D90 & Nikkor 85 mm 1.8D "ljusproblem" - vet inte vad jag ska göra..

• Hej

Vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan, men förhoppningsvis förstår någon mitt problem.

Idag så bytte jag objektiv på min D90, och satte på Nikkors 85 mm 1.8D. Det är ju ett äldre objektiv, men har funkat kanon tidigare, även med autofokus osv. Nu blir bilderna oerhört mörka, och även om jag försöker justera slutare/bländare/ISO så sker ingen direkt förändring i M/S/A lägena. Detta har det gjort tidigare. Jag bytte tillbaka till ett par andra objektiv och då funkar det som vanligt igen...

- En ledtråd är att det i sökaren blinkar (från vänster) en punkt, ljusmätarskalan och blixtikonen. Någon som vet vad detta kan bero på? Punkten beror väl förmodligen på att jag har ett objektiv utan autofokus, men det finns ju motor i kameran....
      - Har satt den lilla "låsknappen" på objektivet på 16 och låst den.

Tacksam för hjälp, oerhört irriterande...

EDIT - Tänkte komplettera med lite info då jag testat lite mer. Tycker jag får väldigt märkliga värden
      S-läget - ISO 800 - Får en slutartid på 2,5 sek när bländaren f16, och 5 sek vid f 4.5.
      A-läget - ISO 800 - Får en slutartid på 1 sek vid f10.
      Work Like You Don´t Need The Money
      Love Like You Never Been Hurt And
      Dance Like Nobody Is Watching./ Mark Twain with a Twist!
    • Kommnikationsproblem mellan kamerahuset och objektivet.

Provat att göra ren kontakterna?
      Lossa på objektivet och sätt på den igen, vrid tills du hör att det snäpper, vicka lite fram och tillbaka.

Om jag lossar mitt objektiv bara pyttelite grann bara får jag exakt samma fel som du skriver så det är bra om
      optiken verkligen sitter rätt och ordentligt och har god elektrisk kontakt med kamerahuset.
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.
    • Hej Krister.

Har testat att ta bort och vrida, ett 10-tal ggr. Sitter som det ska.
      Tror dock att jag kommit ett steg närmare en lösning. Lamellerna i objektivet rör sig inte alls när jag flyttar bländarstegen (kollat genom att ta bort objektivet från kameran) Fungerar bra med mitt 50 mm att röra den lilla "spaken" som sitter på insidan av objektivet. Lamellerna öppnas från minsta till störtsta. Alltså inte på mitt 85 mm. Där har den lilla spaken "hängt sig", medans den går lätt på 50 mm.

Ska se vad Nikons support har att säga i morgon, kanske går att laga, kanske måste köpa nytt... Trist på ett 4 år gammalt objektivt som inte använt så mycket.
      Work Like You Don´t Need The Money
      Love Like You Never Been Hurt And
      Dance Like Nobody Is Watching./ Mark Twain with a Twist!