Stativdjungel - Vad köpa?

• <p style="color:rgb(20,24,35);font-family:Helvetica, Arial, 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif;">Jag upptäckte igår att min gamla stativfäste inte klarar vikten av min nya kamera+objektiv, speciell när man skall vinkla kameran. Men även att bara hålla sig horisontellt i "normalläge". Så antar att en del av utrustningsutvecklingen innebär att man måste köpa nytt stativ.
      <p style="color:rgb(20,24,35);font-family:Helvetica, Arial, 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif;">Vad skall man tänka på när man köper stativ, så man inte ångrar sig efteråt?
      <p style="color:rgb(20,24,35);font-family:Helvetica, Arial, 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif;">
      <p style="color:rgb(20,24,35);font-family:Helvetica, Arial, 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif;">Jag skulle väldigt gärna ta emot specifika rekommendationer också från er som är erfarna. Vad är det bästa stativet i förhållande till pris?
      <p style="color:rgb(20,24,35);font-family:Helvetica, Arial, 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif;">
      <div style="color:rgb(20,24,35);font-family:Helvetica, Arial, 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif;">
      Behöver man ha två olika. Ett lättar dagstativ och ett tyngre nattstativ?

Utrustningen det skall klara är Nikon D3s med primärt ett 24-70/2.8, men oxå ibland ett 70-200/2.8.

Vad tycker ni? Reflektioner är väldigt välkomna.
    • Det finns mycket att tänka på inför stativköp! Med tunga grejer som en D3s och proffsgluggar behövs något som pallar för vikten. Vilket användningsområde är det som gäller, inget stativ eller kulled är bäst på allt. Ska man ut och resa med flyg är storlek och vikt ett bekymmer osv i en lång rad....

Min erfarenhet är att det är svårt att klara sig med ett stativ om man har flera intresseområden för sitt plåtande. Ska det krypas i gräset för makrobilder är ett stort och klumpigt stativ inte så kul, har det dessutom en mittpelare som inte går att ta bort är stativet odugligt för den typen av bilder. Resväskor brukar ha ett invändigt mått av 65 cm och stativet får inte vara högre i hopfällt skick om det ska få plats i väskan, då blir ett fyrdelat stativ automatiskt bättre än ett tredelat eftersom det kan bli kortare.

Om utrustningen är av proffskvalité, D3s osv, är det synd att nöja sig med sämre kringutrustning, under förutsättning att budgeten tillåter det! Jag har ett kolfiberstativ från RRS med tillhörande kulled BH-55, pallar för vilka vikter som helt, är inte direkt lätt och kostar också en del men kvalitén är oklanderlig, det använder jag när jag plåtar landskap och annat som står still. När jag ska resa lätt eller jobba med makro kör jag med ett litet Sirui och en BH-40, en både lätt och smart lösning för att komma ner på marken, stativets mittpelare går att ersätta med en kort som ingår. Jag vill inte ha mittpelare alls om det går att undvika! För sport och rörliga motiv är det monopod som gäller!

Jag har även använt ett stativ från Manfrotto men det når inte upp till de andra i kvalité. Det finns många andra bra fabrikat också men det är inte så lätt att välja. Bästa chansen är nog att besöka Fotomässan och klämma på prylarna, att köpa osett på Nätet kan bli en stor besvikelse?
    • Hej,

Tack för dina reflektioner! :)

Jag har köpt proffsutrustning för jag har behov av utrustning som klarar dåliga ljusförhållanden bra i en typ av sportfoto som jag håller på med (dart, som ju är inomhus). I övrigt så är jag nybörjare, så fotar inte tillräckligt mycket för att kunna kosta på alltför mycket. Lite medel och lagom där får det nog bli.

Var och kollade i affär idag. De gav mig ett Sirui paket alternativ som var följande:

- Stativ: M-3004X
      - Kulled: K-30X
      - Pris ca 3000 kr.

Kopplingar till dina kommentarer:
      - 4-delat mindre än 65 cm: Check!
      - Mittpelare att ta bort: Check
      - Monpod "konfigurering": Check

Kunde välja kolfiber, som ju blir lättare. ca 2000 kr dyrare för samma modell av stativ och kulled. Stod i valet och kvalet. Men eftersom jag inte skall ut och vandra med stativet primärt så valde jag bort det. Fortfarande i valet och kvalet, har inte öppnat kartongen. Men lär göra det snart. :)

mvh
      Magnus

• Hej,

Låter som ett bra förslag. Kolfiber är bra men är naturligtvis inget måste! Något som är bra med Siruis kulleder är att de följer Arca-Swiss standarden. Då kan du dels använda snabbplattan som ingår i kulleden, eller köpa ett L-fäste från RRS, allt passar ihop utan minsta krångel. L-fästen dyker ofta upp begagnade på Fotosidan eller eBay då många byter kamera med jämna mellanrum.

Ska du plåta sport är en renodlad monopod ett bättre val än ett stativ. Jag har plåtat en hel del i simhallar och då är ett vanligt stativ inget bra val. Men det understryker vad jag sa i mitt första inlägg, att klara sig med ett stativ är omöjligt, om man har fler än ett specialintresse!