denna beta var inte lika rapp. Då kan man lika gärna köra LR som inte heller är speciell rapp. Jag testade betan förut och det var i jämförelse med view nx2 relativt segt; helt ok för ett bildbehandlingsprogram som inte behöver vara rappt, men det är å anra sidan inte syftet. Utan det är ju snabba bläddringar och genomgångar som jag anser är huvudsyftet med konverteraren.

Jag uppfattar CNX-D som en ersättare till nuvarande ViewNX2. En gratis ersättare, tror jag. Om det är så, då har CNX-D några poäng. Men att tala om att CNX-D

• Alla avancerade dataprogram kräver träning och utbildning. Det är nog därför som många anser C1 besvärligt eftersom det är minst sagt annorlunda! Jag brukar alltid investera i någon kurs, om det finns, då går det fortare att komma vidare in i programmen.

Luminous Landscape har en videokurs om C1 version 7 och den är verkligen värd sina pengar. Annars famlar man i mörkret!
    • Alla avancerade dataprogram kräver träning och utbildning. Det är nog därför som många anser C1 besvärligt eftersom det är minst sagt annorlunda! Jag brukar alltid investera i någon kurs, om det finns, då går det fortare att komma vidare in i programmen.

Luminous Landscape har en videokurs om C1 version 7 och den är verkligen värd sina pengar. Annars famlar man i mörkret!

Det finns en del bra hjälp på PhaseOnes hemsida också som gör att man kommer igång rätt snabbt.
    • Jag är ju sådär jäkla motvals så eftersom en klar majoritet talar så varmt om LR5 så ska jag därför testa C1P7.

Hehe, jag håller på för fullt att testköra och lära mig mer om C1P7. Har lite fördel med mina tidigare (goda) erfarenheter med versionen 3.7.9 :)
      Mängden av inställningar, tycker jag är både bra och mindre bra. Bra är alla spakarna man kan använda. Mindre bra är att hitta dem och att lära sig att göra rätt inställningar. Det har en ganska avvikande menysystem. men jag upplever det mer vänligt än CNX-2, där kunde jag aldrig bli kompis med. Kanske skulle vi starta en Capture One tråd och byta erfarenheter? :)
      //Fredrik h-f.se
    • Det finns en del bra hjälp på PhaseOnes hemsida också som gör att man kommer igång rätt snabbt.

Eftersom det är dåligt väder här går jag inte att fotografera. Då finns tid för att läsa och testa. Sånt gillar jag. :)
      PS. Jag tänker nu ta bort CNX-D från min dator. Det tar bara onödig plats. CNX-2 har jag inte alls, för ganska lång tid tillbaka.
      //Fredrik h-f.se
    • Halloj igen!

Efter å ha besinnat mig lite så la jag in Lightroom igen i datorn och tänkte att jag ska försöka igen.
      Manualer och videokurser är jag allergisk mot och jag får frossfeber av sånt plus att jag inte hänger med med mer än kanske 50 % eftersom så många ord försvinner pga mitt handikapp...ett jävla pusslande för att fylla ut meningarna med de ord som försvunnit...så jag tog en allergitablett och två treo åsså på´t igen med att bita ihop å gå in på skeppet och kolla grunderna så gott det gick och sen vidare med praktisk tillämpning med det lärda så gott det gick så tog jag bort allt som kom upp av det gamla och idag la jag in nya bilder (lite över 150 bilder) med att koppla in kameran till lightroom och föra över bilderna till hd:en efter att ha fotat på förmiddagen å det gick ju bra! :)

