Batteritid D4s

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Måste bara ge lite feedback om hur bra batteriet är på en D4s. Laddade batteriet inför en fotosession före jul och plåtade då 550 bilder. Använde även displayen en del för att rensa och välja ut bilder till publicering. Kameran fick sen ligga i en dryg vecka inför nästa uppdrag. Då jag alltid, utom tydligen just denna gång, laddar batterierna direkt när jag kommer hem från ett uppdrag packade jag kameran utan att kolla batteristatus.

Problemet var dock att nästa uppdrag var utomhus och krävde långa teleobjekt med konstant användning av VR. Och det var inte direkt någon värmebölja. Hade ett extra kamerahus och reservbatterier så riskfritt men det oladdade batteriet klarade själv hela sessionen med 4 timmars fotograferande i 25 minusgrader (!) och drygt 500 bilder med 400/2,8 och 800/5,6 med VR aktiverad. Var tom. så att när jag kom hem hade jag fortfarande så pass med kräm i batteriet att jag skulle vågat åka på semester i en vecka utan laddare.

• Äh, börja fota med spegellösa grejer så ska ni få se på fan!

Nu glider det kanske lite utanför ämnet men det var en väldigt intressant sågning av Göran Segeholm i senaste podcasten från Fotosidan. Spegellösa har sina fördelar men efter ett års användning av Sony A7r så var domen att den inte alls kan mäta sig med SLR. Enbart baserad slutarens fördröjning (0.261 sekunder) vilket är ett stort handikapp vid t.ex. sport och reportage. Som jämförelse så har min D600 en fördröjning på 0.054 sekunder.

Nämner det enbart pga jag lyssnar på podcasten just nu och spegellösa är ett återkommande diskussionsämne.
    • Ja, då lär det hända grejer. Med en spegellös, långt tele, vibrationsreduktion på och 25 minus blir väl batteritiden minst 10 minuter. :)

Nåt sånt :) Var iaf ute igår o fotade med långa slutartider med min A7 i typ -10 o batterierna försvann inte sådär jättesnabbt. Däremot gav jag upp tidigare eftersom mina händer blev så jävla kalla. :P

Nu glider det kanske lite utanför ämnet men det var en väldigt intressant sågning av Göran Segeholm i senaste podcasten från Fotosidan. Spegellösa har sina fördelar men efter ett års användning av Sony A7r så var domen att den inte alls kan mäta sig med SLR. Enbart baserad slutarens fördröjning (0.261 sekunder) vilket är ett stort handikapp vid t.ex. sport och reportage. Som jämförelse så har min D600 en fördröjning på 0.054 sekunder.

Nämner det enbart pga jag lyssnar på podcasten just nu och spegellösa är ett återkommande diskussionsämne.

Klart att spegellösa inte är bättre än DSLRer på alla sätt o vis, men på några iaf. Med tanke på hur snabbt utvecklingen går nu så dröjer det nog inte alltför många år innan dom kanske är om. Men just det där med slutarfördröjningen är inget jag känner igen. Jag upplevde iaf min A7 hade kortare fördröjning än min fd D700. Upplevde alltså, om det är så vet jag inte, men det kändes bra iaf. :) För mina behov är A7an en vinner iaf, även om den har sina konstigheter för sig. Typ som väldigt seg uppstart ibland, extremt långsam skrivning till minneskortet o att databasen för bilderna går sönder lite då o då. Så egentligen inga fel pga att den är spegellös, utan för att Sony slarvar med mjukvaran. Är ganska irreterad på att dom inte fixar det för jag lär inte vara ensam om problemen.
      Så som sagt, den är garanterat inte stabilare o bättre än en DSLR på en del grejer, men dom grejerna är inget iaf jag inte klarar mig utan. :)