Nikon lanserar D750

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Ni som planerar köpa 750, vad har ni för kameror idag?

Själv blev jag mycket nyfiken på denna. Framförallt för den vikbara skärmen. Jag filmar mycket och skulle uppskatta den detaljen. AF-knappar, 1/4000 mm spelar mig ingen roll. Jag kör nästan alltid i manuellt lägen med min D800, så jag är ganska övertygad om att 750 kommer passa mig. Att kameran är mindre/lättrae kan ju vara en fördel. Men å andra sidan har jag bara 700-200/2.8 och 28-70/2.8, som är ganska tunga gluggar. Hur blir balansen då, tro?

Själv blev jag mycket nyfiken på denna. Framförallt för den vikbara skärmen. Jag filmar mycket och skulle uppskatta den detaljen. AF-knappar, 1/4000 mm spelar mig ingen roll.

En del har ju även snöat in på att grönt auto-läge är en big no-no för kameror. Finns många hörn att måla in sig i.

Jag hade gärna köpt en men prioriterar ny bil just nu istället, D70->D7000->D600.
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar
    • Har blivit lite rubriker utomlands att kamerans standardinställning har ett öppet nätverk vilket innebär att alla kan få tillgång till bilderna.

AP technical editor Andy Westlake, who got his hands on the D750 last night, said: ‘I couldn’t believe it. The Nikon D750 uses an unsecured Wi-Fi network, and doesn’t at any point require the camera owner to validate the identity of a smart device that’s trying to connect to it.

If you have Wi-Fi turned on, anyone with a smart device and the Nikon Wireless Mobile Utility can connect to the camera and download images from the memory card without the owner’s permission.

We tested and confirmed this in the AP office; another smartphone user simply has to connect to the camera’s Wi-Fi network and start up the Nikon app to be able to browse and download images. The camera gives no clear indication that anything might be amiss.

Nikon D750: Wi-Fi app security risk surfaces

Kan förstå att det väcker reaktioner men i praktiken spelar det nog inte så stor roll för gemene man.
    • Jag blir lite nyfiken på när 1/4000 s blir för lång tid vid action-foto. Jag har själv ingen erfarenhet av speciellt mycket action-foto så jag "ser inte problemet" med bara 1/4000 s vid den typen av foto. Brukar det vara så mycket ljus vid action-foto så att det blir överexponerat med 1/4000 s? Jag tänker också att man kanske bländat ner lite för att få lite större skärpedjup vilket jag kan tänka mig vara önskvärt vid den typen av fotografering.

Att vid mycket ljusa förhållanden och t.ex f/1.8 få att 1/4000 s är för lång tid för "rätt" exponering har jag själv råkat ut för. Kollade snabbt mina bilder och sorterade på slutartid och där fanns ett fåtal där även 1/8000 s vid ISO 200 (D3s) gav överexponerade bilder. I det fallet kunde jag löst det med gråfilter men det är ju inte så lätt att få på den snabbt och jag inte förstått behovet i förväg (det är väl där erfarenheten kommer in i bilden...).

Överlag så trodde jag att vid t.ex sportfoto så får man jobba för att få säg 1/2000 s samtidigt få vettig ISO vid önskad bländare varför jag inte trodde 1/4000 s skulle begränsa action-foto speciellt ofta. Ni som har stor erfarenhet av action-foto får gärna berätta mer om 1/4000 s vs 1/8000 s och begränsningar kring detta.

Personligen ser jag 1/4000s som en lite nackdel, dock inge dealbreaker.

I direkt soljus brukar generellt sett f/1.8 kräva ganska exakt 1/8000s. Jag har fotat en del med 18-35/1.8 och 85/1.8 i soljus och på sommaren på dagen är i princip varenda bilde på f/1.8 tagen vid 1/8000s och exponeringen är oftast klockren. Så som jag ser det har det öht inget med sport att göra utan mer "sommarfoto" i extremt kort skärpedjup. Värdet av 1/8000s är mest att "slippa" håla på med ND filter för den sakens skull.

Har man dock mest f/2.8 objektiv på sommaren är det nog rätt ok.

Om allt annat är rätt så kan jag acceptera 1/4000s.
    • Absolut, tyvärr hann den dock inte komma till mig idag, så bilder kommer nästa vecka när den testats

Ser även fram emot vad du tycker om af prestandan.