...sen import med de bilderna från hd till lightroom enbart för att kunna försöka greppa det hela...och försöka fatta lite vad det handlar om men så när jag importerat bilder och ska titta på dem i lightroom och sortera bort skitbilderna så tar det flera sekunder mellan varje bild..mellan varje bild så kommer det upp "läser in" och bilden är suddig i flera sekunder och sen kommer nästa med att det hackar och är suddigt om man är för snabb....och så ska det väl inte vara??? :wacko: ...det blir man ju tokig på :angry: ...det ska ju flippa upp direkt så att säga och sen delete om man nu vill ta bort bilden :mellow:... ...som det gjorde i View NX...RAPP! var ordet!!!...snabbt och smidigt... :) till och med Windows fotovisare är ju snabbare...den tyckte jag var trög först och det var därför jag tänkte att jag skulle hitta något bättre alternativ till både den och view istället och då dök lighroom upp men...suck å suck...
      Nä...nu vet jag inte hur jag ska göra...tänker bara "jävla Nikon"!! :angry: Varför ska ni börja å krångla med något som funkat så bra!?? Nedgradering istället för att förbättra redan bra program...
      Ja, det här var väl inte så roligt att läsa och ett jävla gnäll från min sida...men men...nånstans måste man ju få utlopp för sina tankar...hehehe! ;)
      Hoppas bara att det nya CNX2-D funkar som View-NX gör idag med att kunna visa bilderna som det programmet gör eller om det bara fungerar med bildbehandling i det programmet...?
      Det sägs att NX2-D fungerar som View och OM det fungerar som View så kan man ju arbeta med bilderna i PS-CC...då kan det ju bli ungefär som idag...idag arbetar man (jag) ju med bägge programmen CNX2 och går över till PS-CC när det handlar om lite mer avancerade tillämpningar...
      Jag tankar inte hem NX2-D förrän det kommer på svenska...
      Men i alla fall...det är ju bara en beta så det kanske hinner hända mycket innan det släpps i skarp version...
      För säkerhets skull var jag inne i View och testade bläddret...ingen fördröjning alls inte ens en sekund...säger det igen...rapp var ordet! :)

Åh herre min je...var inne i View och sen CNX2 och redigerade ett par bilder...så skön känsla!!...nu hamnade nerverna rätt igen :) ...nä, det blir nog retur på Lightroom i alla fall... om det funkar å skicka tebax det annars så får jag väl ta det som lärpengar...ångrar att jag inte tog en 30-dagars men var så övertygad om att programmet var så bra enär det höjts till skyarna men icke sa nicke så passade det inte mig alls...man lär så länge man lever...

Steffe
    • så när jag importerat bilder och ska titta på dem i lightroom och sortera bort skitbilderna så tar det flera sekunder mellan varje bild..mellan varje bild så kommer det upp "läser in" och bilden är suddig i flera sekunder och sen kommer nästa med att det hackar och är suddigt om man är för snabb....och så ska det väl inte vara??? :wacko: ...det blir man ju tokig på :angry: ...det ska ju flippa upp direkt så att säga och sen delete om man nu vill ta bort bilden :mellow:... ...som det gjorde i View NX...RAPP! var ordet!!!...snabbt och smidigt... :) till och med Windows fotovisare är ju snabbare...den tyckte jag var trög först och det var därför jag tänkte att jag skulle hitta något bättre alternativ till både den och view istället och då dök lighroom upp men...suck å suck...

Nä...nu vet jag inte hur jag ska göra...tänker bara "jävla Nikon"!! :angry: Varför ska ni börja å krångla med något som funkat så bra!?? Nedgradering istället för att förbättra redan bra program...

Ja, det här var väl inte så roligt att läsa och ett jävla gnäll från min sida...men men...nånstans måste man ju få utlopp för sina tankar...hehehe! ;)

...

För säkerhets skull var jag inne i View och testade bläddret...ingen fördröjning alls inte ens en sekund...säger det igen...rapp var ordet! :)

Exakt vad jag syftar på också.segheten suger å det grövsta. Vad det beror på kan man undra... men view nx2 löser det galant.
    • Vi blandar lite olika saker. ViewNX är primärt en bildvisare och vad jag har för mig så använder ViewNX den jpg-bild som finns i alla nef:ar vilket gör att bildvisningen kan snabbas upp avsevärt (ska dock inte jämföras med Photo Mechanic). Lightroom är en raw-konverterare och den behöver rendera bilderna och bygga upp en cache - sen går det hyfsat snabbt att köra (lite beroende på cache-storlek etc). Man kan välja att skapa previews under import eller senare vartefter Lightroom behöver dem.

