Beta av Nikons nya mjukvara - Capture NX-D

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Nu kastar jag sten i glashuset och undrar hur har Canon med programvaror? Har de sina egna, kameraspecifika RAW konverterare.

För att vara mer opartisk undrar jag även om Fuji. Har de egna RAW konverterare?

Är det motiverat att satsa på ett program med så smalt användningsområde?

Canon har något eget men vad jag hört är det inte i närheten av så avancerat som CNX2.

Fujifilm skickar men en variant av Silkypix. Enligt vad Fujifilm själva säger så samarbetar de även med Adobe och ger dem kompletta specifikationer för att kunna förbättra stödet i LR/Camera raw.

Apropå Silkypix så har jag sett på andra ställen att CNX-D i botten är en variant av Silkypix - vet dock inte till 100% om det är korrekt.
      Mitt bildgalleri - www.bjornhellstrom.se
    • "Canon har något eget men vad jag hört är det inte i närheten av så avancerat som CNX2."
      CNX-D verkar som att inte kommer i närheten av CNX2.

"Enligt vad Fujifilm själva säger så samarbetar de även med Adobe och ger dem kompletta specifikationer för att kunna förbättra stödet i LR/Camera raw."
      Nikon har alltid hållit inne med vissa delar av innehållet i NEF och vägrat samarbeta med Adobe.

"Fujifilm skickar med en variant av Silkypix."
      I fortsättningen kommer även Nikon att skicka med en "variant" av ViewNX eller förhoppningsvis "en variant" av CNX2, som i sin tur inte vidareutvecklas mer, tror många.

Jag tror att det hela upphettade diskussionen om CNX2 vara eller inte vara handlar om U-points vara eller inte vara. Det leder till en ekonomisk fråga, om att skaffa NikSoftwares extra tillägg eller inte och i så fall avstå från U-point, Controll-Points eller vad man kallar dem. Då blir ViewNX och CNX-D plötsligt aktuella. De är gratis. Som det ser ut även CNX-D blir gratis, en stor fördel.
      LR är kompatibelt med kontrollpunkter, "U-points" om man skaffar NikSoftwares Viveza2 plug-in. Man slår två flugor med en smäll, NikSoftware är också kompatibel med Photoshop utan extra kostnad, samma tillägg installeras automatiskt till både LR och PS.
      Vad kostar Viveza2 då? Runt 30 bucks. Men det är inte kompatibel med varken VNX, CNX2 eller CNX-D. Och inte till CaptureOne för den delen.
      //Fredrik h-f.se
      Kunskap uppstår genom nyfikenhet.
    • Nja, för mig handlar det om att man totalt överger de som har gjort all sin bildbehandling i CNX2 och nu överger produkten och ersätter med en annan som inte längre stödjer alla funktioner (upoints är en men det finns fler saker). Mao så kan man i vissa lägen bli tvungen att slänga allt jobb man gjort i efterredigeringen och börja om från början.

LR och plugins är lite sisådär iom att man gör en export till ex. TIFF först och sedan öppnar i ex. Viveza. CNX2 hade en mycket elegantare lösning när det kom till just upoints.
    • Nja, för mig handlar det om att man totalt överger de som har gjort all sin bildbehandling i CNX2 och nu överger produkten och ersätter med en annan som inte längre stödjer alla funktioner (upoints är en men det finns fler saker). Mao så kan man i vissa lägen bli tvungen att slänga allt jobb man gjort i efterredigeringen och börja om från början.

LR och plugins är lite sisådär iom att man gör en export till ex. TIFF först och sedan öppnar i ex. Viveza. CNX2 hade en mycket elegantare lösning när det kom till just upoints.

