Dell UP2414Q

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• En ny bildskärm köper man inte varje dag. Recensionerna var generellt väldigt positiva (med ett undantag, Sweclockers), så till slut slog jag till. Så, hur funkar den?

Den höga upplösningen (3840x2160) ser fantastisk ut. Det mesta ser väldigt skarpt ut, åtminstone i program som är designade för högupplösta bildskärmar. Exempelvis Photoshop och Office-programmen ser otroliga ut. Det finns verkligen ingen återvändo, detta är framtiden. Gaming kan man dock glömma under ett par år....

I Lightroom ligger man nästan på 1:1 "direkt", det krävs inte mycket inzoomning för att hamna på 1:1 (med 12MP-bildfiler). Detta gör att jag upplever att man kan bedöma skärpa i en bild betydligt enklare. Skillnaden mellan det som är i fokus och det oskarpa är brutal. Bilderna ser otroligt levande och detaljerade ut.

Skärmen ska vara ganska bra kalibrerad från fabrik, så jag har inte köpt någon kalibreringsutrustning än. Senare i höst kommer jag att printa en hel del större bilder via Crimson, så då får vi se om den är så exakt som Dell utlovar. UP2414Q tillhör Dells proffsigaste serie (Ultrasharp), vilket innebär nolltolerans mot defekta pixlar etc.

Windows är inte perfekt anpassat för så här högupplösta skärmar. Men skalningen fungerar ändå ganska bra, och skärmen känns inte buggig på något vis. Men en hel del program har inget stöd för dessa skärmar, vilket gör att exempelvis ikoner och text blir pyttesmå. VLC är ett sådant exempel... En annan nackdel är att HD-upplöst video ser racklig ut. Full HD fungerar lite bättre, men generellt så straffar den här typen av skärm allt dåligt material riktigt hårt.

Summan av kardemumman är denna: Om du har material som drar nytta av upplösningen och inte bryr dig om gaming är det bara att slå till. Till bildredigering är den fantastisk, och det är nog det de flesta av oss här på forumet tänker på när vi väljer en ny skärm. Varmt rekommenderad!