Intresserad av erfarenheter att gå från D700 till D610

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Hej.
      Gjorde mig av med min D700 och tänkte att jag skulle klara mig bra med min D300S.
      Tyvärr tycker jag inte den har samma sting som D700.
      När är det dags att ändra på detta och jag planerar inköp av D610 och är därför intresserad att höra åsikter av er som bytt från D700 tll D610.
      Dynamiskt omfång, ISO-egenskaper, greppvänligt.

Vill inte ha D800 då dessa kräver lite för mycket av objektiven.
      // Björn

"Det är ingen idé att oroa sig, det kommer fler problem imorgon"
    • Hej.
      Gjorde mig av med min D700 och tänkte att jag skulle klara mig bra med min D300S.
      Tyvärr tycker jag inte den har samma sting som D700.
      När är det dags att ändra på detta och jag planerar inköp av D610 och är därför intresserad att höra åsikter av er som bytt från D700 tll D610.
      Dynamiskt omfång, ISO-egenskaper, greppvänligt.

Vill inte ha D800 då dessa kräver lite för mycket av objektiven.

D800 kräver inget mer än D610 av objektiven. Visst att D800an kräver mer om du verkligen verkligen måste använda alla pixlar fullt ut, men oavsett så kommer D800 vid exakt samma tillfälle o inställningar alltid ge MINST lika bra bild som D610 (fast antagligen nästan alltid bättre ändå).

Men just erfarenheten om att gå från D700 till D610 har jag inte gjort, däremot har jag gått ifrån D700 till Sony A7 som har hyfsat samma sensor som D610, även fast den senare är något bättre ändå. Jag fick iaf ingen jätte-hallelulja-grej när jag jämförde bildfilerna. Var väl lite bättre dynamik och nåt steg bättre iso-egenskaper. Iofs så är väl bruset ungefär samma lika, men färger o skärpa tycker jag sitter bättre på högre iso-tal ändå. Fast största skillnaden var att slippa banding o sånt äckel när man gräver i skuggorna, asnajs! O som sagt, D610 är något bättre än A7, så du lär märka ännu lite mera skillnad. :)
    • Tack för ditt svar tell.
      Har hört lite snack om risk för rörelseoskärpa med D800 på grund av det höga pixeltalet så jag håller mig till D610:an mindre sensor.

Men d610 har inte "mindre" sensor än D800. d800 och d610 har väll [color=rgb(84,84,84);font-family:arial, sans-serif;font-size:small]bildområde baserat på en bildcirkel på 35 mm (36 x 24). eller?[/color]
      Hur skulle det höga pixeltalet kunna skapa rörelseoskärpa?
    • Den vinkelförändring som behövs vid övergång mellan två närliggande pixlar är mindre för en högupplöst sensor än för en lågupplöst. Därför blir den högupplösta mera känslig för rörelseoskärpa. I teorin kvarstår även det problemet delvis vid omskalning. Alltså rent teoretiskt så är det ett större problem med rörelseoskärpa i D610 än på D700 ÄVEN om bilderna från D610 skalas om till samma upplösning som D700.

I praktiken är det dock bara ett problem om man vill maximera möjligheterna med den högre upplösningen.

Att välja bort D610, D800 eller D810 av den orsaken verkar inte vettigt.
    • Den vinkelförändring som behövs vid övergång mellan två närliggande pixlar är mindre för en högupplöst sensor än för en lågupplöst. Därför blir den högupplösta mera känslig för rörelseoskärpa. I teorin kvarstår även det problemet vid omskalning. Alltså rent teoretiskt så är det ett större problem med rörelseoskärpa i D610 än på D700 ÄVEN om bilderna från D610 skalas om till samma upplösning som D700.

I praktiken är det dock bara ett problem om man vill maximera möjligheterna med den högre upplösningen.

Att välja bort D610, D800 eller D810 av den orsaken verkar inte vettigt.

tack för upplysningen. Då jag inte trodde att det fanns problem med rörelseoskärpan som var grundat i antalet pixlar.
      Jag blev förvånad när problemet nämndes. då jag inte trodde problemet fans.
      alltid intressant att få lära sig nytt.