Gammalt jobb från CNX2 kan inte vara förlorat så länge man äger och använder den CNX2 man har gjort arbetet med. Men om det är så som det ryktas (jag vet inte det) att CNX2 inte kan installeras på nytt i en ny dator då är detta ett stort minus för Nikon. Ett köpt program borde kunna installeras vid datorbyte, minst några år till efter att uppdateringen upphörde. Exempel, Windows XP kunde man licensiera om till ny dator efter många år. Nikon borde hjälpa till i såna fall. Jag tror det kommer de att göra. Kanske skall man inse att CNX2 blev föråldrat, precis som Windows XP. Lätt för mig att säga som inte använder CNX2.
      //Fredrik h-f.se
    • Öhh, jag provade CNX-D att öppna en NEF bild med att registrera PS att "Open with" Då konverterar CNX-D min NEF automatiskt till TIF och det går att redigera vidare i PS-CS6. Testade med att även lägga till LR för "Open with" och det öppnas också i LR. Kan inte testa samma sak med att "Open with" CaptureNX2, därför att jag inte har CNX2. Ni kan testa det själva. :)
      //Fredrik h-f.se
    • Gammalt jobb från CNX2 kan inte vara förlorat så länge man äger och använder den CNX2 man har gjort arbetet med. Men om det är så som det ryktas (jag vet inte det) att CNX2 inte kan installeras på nytt i en ny dator då är detta ett stort minus för Nikon. Ett köpt program borde kunna installeras vid datorbyte, minst några år till efter att uppdateringen upphörde. Exempel, Windows XP kunde man licensiera om till ny dator efter många år. Nikon borde hjälpa till i såna fall. Jag tror det kommer de att göra. Kanske skall man inse att CNX2 blev föråldrat, precis som Windows XP. Lätt för mig att säga som inte använder CNX2.

Fast om man tittar på hur ofta Nikons mjukvaror fått problem med nya versioner av operativsystem så ser man behovet av att de fortfarande supportar och utvecklar mjukvaran. Det är inte alltid det bästa att köra vidare med ett gammalt operativsystem och för de so kör Apple och köper en ny dator så blir det automatiskt den senaste versionen av operativet.

Nä, en mjukvara som inte längre supportas vill jag inte använda mer än i en övergångsfas.
    • Fast om man tittar på hur ofta Nikons mjukvaror fått problem med nya versioner av operativsystem så ser man behovet av att de fortfarande supportar och utvecklar mjukvaran. Det är inte alltid det bästa att köra vidare med ett gammalt operativsystem och för de so kör Apple och köper en ny dator så blir det automatiskt den senaste versionen av operativet.

Nä, en mjukvara som inte längre supportas vill jag inte använda mer än i en övergångsfas.

Ja, förhoppningsvis slutar inte Nikon med support i framtiden. Jag menade, i mitt inlägg, att jag läste på ett antal ställen att supporten för CNX2 upphör när den nya versionen kommer.
      Enklast är att kolla redan ny. Jag skulle skapa en ordentligt redigerad NEF i den aktuella CNX2 och öppna den filen redan i betaversionen av CNX-D. Finns allt arbete man gjorde i CNX2 då är det lugnt. Finns inte det då är det inte bra. Man kan jämföra testen med att öppna den modifierade NEF filen (som har de inbakade redigeringar) med CNX_D och i LR eller PS. I LR och PS syns inte ändringarna. I CNX-D bordet de synas.
      Nästa fråga blir hur det gamla arbetet inbakat i en NEF fil, skapat av CNX2 kan vidare redigeras.
      //Fredrik h-f.se
    • Har suttit ett tag nu på morron och fipplat med Lightroom igen...det blev nåra timmar...igen...suck :( :angry: ...nääää...det går bara inte...jag kan inte med det...laddade in filer i light igen för å testa och klicka på smart förhandsvisning och tänkte att det är väl det som gör att det går snabbare att kolla igenom bilderna men inte...åsså blir det ju så att man får liksom arbeta på två håll...å ena sidan i utforskaren och å andra sidan i light...dubbelarbete!
      ..i view så är det ju bara att jobba med bilderna där i det programmet och kastar man en bild så kastas den även i utforskaren eller tvärtom och man kan kopiera bilder till en undermapp man skapat som heter Webb...i light ska man importa o exporta å till slut vet man ju fan inte var man är :unsure: ...njaaaaäääeeehhhh alltså jag fattar inte storheten med programmet bara...!
      Ska man gå skeppskurser och fan å hans moster i timmar och en månad pratades det om att det kunde ta att gå igenom allt för att få kunskaper att hantera programmet...ahhhhmen...då får det vara...är det så svårt att lära sig för en novis som mig så ids jag inte...jag vill inte sitta vid datorn och fippla dag ut och dag in med att försöka lära mig ett program som är så svårt att fatta...även om det kan vara nå fel på fattningsförmågan i huvudet på mig så fattar jag åtminstone hur View funkar! :)
      Äre nån som har nått tips om ett visningsprogram som funkar som View på ett något så när liknade sätt...på svenska...enkelt och smidigt..skareva...

