Lära sig photoshop

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Lära sig photoshop

Hej! Jag tycker det hade varit bra om ni som har kunskap i Photoshop vill dela med er lite av vad ni kan i den här tråden.
      Om flera ger ett litet bidrag kan det bli mycket.

Att sitta själv och gissa mig till hur man använder Photoshop har jag inte lyckats så bra med mer än de enklaste sakerna man kan göra. Att läsa i en bok tycker jag inte är så bra heller. För ibland vill man kanske ha svar på frågor som inte en bok direkt kan ge.

Har 3 olika Photoshop, Photoshop elements 7,0 Photoshop cs3 och Photoshop cs6. Av de tre använder jag mest Photoshop cs6.

För att ha lite att börja med så undrar jag vad man har för nytta av att jobba i lager, och hur går det till.
    • Tack för ditt svar! Köpte någon kurs i lightroom för några år sedan, men tyckte inte jag blev mycket klokare av den hur man använder lightroom. Det är ju likadant med det som i en bok, man får inget direkt svar av en cd-skiva om det är något som är oklart. Så därför skulle jag föredra en tråd så här så man kan fråga och förhoppningsvis få bra svar om man inte förstår.
    • Lika många användare det finns av t.ex. Lightroom, lika många olika arbetsflöden finns det. Det finns en oändlig uppsjö av siter, videotutorials, böcker och liknande som lär ut "hur du skall göra på bästa sätt för att få en bra bild", men när det väl kommer till kritan så är det väldigt individuellt hur man vill jobba, så mitt tips är att man kikar runt lite på olika tutorials och sedan väljer den som man tycker passar ens eget sätt att jobba.

Som Howzer nämnde så är Moderskeppet en väldigt bra resurs på Photoshop/Lightroom, och att kurserna är på Svenska samt väldigt enkla att hänga med i, det gör ju saken bara bättre. Det är inte konstigt att Moderskeppet med Mattias i spetsen har fått en väldig massa utmärkelser under årens lopp, de är helt enkelt så bra!

Det finns som sagt en väldig massa olika läroställen för Photoshop/Lightroom, och en annan som är väldigt bra och (relativt) lättförstålig är Phlearn (på Engelska) där Aaron Nace på ett småroligt och intressant sätt visar olika tekniker. Finns en del gratismaterial på deras site men det mesta kostar lite pengar. Deras Youtube-kanal är dock gratis där de regelbundet lägger upp en massa tips-o-tricks.
      Phlearn hemsida : phlearn.com/
      Youtubekanal : youtube.com/user/PhlearnLLC/

Adobe har en egen officiell Youtubekanal där de lägger ut en väldig massa tips-o-tricks så spana in den också.
      Adobe : youtube.com/user/AdobeLightroom
    • Tänkte att det kunde vara bra att köpa en bok om phoshop cs6, det som jag har. Tittade på internet och hittade en som heter Photoshop cs6 för digitalfotografer för 310 kr inklusive frakt. Det såg ut som en bra bok och verkade billigt, skickade efter den och har nu fått den.

Slog upp den och la direkt märke till att de avfotograferade menyerna är väldigt små, och jag kan inte se vad där står om jag inte använder glasögon och en stark lampa, skulle jag se riktigt bra behövs även ett förstoringsglas.

Och inte nog med det, började läsa första övningen (steg 1). Och där står det: Som standard håller panelen minibridge till precis nedanför arbetsytan, och för att visa den klickar du bara på dess flik (se figuren här).

Längre än så har jag inte kommit för vad jag kan se finns det ingen flik längst ner på arbetsytan på det Photoshop cs6 som jag har där man kan klicka på för att komma till minibridge.

Såg även en bok om Photoshop cs6 av Eva Ansell. Borde kanske valt den i stället?

PS: Letade igenom nästan varenda flik och hittade något som heter extensions i windowsfliken där jag sedan hittade minibridge. Får se hur det går sen. Det skulle vara så lättförklarat i den boken men det har jag inte märkt hitentills.

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “Ove 555” ().

• Jag tycker du inte skall börja med typ mini Bridge om du inte har penetrerat den riktiga Bridge.
      Jag tycker också att du börjar med att lära dig lite Photoshop innan du kastar dig på Lightroom.
      Lär dig om vad ett lager är och vad man kan göra med dem.
      Lär dig stegvist en sak i taget. Och ta fram en av dina bilder och ÖVA sedan ÖVA igen och se vad händer om du lyckas med en sak och korrigera och lär dig om varför vissa saker misslyckas med. Använd alltid bilder du redan backat up, för att inte riskera att originalbilden försvinner.
      Ett tips: Öppna en bild i PS och omedelbart göra en kopia av bakgrundslagret (Ctl+J) Jobba alltid med lagerkopian och jämför ändringarna genom att klicka på "ögat" vid sidan om lagerkopian för att stänga den. Släck och tänd visar vad du gjorde.
      Sedan gå vidare.
      Fråga enstaka konkreta frågor. Här på forumet finns många som kan svara och hjälpa. Ta som motto, att bättre at fråga och låta dum istället för att inte fråga och förbli dum. Alla var nybörjare någon gång och ingen kan vara allvetande heller. ;)
      //Fredrik h-f.se
      Kunskap uppstår genom nyfikenhet.
    • Det första man lär sig kan vara att ändra kontrasten i levels eller curves tidningen digitalfoto redogör om det mest en gång per år hur man gör, sedan oskarp mask som man skärper bilden med jag kör som standard värde15-70 oftast 29 samt 2 och 3. Lager måste man lära sig och lagermasker. målar man lagermasken svart så synd den inte, det som man målar grått får 50% opacity, kloning bör man kunna och de olika markeringsverktygen, moderskeppet har bra kurser
      Fina hundbilder acattledog.portfoliobox.net
      15, 24, 35, 85,180, 200, 200-500mm