Bröllopsfoto: Nikorr, vilket?

• Jag ska ta bröllopsbilder åt min vän som ska gifta sig i sommar och ska nu köpa ett nytt objektiv. Jag har länge funderat över ett fast 50mm från Nikorr och nu blev ett perfekt tillfälle att skaffa det. Vill ha det mycket på grund av dess fina färger och korta skärpedjup som jag inte får fram med mina andra objektiv.

Nu är min fråga, vilket av alla dessa fasta objektiv ska man köpa? Vilket är mest prisvärt och vilket objektiv ger finast resultat?

Har funderat mycket på Nikorr 1.4G men vill vara säker på att jag får mig ett bra objektiv och därför undrar jag.

Kameran jag använder är en Nikon D5000.

Hjälp!
    • Nikkor 50/1,4G är bra, men kanske inte absolut bäst.
      Nikkor 50/1,8G är ungefär lika bra och mycket billigare - behöver du det sista två tredjedels stoppet som 1,4 ger?
      Sigma 50/1,4A är grymt bra men också avsevärt tyngre och dyrare.

Och är du säker på att det är 50 mm du ska ha? Det låter som en rimlig brännvidd för det du ska ha det till, utan att veta några detaljer. Men har du provat med dina andra objektiv så att du kommit fram till att 50 mm borde passa?
      D800
      Tamron 15-30/2,8; Tamron 24-70/2,8; Nikon 70-200/2,8 II
      Sigma 24/1,4; Tamron 35/1,8; Sigma 50/1,4 A; Nikon 50/1,8 Ai-S; Sigma 85/1,4; Tamron 90/2,8
      SB-700; enkel ringblixt; enkla stativ, 1- och 3-ben
    • Nikkor 50/1,4G är bra, men kanske inte absolut bäst.

Nikkor 50/1,8G är ungefär lika bra och mycket billigare - behöver du det sista två tredjedels stoppet som 1,4 ger?

Sigma 50/1,4A är grymt bra men också avsevärt tyngre och dyrare.

Och är du säker på att det är 50 mm du ska ha? Det låter som en rimlig brännvidd för det du ska ha det till, utan att veta några detaljer. Men har du provat med dina andra objektiv så att du kommit fram till att 50 mm borde passa?

Jag är rätt så säker på mitt val av 50 mm. Precis, jag har testat mig fram med en av mina vänners objektiv samt ett Canon fast 50 mm (jag vet att det är skillnad på Canon och Nikon men det är vad jag har testat).

Det som gör att jag är för 1.4 är för att jag känner så att om jag nu ska köpa ett så kan jag lika gärna köpa en lite större bländare, mycket bara för att så att jag inte kommer att ångra mig senare om jag mot förmodan skulle behöva det där lilla extra. Vilket skulle du säga är det absolut bästa, utan att höja sig till alldeles för många tusenlappar?

Hur står sig Nikkor AF 50/1,4 D mot G? En snabb titt på osäkra källor hävdar att D har bättre bildkvalité vilket låter lite märkligt.

Det är det även jag är osäker på och därför ber om råd. Har nämligen själv bara letat på lite olika forum och trådar men inte blivit riktigt klok på det och tekniska specifikationer har inte heller hjälpt mig, tyvärr. Har du erfarenheter av Nikorr 50 mm?
    • Tja, i någorlunda rimliga prislägen sätter jag Sigma 50/1,4 A som det bästa. Obs att jag inte har testat alla alternativ själv, det är mest nättester jag grundar det på.
      Men det kostar nytt över 7000 kr har jag för mig och är ganska stort och tungt, så man ska vara säker på att man verkligen vill ha det.
      För ungefär samma pengar kan man annars få Nikons senaste 50/1,8 OCH 35/1,8 (DX) OCH 85/1,8.

Eller 50/1,4 och 85/1,8.
      Eller någon annan kombination.
      Men är du fast besluten att ha bästa 50 mm till någorlunda rimliga pengar, ja då är det bli Sigma 50/1,4 A.
      Obs att det inte är samma som deras gamla 50/1,4 EX DG HSM eller vad det hette.

Jag har för mig att photographylife haft en rejäl bokehjämförelse mellan några 50 mm-linser (tror det var Nikon 50/1,8G, 50/1,4D och 50/1,4G samt gamla Sigma), men hittade det inte nu. Letar nog bara dåligt.

Edit: jag har också för mig att av Nikons 50 mm G-linser så brukar 1,8 testas som skarpare än 1,4 på stora bländare. Men jag har också sett påstås att 1,4 är bättre på längre avstånd.
      D800
      Sigma 24/1,4; Tamron 35/1,8; Sigma 50/1,4 A; Nikon 50/1,8 Ai-S; Sigma 85/1,4; Tamron 90/2,8
    • Tycker horvendile sammanfattar läget ganska bra. Sigma presterar marginellt bättre men är tyngre, klumpigare och mer än dubbelt så dyrt. Det lämnar i princip 1,4G vs 1,8G där majoriteten verkar vara av åsikten att 1,8G är det bättre alternativet och enligt photographylife presterar den t.o.m. bättre än 1,4G.