Steffe som vill vara ute i naturen och fota istället för att sitta inne och bli frustrerad o irriterad över ett program som inte funkar som det ska...jag vill komma hem med bilder efter en avkopplande dag ute och sen hem och skjuts in med bilderna i datorn för att sen på ett så smidigt sätt som möjligt ta hand om bilderna och fippla till dem för att kunna lägga in dem på bloggen utan att bli förbannad och irriterad. :angry:
      Over and out! :)
    • Har suttit ett tag nu på morron och fipplat med Lightroom igen...det blev nåra timmar...igen...suck :( :angry: ...nääää...det går bara inte...jag kan inte med det...laddade in filer i light igen för å testa och klicka på smart förhandsvisning och tänkte att det är väl det som gör att det går snabbare att kolla igenom bilderna men inte...åsså blir det ju så att man får liksom arbeta på två håll...å ena sidan i utforskaren och å andra sidan i light...dubbelarbete! [color=rgb(0,0,255)]Nu har ju du bestämt dig för att LR är ett djävulens påfund men funktionen du letar är inte smart förhandsvisning utan vanlig förhandsvisning. Markera de bilder du vill titta på, välj sedan Bibliotek > Förhandsvisningar > Skapa 1:1 förhandsvisningar. Beroende på hur många bilder du har markerat och hur stora de är kan du nu gå på dass, brygga lite kaffe eller åka till jobbet medan datorn jobbar. När du kommer tillbaka kommer LR ha skapat bättre förhandsvisningar som du kan växla snabbt och smidigt mellan. Det här gör man lämpligen redan vid importen, då är bilderna färdiga att tittas på när importen är klar (men det kan som sagt ta en stund). [/color][color=rgb(0,0,255)]Du skall definitivt inte börja ta bort eller flytta bilder utanför LR, det leder i det närmaste garanterat till problem. [/color]
      ..i view så är det ju bara att jobba med bilderna där i det programmet och kastar man en bild så kastas den även i utforskaren eller tvärtom och man kan kopiera bilder till en undermapp man skapat som heter Webb...i light ska man importa o exporta å till slut vet man ju fan inte var man är :unsure: ...njaaaaäääeeehhhh alltså jag fattar inte storheten med programmet bara...! [color=rgb(0,0,255)]Det är inga problem att ta bort bilder från disken, tryck på Delete-knappen och svara ja på frågan om du vill ta bort filen från disken. Fördelen med LR är att det är en databas, inte separata filer. Du kan redigera en och samma bild hundratals gånger, hela tiden gå tillbaka i historiken, skapa kopior och varianter utan att det tar någon nämnvärd plats på hårddisken. Har du en D800 och skapar 4 varianter av en och samma bild har du plötsligt 300 MB filer, i LR har du en råfil och några previews, sammanlagt 40-50 MB eller däromkring. Med hjälp av export-funktionen kan du ta ut bilder från databasen för olika ändåmål istället för att hålla på och spara om till höger och vänster. Jag tycker det är mycket lättare att ha en enda master-bild och sedan ta ut kopior för olika ändamål än att ha 10 master-filer för olika saker i olika mappar kors och tvärs.[/color]
      Ska man gå skeppskurser och fan å hans moster i timmar och en månad pratades det om att det kunde ta att gå igenom allt för att få kunskaper att hantera programmet...ahhhhmen...då får det vara...är det så svårt att lära sig för en novis som mig så ids jag inte...jag vill inte sitta vid datorn och fippla dag ut och dag in med att försöka lära mig ett program som är så svårt att fatta...även om det kan vara nå fel på fattningsförmågan i huvudet på mig så fattar jag åtminstone hur View funkar! :) [color=rgb(0,0,255)]Ja, men så kan du inte göra en bråkdel i VNX av vad du kan göra i LR heller, du måste ta in bilden i något annat program och fortsätta där. Jag antar att du alltid lyckas perfekt med något första gången du försöker, oavsett om det gäller att kakla badrummet, gå på lina eller plåta skygga rovfåglar? Mattias Karlsson Sjöbergs grundkurs i LR5 tar inte ens fyra timmar att titta igenom. Hur kan du ha tid att vara ute och fotografera om du inte har tid med det? Brygg en kanna kaffe och sätt dig ner en regnig lördagsförmiddag så lovar jag att det kommer att lossna.[/color]
      Äre nån som har nått tips om ett visningsprogram som funkar som View på ett något så när liknade sätt...på svenska...enkelt och smidigt..skareva... [color=rgb(0,0,255)]Adobe Bridge eller ACDSee[/color]

