Högre effekt med två SB-600 på stativ

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Jag fotade ett bröllop häromveckan, men ställdes då inför ett litet problem. Brudparet ville ta stora gruppbilder, och den mest lämpliga platsen var en inomhuslokal. På f/2,8 och ISO 1600 låg slutartiden på 1/100 sekund. Men jag ville givetvis inte ta gruppfoton (med 20+ personer) på f/2,8, utan snarare f/8. Som ni förstår blev det då nödvändigt med blixt, men en enda SB-600 orkade inte riktigt fixa f/8 @ISO 800 och 1/100 sekund som jag ville åstadkomma. Lösningen blev att använda en gummisnodd och sätta båda blixtarna (på full styrka) på mitt nya "strobist kit".

Utrustningen består av:
      - 2 st SB-600
      - 3 st Yongnuo RF-603
      - Manfrotto nanopole
      - Manfrotto snap tilthead (stativ och huvud säljs i paket).

Stativet är fantastiskt. Det är lätt, känns kvalitativt, har bra arbetshöjd och "pelaren" kan tas bort och användas som en förlängning när man vill handhålla en blixt. Huvudet har en coldshoe som skruvas åt, samt ett genomgående hål (med låsskruv) för att sätta dit ett paraply. Det var väldigt smidigt att ha händerna fria och slippa en assistent och att inte behöva bry sig om att ha fri sikt för att CLS skulle funka. Stativ + radiotrigger kan alltså varmt rekommenderas!

• Snyggt hanterat. Överväger man att göra det lite oftare så finns dedikerade [url='http://www.diyphotography.net/two-flashes-are-better-than-one-simple-diy-multi-flash-bracket-tutorial/'>två</a>-, <a data-ipb='nomediaparse' href='http://www.ebay.co.uk/itm/Ex-Pro-Metal-Triflash-3-Way-Bracket-with-3-Flash-Cold-Shoe-Mounts-Bracket-only-/391065519096?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5b0d5243f8'>tre</a>- och fyrvägslösningar i metall för en billig peng så man minskar risken för att en av blixtarna faller i marken. <a data-ipb='nomediaparse' href='http://www.diyphotography.net/diy-three-strobes-bracket-will-triple-your-light/']Denna[/url] lösningen är ganska snygg men kräver en hel del arbete.

Kanske utanför ämnet men jag ser att du, likt mig, kör RF-603 varpå jag misstänker att du justerar blixtarna manuellt på baksidan. Hur löser du det vid event och större gruppfoton där det är svårt att justera under plåtningen. Kör du t.ex. dig själv som stand-in innan gästerna kommer in?

• Kanske utanför ämnet men jag ser att du, likt mig, kör RF-603 varpå jag misstänker att du justerar blixtarna manuellt på baksidan. Hur löser du det vid event och större gruppfoton där det är svårt att justera under plåtningen. Kör du t.ex. dig själv som stand-in innan gästerna kommer in?

Detta var första gången jag gjorde något liknande. Jag testfotade dagen innan vilket gjorde att jag hade stenkoll på var jag ville placera blixten och vilken styrka som gällde. När gästerna kom behövde jag bara två testbilder, en för att kolla vinkeln på blixten (för att undvika fula skuggor), och en för att justera exponeringen (med slutartiden). Det hela gick väldigt smidigt och jag blev mycket nöjd med resultatet. Två snabba testbilder orkar generellt även de mest otåliga personer...