Men tanke på att nikon inte fått tummer ur och släppt någon "d400", bandningsproblemen hos d7100 och d750 är så pass intressant i både spec och format börjar jag också seriöst överväga denna. Jag kommer dock inte vara först på bollen utan kommer invänta fler seriösa reviews innan jag bestämmer mig.
    • Ni som planerar köpa 750, vad har ni för kameror idag?ar

Själv blev jag mycket nyfiken på denna. Framförallt för den vikbara skärmen. Jag filmar mycket och skulle uppskatta den detaljen. AF-knappar, 1/4000 mm spelar mig ingen roll. Jag kör nästan alltid i manuellt lägen med min D800, så jag är ganska övertygad om att 750 kommer passa mig. Att kameran är mindre/lättrae kan ju vara en fördel. Men å andra sidan har jag bara 700-200/2.8 och 28-70/2.8, som är ganska tunga gluggar. Hur blir balansen då, tro?

Jag har en d7000 och har inte bestämt mig men funderar.

Balansen är inga problem - jag har en sigma 50-150/2.8 idag till min d7000, 50-150 är i princip lika tunga och stor som 70-200.jag har också min dinglande i kameraremmen inkl sb700. fung utmärkt.
    • Jag tror (minns inte) min D70 eller D300 klarade av 1/8000" men aldrig använt så korta tider. Jo, en enda gång när jag ville testa 1/8000" och blixt synk med så korta tider. Jag tror D70 (sjuttio inte sjutusen :) ) kunde synka så korta tider med blixttar. Men aldrig använt det i real life.
      Vill man ta höghastighets bilder kan man glömma alla dessa "vanliga" kameror. 1/4000" räcker för nästan 90% av de vanliga fotografer (även amatörer :P )
      Apropå blixtsynkron: jag blev fascinerad av "Liquid Sculpture Photography". Jag forskat i ämnet och jag trodde de använder höghastighetskameror eller säg 1/8000". Men inte alls det. De jobbar med blixtarnas korta tid istället för kamerans kortaste exponering.
      Kolla, t.ex. den här De flesta tagna med Canon. Klarar Canon detta, så klarar även Nikon ännu bätre. Hur ofta behöver man 1/8000" så att en 30-40000:- kamera skal satsa på det?
      //Fredrik h-f.se
      Kunskap uppstår genom nyfikenhet.

Att använda långa tele och undvika skak genom att korta ner tiden till 1/8000" kräver ordentligt med ljus också, vilket man sällan har trots F:2,8 objektiv.
      Jag kan minnas att tumregeln för att undvika skakningsoskärpa är att tiden skall vara högst 1/dubbla brännvidden i mm. Dvs en 2000 mm tele kan ställas på 1/4000" för att undvika skakningsoskärpa. Hur många har längre än 2000mm optik för att gnälla om bristen på 1/8000". Come on... Nikon vet, ibland, vad de gör. :)
      //Fredrik h-f.se
      Kunskap uppstår genom nyfikenhet.
    • Kollade testbilderna på imaging-resource.com/ och en rent visuell bedömning är att ISO 256000 bilderna på d750 är ungefär lika bra som iso6400 bilderna på d7000. Hela två steg... det är rätt grymt. Sen vet jag itte om det är brusreducering på deras jpeg eller inte iofs.
      Att döma av testbilderna tycker jag att d750 nog ser lite bättre ut på höga iso än 810 också. 810 har aningens mer detalj, men den detaljskillnaden är ointressant vid höga iso. d750 verkar helt klart grym.
    • Hej på er!

Tänkte invänta första månadernas reporter om eventuella problem eller justeringar som kan behövas, senaste Nikon-modellerna tycks ju behöva lite hjälp när de är nya på marknaden. Kanske överdrivet men jag är sådan ... Tror det blir en D750 strax efter jul ... och då blir det D700:n och D750:n jag kommer att släpa på, skippar då D300:n helt.

Ha det bra!

Hälsningar,

Anders
      [url='http://www.andersnordh.se'>AndersNordh.se</a>, <a data-ipb='nomediaparse' href='http://www.vulcanrider.se']VulcanRider.se[/url], med flera ... :wacko: