Nikon lanserar D750

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Så alla med D3, D3s, D4 och D4s har skaffat onödigt mycket att köra med, tycker du?

Det tror jag inte utan kommentaren är nog menat som att det finns en övertro på jättesnabb serietagning. Om man som sportfotograf inte vet vad man håller på med kommer inte ens en D4s att räcka till. Utan känsla för respektive sport kommer bilderna ändå att hamna mitt emellan exponeringarna, blir det rätt är det mera tur än kunskap. Det är snarare kamerornas begränsade buffert som begränsar fotografen och det är sånt man får betala (dyra) pengar för!
    • Action kamera med 1/4000 slutartid som snabbaste och 6,5 bps..... Vad för sport är det till? Shack möjligtvis....

From Northern Sweden

Jag blir lite nyfiken på när 1/4000 s blir för lång tid vid action-foto. Jag har själv ingen erfarenhet av speciellt mycket action-foto så jag "ser inte problemet" med bara 1/4000 s vid den typen av foto. Brukar det vara så mycket ljus vid action-foto så att det blir överexponerat med 1/4000 s? Jag tänker också att man kanske bländat ner lite för att få lite större skärpedjup vilket jag kan tänka mig vara önskvärt vid den typen av fotografering.

Att vid mycket ljusa förhållanden och t.ex f/1.8 få att 1/4000 s är för lång tid för "rätt" exponering har jag själv råkat ut för. Kollade snabbt mina bilder och sorterade på slutartid och där fanns ett fåtal där även 1/8000 s vid ISO 200 (D3s) gav överexponerade bilder. I det fallet kunde jag löst det med gråfilter men det är ju inte så lätt att få på den snabbt och jag inte förstått behovet i förväg (det är väl där erfarenheten kommer in i bilden...).

Överlag så trodde jag att vid t.ex sportfoto så får man jobba för att få säg 1/2000 s samtidigt få vettig ISO vid önskad bländare varför jag inte trodde 1/4000 s skulle begränsa action-foto speciellt ofta. Ni som har stor erfarenhet av action-foto får gärna berätta mer om 1/4000 s vs 1/8000 s och begränsningar kring detta.
    • När behöver man snabbare slutartider än 1/1000s i actionsamanhang?

Enligt mina erfarenheter, knappast någon gång! Jag har plåtat en del sport bl.a. volleyboll, det första som begränsar är ljuset i all inomhusidrott, vanliga hallar och simhallar är aldrig tillräckligt upplysta! Man måste skruva upp ISO rejält och gå ner så långt man vågar i exponeringstid för att ens kunna ta några vettiga bilder. I en bollsport som volleyboll vill jag dessutom inte ha allt knivskarpt, spelarens armar och händer plus bollen ska ha viss oskärpa annars ser bilderna ut som statyer och ger noll actionkänsla. Exponeringarna brukar ligga på 1/500 till en 1/800 som max., man får lära sig att panorera med kameran och en monopod kan vara ett bra hjälpmedel. Under en volleybollmatch däremot är det handhållet som gäller tack vare det korta avståndet till spelarna. Jag ser ingen som helst begränsning med 1/4000 om det är sport som gäller?
    • Även om jag inte är sportfotograf, utan bara en fumlande amatör, så har jag hamnat i lägen där 1/4000-dels sekund inte räckt till för att få kort skärpedjup.

Det är ju inte så att 1/8000 är nån form av universallösning för det. Har du riktigt stora bländare, och tycker de där bilderna i starkt solljus är viktiga så har Fujis senaste kamera 1/32000.

Mer on topic: Ser ut som en trevlig kamera, jag hade nog köpt den istället för D600 om den hade funnits för 2 år sen. Men visst borde den heta D690 istället?
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar
    • Även om jag inte är sportfotograf, utan bara en fumlande amatör, så har jag hamnat i lägen där 1/4000-dels sekund inte räckt till för att få kort skärpedjup.