Steffe som vill vara ute i naturen och fota istället för att sitta inne och bli frustrerad o irriterad över ett program som inte funkar som det ska...jag vill komma hem med bilder efter en avkopplande dag ute och sen hem och skjuts in med bilderna i datorn för att sen på ett så smidigt sätt som möjligt ta hand om bilderna och fippla till dem för att kunna lägga in dem på bloggen utan att bli förbannad och irriterad. :angry:[color=rgb(0,0,255)]Som sagt, du har ju redan bestämt dig för att inte ge LR en reell chans.[/color]
      Over and out! :) [color=rgb(0,0,255)]Roger that! :ph34r: [/color]
    • Läste någonstans kommer ej i håg var det var, att NX-d inte kommer att stödja RAW framkallningar som är gjorda i CNX2 utan vill man ha kvar sina redigeringar så blir det till att konvertera till Tiff.
      Personligen har jag svårt att förstå hur Nikon tänker när dom släpper en betaversion på en programvara som är nästintill oanvändbar, verkar nästan som dom håller på att skapa någon form av allergi mot sig själv.
    • Nä, en mjukvara som inte längre supportas vill jag inte använda mer än i en övergångsfas.

Over and out! :)

Hur som helst är det ju ingen överhängande panik. View NX2 stöder idag både win7 och win 8, så chansen att det fungerar nästa gång man byter dator också är ju stor. Och för mig är det ju bra många år mellan man byter dator.

Vem vet vad som hinner hända under tiden. Jag räknare med att köra vidare på view nx2 bra många år till iallafall.

För min egen del är adobes klister det sista jag önskar fastna i. Mycket annat som kan gå åt helskotta innan vi hamnar i det desperata läget :)

Att Nikon kraftigt skulle sänka den enda programvaran som fullt ut stöder deras egna finesser såsom ADL och picture controls, vore ju minst sagt korkat; den enda logiska utvägen isåfall är att till 100% få in det stödet hos adobe. Men i det tragiska läget då jag tvingas köra adobe kan jag lika gärna överväga att byta kameramärke.
    • Ojojoj...jag hämtade hem Bridge...ojojoj.. :D ...vilken glädje :D .jag blev förälskad i :wub: det med en gång...logisk var namnet...rappt var namnet och allt fungerar som jag vill och man kan kopiera bilder hur som helst och tar man bort en bild så försvinner den även från utforskaren...integrerat liksom...ahhhhhhhh så jävla skönt...nu ska jag förklara varför jag inte tagit hem det tidigare...jag har klickat på Bridge i Photoshop och då har det kommit upp en skylt med att installationen misslyckats och jag har gått in på Adobe men inte hittat nån info om att det ingår i PS-CC men så fick jag ett mail nu om att det var och är mycket enklare att använda med sin logiska användarvänlighet...och att det ska ingå i PS-CC och jag gick in i Creative Cloud och där stod Installera utan ngn info om att det kostar pengar och mer utgifter hade jag ingen lust att dra på mig... så då får man väl hoppas att det är så då inga probs att få in det...jag har bara varit inne några minuter och känner mig hemma redan!!!!! :D
      Nu ska jag bekanta mig med det lite mer åka runt lite i menyerna och sen åker Lightroom åt h*****e...! :angry:
      Fan vad tid jag lagt ner på´t... :angry:

Edit: Nu skapade jag en mapp i utforskaren och den kom upp även i Bridge precis som i View ...ahhhh...det är så bra så bra sååååå! :D
      Detta gjorde min dag! :D