Deras recension: Nikon 50mm f/1.8G vs f/1.4G

Är säker på att du blir nöjd med bildkvalitén oavsett vilken du väljer.

Autofokus fungerar inte om man kör på 50 1.4D på D5000. Så det objektivet kanske inte är bästa valet till den kameran.

Jag hade valt 1.4g

Okej. Trodde det bara gällde t.o.m. D60.
    • Tycker horvendile sammanfattar läget ganska bra. Sigma presterar marginellt bättre men är tyngre, klumpigare och mer än dubbelt så dyrt. Det lämnar i princip 1,4G vs 1,8G där majoriteten verkar vara av åsikten att 1,8G är det bättre alternativet och enligt photographylife presterar den t.o.m. bättre än 1,4G.

Deras recension: Nikon 50mm f/1.8G vs f/1.4G

Är säker på att du blir nöjd med bildkvalitén oavsett vilken du väljer.

Okej. Trodde det bara gällde t.o.m. D60.

Nikon's 50mm f/1.4G är så otroligt slö i autofokus att man blir galen.
      Nikon's 50mm f/1.8G är mest prisvärd.
      Sigmas 50mm har finare bokeh än Nikon (personlig smak).
      Personligen hade jag i detta tillfället valt Nikon 50mm f/1.8G.
      Eftersom du ska fota bröllop hade jag till din D5000 sett på begagnade
      Nikon 35mm f/1.8G DX
      Nikon 85mm f/1.8G
      Då får du både lite ljusstark vidvinkel (35) och lite mera zoom (85). Att bara ha en 50mm till bröllop är inte optimalt.
    • Jag ska ta bröllopsbilder åt min vän som ska gifta sig i sommar och ska nu köpa ett nytt objektiv.

Hjälp!

Vad har du för objektiv i nuläget? På det senaste bröllopet jag fotade använde jag mestadels 28/1,8 och 85/1,8 + ett 14/2,8 för lite annorlunda festbilder. Men eftersom du inte kör fullformat borde du snarare ligga på ungefär 20 och 60 mm om det exakt ska motsvara min setup. Nikons nya 20/1,8 ska vara riktigt bra har jag hört...
    • Jag är också lite orolig för brännvidden (på DX) och bröllop. Om du idag har en kitzoom och kör tex lightroom kan du kolla i ditt arkiv vilka brännvidder du brukar använda.

Jag hade nog velat ha ett liknande kit som Selander (på FX) om jag fotade bröllop.

Blir det 50 hade jag röstat på en 1.8G från Nikon.
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar
    • Jag lät mig nöja med TS försäkran om att hon var säker på sin brännvidd.
      Hur kritisk den är borde bero på om TS ska vara ensam ansvarig för en fullödig bröllopsfotografering, eller om målet är att få lite bra bilder här och där. För det senare funkar i princip vilken brännvidd som helst, även om valet givetvis påverkar vilka bilder man får. Ska man däremot hålla i ett helt bröllopsfotogig håller jag med om att det finns utrymme att tänka ett varv till.
      D800
    • För bröllop på dx så hade jag kört ett 35 1,8 alt vidare men det är en smaksak.

Jag lät mig nöja med TS försäkran om att hon var säker på sin brännvidd.
      Hur kritisk den är borde bero på om TS ska vara ensam ansvarig för en fullödig bröllopsfotografering, eller om målet är att få lite bra bilder här och där. För det senare funkar i princip vilken brännvidd som helst, även om valet givetvis påverkar vilka bilder man får. Ska man däremot hålla i ett helt bröllopsfotogig håller jag med om att det finns utrymme att tänka ett varv till.

Jag är också lite orolig för brännvidden (på DX) och bröllop. Om du idag har en kitzoom och kör tex lightroom kan du kolla i ditt arkiv vilka brännvidder du brukar använda.

Jag hade nog velat ha ett liknande kit som Selander (på FX) om jag fotade bröllop.

Blir det 50 hade jag röstat på en 1.8G från Nikon.

Nikon's 50mm f/1.4G är så otroligt slö i autofokus att man blir galen.
      Nikon's 50mm f/1.8G är mest prisvärd.
      Sigmas 50mm har finare bokeh än Nikon (personlig smak).
      Personligen hade jag i detta tillfället valt Nikon 50mm f/1.8G.
      Eftersom du ska fota bröllop hade jag till din D5000 sett på begagnade
      Nikon 35mm f/1.8G DX
      Nikon 85mm f/1.8G
      Då får du både lite ljusstark vidvinkel (35) och lite mera zoom (85). Att bara ha en 50mm till bröllop är inte optimalt.

Efter alla era svar (valde endast att citera vissa men vill tacka alla) så har mina funderingar ändrats och som många av er säger så blir det troligtvis ett 35mm och ett 85mm. Ber om ursäkt för att jag varit inaktiv och jag tackar ödmjukast för hjälpen!