Fast vad har det med just sportfotografering att göra då? Det är ju ett problem som alla typ er av fotografer kan ha o det löser man ju enkelt med ett ND-filter om det nu är så illa. Fast så illa är det nog inte eftersom D750 går ner till iso 100 o där räcker 1/4000s för att inte överexponera speciellt mycket på ens f1.4.

Nä, jag vidhåller att största problemet med den här kameran enbart är att den är alldeles för nära Nikons andra kameror. Den är helt enkelt överflödig.
    • Håller med om att den känns som en bättre D600/D610. Den är säkert bättre på alla punkter jämfört med en D600/D610 och kanske mycket bättre på vissa punkter som AF (?). Känns som den ersätter D610 än fungerar som ett naturligt steg mellan D610 och D810. Hade jag handlat idag så hade det blivit en D750 istället för en D610. Kollade priset nu också. D750 20990:- mot 14970:- för D610. Hmmm...det ändrar obalansen i vågskålen något. Ja, ja, jag ska ändå inte ha ett hus till....
    • Säkert en bra kamera men kan inte se den som en efterträdare till D700. Så som den är byggd, prestanda, funktioner etc så är det mera en plusmodell av D600/610 än ersättaren till D700.

Hur gärna man än vill går det inte att se D750 som en D4s-light så som D700 var en D3-light.

Jag tror inte heller att det kommer någon direkt ersättare till D700 eftersom den kameran var alltför bra att ta marknadsandelar från D3/D3s. Nikon gör nog inte om det misstaget utan de satsar på att yrkesfotograferna nu köper två D4s istf hur det var tidigare med en D3/D3s och en D700.
    • Jag tror inte heller att det kommer någon direkt ersättare till D700 eftersom den kameran var alltför bra att ta marknadsandelar från D3/D3s. Nikon gör nog inte om det misstaget utan de satsar på att yrkesfotograferna nu köper två D4s istf hur det var tidigare med en D3/D3s och en D700.

Precis så tror jag också.

Ska bli kul att se prisdiffen mellan d610 & d750 om ett halvår. Dom behöver ju ha en viss prisdiff för att någon ska välja en d610.
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar
    • Det tror jag inte utan kommentaren är nog menat som att det finns en övertro på jättesnabb serietagning. Om man som sportfotograf inte vet vad man håller på med kommer inte ens en D4s att räcka till. Utan känsla för respektive sport kommer bilderna ändå att hamna mitt emellan exponeringarna, blir det rätt är det mera tur än kunskap. Det är snarare kamerornas begränsade buffert som begränsar fotografen och det är sånt man får betala (dyra) pengar för!

+1000
    • Förra veckan så lanserade Nikon en ny systemkamera D750, en ny glugg 20/1.8 och en ny kompakt blixt. Nikonforum var representerade genom Oliver och Björn. Bilderna är en kombination av mina och Olivers.

Först ut var den nya Nikon D750 som hade genererat en hel del rykten innan då många saknat en direkt uppföljare till D700. D750, i förhållande till D700 på sin tid, är dock inte en nedkrympt variant av proffsmodellen utan placerar sig istället mellan D610 och D810 i Nikons modellprogram. Den klassas dock som en del av NPS programmet. Bland finesserna märks:

En nyutvecklad 24,3mpx FX-sensor

51-punkters AF som fungerar ner till -3 ev (den första Nikonkameran som klarar det)

Grupp AF som finns i D4s och D810

Högdagerprioriterad ljusmätning för att undvika utbrända högdagrar

Vinklingsbar skärm

Inbyggd Wifi som dock bara kan kopplas mot smartphone och platta. Undrar varför de inte gjorde det möjligt att använda en dator?

ISO 100-12.800 som standard

Ett nytt mindre och lättare kamerahus i kolfiberkomposit

Vädertätning i samma nivå som D810

Förbättrade filmfunktioner

Dubbla SD-kort

Beräknad säljstart är den 23 september och det rekommenderade priset är:

Endast kamerahus 20.990

Kit med/24-85mm 24.990

Kit med 24-120mm 25.990

Kit med 24-120 har en senare säljstart.

