Nikon AF-S 85mm f/1.8G

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Nikon AF-S 85mm f/1.8G. Det av mina objektiv som jag hade mest ”beslutsångest” inför att köpa. Skulle brännvidden hamna alltför nära min befintliga 60:a? Skulle jag få användning för det? Som tur är blev jag mycket nöjd. Jag har inte haft det i min ägo jättelänge, vilket gör att jag inte har så många testbilder att visa, men kontentan är att det är ett riktigt bra objektiv.

Byggkvalité

Det första jag lade märke till var diametern. Det har något större diameter jämfört med de andra fasta f/1.8-objektiven från Nikon, även om filterdiametern är 67mm i likhet med 28/1.8G. Frontelementet är något insjunket, vilket gör att man får ett automatiskt motljusskydd. I likhet med andra objektiv levereras det med en mjuk påse och ett motljusskydd.

Objektivet väger inte mycket, men trots det känns det gediget. Fokusringen har underbar känsla, och glappar inte alls.

Bildkvalité

Jag har ingen teknisk utrustning för att testa objektivs skärpa, men många sajter har hyllat Nikons nya 85:a som ett av de skarpaste objektiven på marknaden. Jag kan bara instämma, skärpan är underbar.

Bokehn är riktigt trevlig. I kombination med en något längre brännvidd så får man ett fantastiskt porträttobjektiv. Det funkar också fantastiskt bra för mer spontana bilder, eftersom man inte hamnar uppe i ansiktet på folk.

Autofokusen är kanske inte världens snabbaste, men den gör sitt jobb på ett mycket bra sätt. Det känns som att man offrat lite hastighet för att få mer exakthet i fokuseringen. Helt rätt tycker jag, eftersom skärpedjupet på f/1.8 inte är särskilt stort.

Det finns två defekter som man kan störa sig på, beroende på fotovanor. Den största är den kromatiska abberationen, närmare bestämt loCA. Den syns ganska tydligt, och uppträder rätt så ofta. Dock stör det inte mig överdrivet mycket, eftersom man oftast måste zooma in till 1:1 för att den ska synas.

Den andra nackdelen är att det inte står emot ”flare” lika bra som sin storebror f/1.4G. Detta kan bli ett problem om man ofta fotar i motljus. Jag gör inte det, men när jag gör det så använder jag mig av motljusskydd. Under alla gånger jag använt objektivet har jag aldrig fått störande reflektioner, men detta beror som sagt på hur ens fotovanor ser ut.

Jag bör kanske nämna att jag köpte mitt AF-S 85/1.8G begagnat (i toppskick) på fotosidan för 2900, vilket kändes som ett riktigt kap.

Slutsats

Ett underbart objektiv, som jag inte trodde att jag skulle gilla så här mycket! Hade gärna sett Nano crystal coat inkluderat (till ett lite högre pris, kanske 4990) men då hade säkert ingen köpt 1,4:an…

+Skärpan
      +Bokehn
      +Priset
      -Ingen nano crystal coat-beläggning

En bild på mig själv, som visar vilket underbart porträttobjektiv det är. Taget på f/2.8.

Allmänt bokeh-test @ f/2.8.

Test av skärpa, skärpedjup och bokeh @ f/1.8.

Ännu mer bokeh @ f/1.8.