Jag är riktigt besviken på Nikons beslut att lägga ner NX2. NX2 är extremt kraftfullt om man lär sig det och den nya versionen kommer vad jag ser det inte stödja någon form av lokala redigeringar. Detta gör att när NX2 slutar fungera (ex. pga operativsystemsuppdateringar) kommer man inte längre kunna komma åt alla de redigeringar man en gång gjort - jag anser att detta är oförsvarbart och jag har även framfört mina synpunkter till Nikon. Jag var rädd för detta skulle kunna hända (såg det redan hända med stödet för Color Efex i NX) så jag bytte till Lightroom förra året.
      Mitt bildgalleri - www.bjornhellstrom.se
    • Vi blandar lite olika saker. ViewNX är primärt en bildvisare och vad jag har för mig så använder ViewNX den jpg-bild som finns i alla nef:ar vilket gör att bildvisningen kan snabbas upp avsevärt (ska dock inte jämföras med Photo Mechanic). Lightroom är en raw-konverterare och den behöver rendera bilderna och bygga upp en cache - sen går det hyfsat snabbt att köra (lite beroende på cache-storlek etc).

Nja.. jag använder iallafall view NX2 som råkonverterare, och view nx2 visar ju definitivt den konverterade råfilen åtminstone efter att man editerat den.Huruvida den initiala visningen för ej modifierade nef filer visar jpeg vet jag inte? Isåfall vore det ju bara smart, eftersom den isåfall bortsett ifrån ev brusreducerings och komprimeringskompromisser vara exakt så som den skulle vara omodifierat, exakt enligt inställda picture controls.

Oavsett vad så sticker view NX2 ut som rapp i största allmänhet, även som råkonverterare. På nåt sätt får jag känsla att den är mer ett, och optimerad för kameran. Ännu värre är dock tex raw therapee som jag övergav pga extrem slöhet samt att den som LR helt kastar bort inställda presets från kameran, vilket medför extrajobb.
    • Nja.. jag använder iallafall view NX2 som råkonverterare, och view nx2 visar ju definitivt den konverterade råfilen åtminstone efter att man editerat den.Huruvida den initiala visningen för ej modifierade nef filer visar jpeg vet jag inte? Isåfall vore det ju bara smart, eftersom den isåfall bortsett ifrån ev brusreducerings och komprimeringskompromisser vara exakt så som den skulle vara omodifierat, exakt enligt inställda picture controls.

Oavsett vad så sticker view NX2 ut som rapp i största allmänhet, även som råkonverterare. På nåt sätt får jag känsla att den är mer ett, och optimerad för kameran. Ännu värre är dock tex raw therapee som jag övergav pga extrem slöhet samt att den som LR helt kastar bort inställda presets från kameran, vilket medför extrajobb.

CNX2 uppdaterar den den bifogade jpg:en när man sparar så alla justeringar reflekteras i den. Det är ett av skälen till varför det tar lite extra tid att spara filen i CNX2. En ganska smart lösning iom att man enkelt kan extrahera jpg:en med alla justeringar. Det är tom så att den jpg som ligger i nef:en från kameran är en basic-komprimerad jpg men efter redigering så blir det en fine-komprimerad. Detta är anledningen till att folk klagar över att filen växer när den sparas om i CNX2 (jo jag har studerat det hela lite ;) )

Sen är det väl inte riktigt så att LR kastar bort informationen utan att Nikon valt att inte ge andra utvecklare tillgång till information så som picture controls.

Oavsett vilken mjukvara man väljer att använda så gäller det att man sätter sig in i hur den fungerar och hur man själv kan jobba snabbt och få de resultat man vill ha. Jag körde länge CNX2 i kombination med Photo Mechanic men jag började känna att Nikon inte satsade på produkten (vilket jag framfört till Nikon) så jag valde att byta till LR som passar mig utmärkt. LR har även fördelen att den stöder raw-format från andra kameror om man nu mot förmodan skulle köra olika märken. Det var dock inte helt smärtfritt och jag har gått fram och tillbaka ett par gånger innan jag till slut bytte helt.
      Mitt bildgalleri - www.bjornhellstrom.se