Alternativ till ViewNX2 /sortera bilder och bildredigera

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Jag har en MAC-dator.
      När jag hade PC använde jag mig av Picture Manager som passade perfekt för småredigeringar.

Jag använder ViewNX2 just nu. Det fungerar mycket bra när man ska sortera bilderna i olika mappar och skapa mappar. Vad gäller bildredigering har jag inte experimenterat så mycket men det upplevs lite för avancerat och det är lite svårt att hitta verktygen. Tyvärr visar den inte alla format på bilderna.

Jag har provat picassa. Picassa har är lättare att hitta verktyg och mer "visuell". Dock vad gäller bildsortering så ser det lite rörigt ut och det blir svårare att sortera bilderna i och med att symbolen för undermapparna ser ut som en bild. Jag har inte lyckats ändra på det. Man kan inte skapa mappar i Picassa.

Finns det ett alternativprogram som har följande egenskaper?
      Enkla verktygen till hands och med visuella exempel (t ex att man ser direkt hur bilden skulle kunna se ut i svart och vit eller med olika filter.)
      Visning av mappstruktur och möjlighet att sortera bilderna i programmet samt skapa mappar mm
      Visar alla format

Jag har testat Adobe Elements. Vad gäller redigeringsdelen så upplever jag att det krävs ganska mycket navigering för att hitta verktygen.
    • Tanka hem ACDsee och testa före ett köp. Ett utmärkt bildsorteringsprogram med enkla redigeringsfunktioner. ACDsee jobbar med en databas med stödfunktioner vid flytt av bildarkiv mellan olika diskar och har dessuom reparationverktyg vid fel i databasen. Jag har själv >50000 bilder i mitt ACDsee-register. När det gäller redigering kör jag med Capture NX2, Picture Window Pro och Adobe Photoshop Elements 11 m.fl. Varför alla dessa? Inget enstaka program har allt jag önskar mig i funktionsväg!
    • Till "vardagsredigering, beskära, lätta upp skuggor, rätta till exponering osv duger Förhandsvisnings inbygda verktyg väl (Corel köptes av Apple)
      Nackdelen med iPhoto är att man får ett "iTunes-bibliotek" av sina bilder om man inte ställer in annorlunda.
      Istället för Photoshop använder jag GIMP - de flesta Photoshopfilter kan med lite meckande användas i GIMP
      Det finns flera alternativ som är gratis bla Fotor http://www.apartmenttherapy.com/10-free-photoshop-alternatives-145709