Steffe
    • steffe53, Bridge är mycket bra. Jag använder det ofta, men den skall ha någon form av Photoshop anknytning. Jag har inte PS-CC men har den äldre PS-CS6.
      Som jag sa flera gånger att jag använder LR ibland men klarar mig hur bra som helst med enbart PS och utforskaren. Som extra hjälp kör jag NikonTransfer (gratis) för att överföra och namnändra mina bild och videofiler.
      Som bildvisare är ViewNX2. Också gratis och jag poppar upp det ganska ofta, men konverteringen gör jag i PS/ACR.
      Du kommer att klara dig finfint med din PS-CC.
      Vill du ha en avancerad arkiv databashantering lär dig LR. Annars skit i det. :)
      //Fredrik h-f.se
    • Edit: Nu skapade jag en mapp i utforskaren och den kom upp även i Bridge precis som i View ...ahhhh...det är så bra så bra sååååå! :D
      Detta gjorde min dag! :D

Nu släppte du Lightroom (vilket nog var lika bra :)). Men tanken med Lightroom är ju att det också är ett bibliotek för dina bilder. I lightroom finns inte kraven att bilderna ska ligga på samma sätt i utforskaren som de är ordnade i LR. Du kan tex ha alla bilder i samma mapp på disken, men ha en jättesnygg indelning i LR.

Smart eller inte, mja. Jag låter min mappstruktur spegla strukturen i LR.
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar
    • Jag har goda nyheter. Gjorde ett prov att se om det går att återöppna en modifierat NEF fil sredigerat och sparat från CNX2.

I en annan dator öppnade en av mina bilder i CNX2. Överexponerade bilden i CNX2 ordentligt för att se den tydliga förändringen. Sparade den som NEF i CNX2.

Kopierade den till min Windows partition och öppnade med ViewNX2. Bingo, den överexponerade, ändrade NEF-en visades i ViewNX2.
      Testade att öppna den i CNX-D och, bingo där också.
      Jag tror ni som har en massa sparade, ändrade NEF filer behöver inte vara oroliga i framtiden. Men självklart finns inte längre U-point möjligheter i VNX och inte i CNX-D heller. Man skall vara nöjd med att de tidigare sparade U-point effekterna lever vidare.
      Efter detta tror jag att Nikon ändå har en liten motivering för ny program. Kanske är det en framtida öppning mot mera samarbete med andra program, även med Adobe. :)
      //Fredrik h-f.se
    • Fujifilm skickar men en variant av Silkypix. Enligt vad Fujifilm själva säger så samarbetar de även med Adobe och ger dem kompletta specifikationer för att kunna förbättra stödet i LR/Camera raw.

Köpte en Fujifilm X100S nyligen och deras programvara fungerar inte på mac - jag har ingen dvd-spelare så jag försökte ladda ner från deras hemsida men det fungerade som sagt var inte.
      Kör via LR och PS och för den som inte vet kallar Fujifilm sina NEF/RAW-filer för RAF (som får mig att tänka på annat):)
      // Björn

"Det är ingen idé att oroa sig, det kommer fler problem imorgon"
    • Jag har goda nyheter. Gjorde ett prov att se om det går att återöppna en modifierat NEF fil sredigerat och sparat från CNX2.

I en annan dator öppnade en av mina bilder i CNX2. Överexponerade bilden i CNX2 ordentligt för att se den tydliga förändringen. Sparade den som NEF i CNX2.

Kopierade den till min Windows partition och öppnade med ViewNX2. Bingo, den överexponerade, ändrade NEF-en visades i ViewNX2.

Testade att öppna den i CNX-D och, bingo där också.

Jag tror ni som har en massa sparade, ändrade NEF filer behöver inte vara oroliga i framtiden. Men självklart finns inte längre U-point möjligheter i VNX och inte i CNX-D heller. Man skall vara nöjd med att de tidigare sparade U-point effekterna lever vidare.

Efter detta tror jag att Nikon ändå har en liten motivering för ny program. Kanske är det en framtida öppning mot mera samarbete med andra program, även med Adobe. :)

Jo jag vet att NXD tar hänsyn till vissa grundläggande justeringar men man tappar alla mer avancerade (varav upoint är en men inte den enda).

Nä, det enda detta har gjort är att bekräfta för mig att överge CNX2 förra året var rätt drag. Observera att detta är min helt personliga synvinkel - var och en bör själv utvärdera vad som passar för dem.