Nikon D800 med Hama Ni-1 - problem

• Hej,
      när jag pluggar in fjärren kan jag utlösa kameran med den, däremot sker ingen fokusering. Det händer ingenting när jag trycker i fjärren halvvägs. De flesta knappar på själva kameran fungerar inte heller när fjärren är inkopplad, tex bildvisnings- och menyknappen. Som det är nu måste jag först ställa in skärpan för att sedan koppla in fjärren och sen ta en bild.
      Fråga: är det någon inställning i kameran som jag glömt att göra eller är det fel på kamera/fjärr?
      Tack
      /m
    • På min D300 Kör jag normalt med AF-on knappen baktill för fokuseringen (fokuserar med tummen), inte via avtryckaren.
      Detta ställer jag in med alternativet a5 i menyerna på D300. AF-aktivering på eller endast AF-on.

Kör jag på stativ och använder en liknande utlösare som din måste jag ändra så att jag fokuserar med avtryckaren (tror jag).
      Jag hittar inte min utlösarkabel just nu så här sent på kvällen och bingen väntar så jag kan inte riktigt bekräfta, men jag tror det var så.

Det kan också vara något mackel med din utlösare eller att du har satt in kabeln / kontakten fel, lite känsligt detta.
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.