En bild på hur huset är uppbyggt

Huset är klart mindre än exempelvis D700/D800 men det har fått ett djupare grepp och ligger riktigt bra i handen trots dess storlek. Här är ett par bilder för att se storleksskillnaden mot D700

Tyvärr är det inte det runda okularet som på Nikons promodeller.

Oliver djupt koncentrerad med menyerna

Den vinklingsbara skärmen känns riktigt bra men det är inget som snäpper fast i infällt läge. Tiden får utvisa om det kan bli ett problem när man plockar upp den ur väskan. Jag tror inte det men Oliver var lite mer tveksam.

Iom att kameran är mindre så har displayen på ovansidan blivit mindre. Man har löst det med att använda den bakre skärmen mer när man exempelvis ställer in saker som ISO, upplösning etc.

Som på alla pressträffar rör det sig om kameror som inte har den slutgiltiga mjukvaran så vi får testa dem men vi får inte ta med några bilder eller granska dem annat än på den inbyggda skärmen. Jag gjorde ett litet snabbt test på iso 6400 och på den inbyggda skärmen såg det bra ut.

Utöver detta så upplevde jag kameran som snabb och autofokusen satt där den skulle.

Det finns en del som påpekat att det inte finns en dedikerad AF-on knapp på baksidan. Dock går det att programmera AF-L/AE-L knappen för AF-ON och om man vill lägga AE-L på en funktionsknapp på framsidan.

Min favoritfunktion att kunna trycka på mittknappen och zooma in bilden till 100% fungerar som den ska :)

Min personliga reflektion är att det var en riktigt trevlig kamera. Det enda jag saknade var en högre slutarhastighet (den är begränsad till 1/4000 - dock kan man sänka iso till 50 så det borde inte vara ett stort problem) och ett runt okular (lite kinkigt kanske)

Nikon lanserade även ett nytt objektiv - AF-S 20/1.8. Det kändes som ett riktigt trevligt objektiv och inte otroligt att det kommer landa i min kameraväska i framtiden.

Rekommenderat pris på 7890 och säljstart 23:e september

Till slut visade man även upp en ny blixt - SB500

Led-tal på 24

Inbyggd LED-belysning i tre nivåer (och jo den lyser bra - blev ordentligt bländad när de skulle demonstreras)

Går att vinkla och rotera

Kompatibel med Nikons CLS-system och kan även fungera som master fast det kräver en D810 eller D750 iom att blixten inte har någon display

Drivs av två AA-batterier

Rekommenderat pris på 2390 och säljstart 25:e september

Mitt bildgalleri - www.bjornhellstrom.se
    • nikon.se:

Inbyggt Wi-Fi:
      Dela din vision. Ladda upp imponerande foton i fullformat via
      en kompatibel smartphone eller surfplatta.

Antar att detta är endast JPEG bilder som kan föras över...?

Styr kameran och ta bilder i fjärrläge via en smart enhet, med hjälp av kamerans inbyggda Wi-Fi och
      den dedikerade WMU-appen.

Gäller detta även fjärrstyrning av video?
      "En bild säger mer än tusen ord... Orka skriva tusen ord..."
    • nikon.se:

Inbyggt Wi-Fi:
      Dela din vision. Ladda upp imponerande foton i fullformat via
      en kompatibel smartphone eller surfplatta.

Antar att detta är endast JPEG bilder som kan föras över...?

Styr kameran och ta bilder i fjärrläge via en smart enhet, med hjälp av kamerans inbyggda Wi-Fi och
      den dedikerade WMU-appen.

Gäller detta även fjärrstyrning av video?

Ett kanske inte helt relevant svar men på D5300 kan man dra över råfiler via WiFi, det skulle förvåna mig om det var sämre på denna.
      Min vanliga kamera är numera extremt mycket bättre än jag, min roligaste hänger i ett 300 m långt snöre...