D5 & D500 annonserade

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• D5 & D500 annonserade

Det har gått flera timmar och jag ser ingen tråd om D5 och D500! Ni är väl inte ute och fotograferar när man kan sitta inne och skriva om hårdvara?
      Inte för att ni lär behöva länkhjälp, men ändå:
      D5 hos dpreview
      dpreview.com/news/2370616853/n…rofessional-grade-d5-dslr
      D500 hos dpreview
      dpreview.com/news/8529664044/h…last-nikon-announces-d500
      D800
      Tamron 15-30/2,8; Tamron 24-70/2,8; Nikon 70-200/2,8 II
      Sigma 24/1,4; Tamron 35/1,8; Sigma 50/1,4 A; Nikon 50/1,8 Ai-S; Sigma 85/1,4; Tamron 90/2,8
      SB-700; enkel ringblixt; enkla stativ, 1- och 3-ben
    • Jag börjar med att korsposta vad jag skrev på Fotosidan, hoppas ok, kompenserar med att skriva lite mer här:

Verkligen kul med det här släppet!
      Men (ständigt dessa men) vad som förbryllar mig är att man har olika gränssnitt på dem. Jag tänker i första hand på snabbknapparna uppe till vänster.
      D5 har Mode, ljusmätning och Bkt.
      D500 har Mode, ljusmätning, Qual och vitbalans.
      Varför har man inte samma upplägg på båda?
      Det spelar kanske inte så stor praktisk roll om man inte äger både D5 och D500, men är det inte konstigt att gränssnittet spretar så?
      Det är ju ändå inte fråga om att man har ett oförändrat gränssnitt från föregående generation.

På tal om det - bra med ISO-knapp uppe till höger! På min D800 har jag programmerat om filmknappen till ISO. Det skulle inte behövas med en av de här.

Hm, jag ser inget om något motsvarande U1- och U2-läge. Synd.
      Jag tror inte att någon av de här kamerorna är för mig, men jag kan se mig själv köpa en D810-uppföljare med teknoligi från dessa, och jag skulle uppskatta U1 och U2.
      D800
      Sigma 24/1,4; Tamron 35/1,8; Sigma 50/1,4 A; Nikon 50/1,8 Ai-S; Sigma 85/1,4; Tamron 90/2,8
    • Ytterligare:

Det ska bli intressant att se om medium- och small-raw-formaten denna gång är riktiga raw-format. Även detta något jag skulle uppskatta i en mer högupplöst kamera, även om det inte direkt är livsviktigt för mig.

D500, men av någon anledning inte D5, kan anpassa sin stillbildstagning till lysrörsflimmer, ungefär som Canon kom med för ett par år sedan. Bra. Hoppas det inte endast fungerar i serietagningsläge.

Okej jag ska lugna mig nu. Det bryter säkert mot någon regel att serieposta så här.
      D800
    • Jag blev väldigt överraskad över släppen, av olika anledningar...

D5:an, denna var väntad, speciellt som Nikon hade gått ut med en release tidigare och sagt att de höll på med en sådan (developer release) men att den skulle komma redan nu var lite oväntat. Rent specifikationsmässigt så verkar den väldigt väldigt bra MEN varför inte bygga in WiFi, varför ?! Jag köper snacket om att själva kamerahuset blockerar styrkan på signalen men den nya D500 har WiFi inbyggt med tillvalet att ha ett separat batterigrepp med Wifi, och D5:an har ju nya WT-6:an som tar över den rollen. Iso på över 3 miljoner, say what, detta måste väl vara mer eller mindre oanvändbart... 4K i bara 3 minuter, varför detta, D500 klarar av 30 minuter...
      För övrigt så verkar den ruggigt cool men prislappen gör att jag nog inte köper denna, kan inte försvara en så dyr kamera...

D500, denna är YTTERST intressant! Tänkte först att den kunde vara intressant som backupkamera när man t.ex. är på safari eller liknande, men då den har så otroligt bra specifikationer så finns det egentligen inte någon anledning till att inte använda den som huvudkamera (DX-läget kan dock sätta vissa käppar i hjulet).
      Hyffsat prissatt (kanske lite dyr för att vara en DX-kamera) och otroligt kraftfull.

Det som verkar vara lite märkligt är att touchskärmen endast fungerar för att titta/zooma på tagna bilder samt ställa fokus, fungerar INTE i menyer och liknande. Varför denna begränsning?

Väldigt intressanta släpp må jag säga, skall bli otroligt intressant att se de första testerna när de väl kommer ut i handeln.
    • Robban skrev:

... Rent specifikationsmässigt så verkar den väldigt väldigt bra MEN varför inte bygga in WiFi, varför ?! Jag köper snacket om att själva kamerahuset blockerar styrkan på signalen men den nya D500 har WiFi inbyggt med tillvalet att ha ett separat batterigrepp med Wifi, och D5:an har ju nya WT-6:an som tar över den rollen. ...
      Min gissning är att Nikon bedömmer att inbyggd wifi inte ger tillräckliga prestanda för vad D5-användarna kräver. Nikon skriver ju själva om D500 att den separat radiosändare WT-7 har både bättre räckvidd och kapacitet än kamerans inbyggd wifi-funktion. De anger tom. att WT-7 är det rätta valet för den professionella användaren - "Nikon's WT-7/A/B/C Wireless Transmitter is aimed at professionals who need to transfer images more quickly than they can with built-in wireless LAN."
    • Double-tree skrev:

Dagens viktigaste åtgärd var väl att förhandsboka D5?
      Nej inte för oss småbarnsföräldrahobbyister, då är det viktigare att hitta småfel hos en produkt vi ändå inte kommer köpa!

Men förutom det, en D810-uppföljare med tex autofokusen från dessa (om den håller vad den implicerar) och lite smågrejer som flimmerreducering och vettig små-raw skulle vara intressant även för mig.
      Men jag skulle nog inte förhandsboka en sådan heller.
      D800
    • Robban skrev:

Iso på över 3 miljoner, say what, detta måste väl vara mer eller mindre oanvändbart...
      Nej det behöver det inte vara. Jag har sett andra produkter ta bilder i det häradet. Klart det inte håller samma kvalitet som bas-ISO, men det kan göra att man alls får en användbar (färg-)bild under mörka förhållanden då man annars inte fått något alls.
      D800
    • horvendile skrev:

Double-tree skrev:

Dagens viktigaste åtgärd var väl att förhandsboka D5?
      Nej inte för oss småbarnsföräldrahobbyister, då är det viktigare att hitta småfel hos en produkt vi ändå inte kommer köpa!

Medhåll. Dagens bedrift var medverkande på dop (hade med fru och två småttisar).

D5 - couldn't care less.
      D500 - kul att alla D300s-fantaster äntligen fått sin uppgradering! Ska bli skoj att läsa om hur nya fokussystemet presterar.

Kul att Nikon äntligen kommit med samma typ av zoom-system på bildvisningen som vi har vant oss vid på slit&släng-mobilerna.
      -

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide

Länklista till informativa trådar
    • horvendile skrev:

Hm, jag ser inget om något motsvarande U1- och U2-läge. Synd.
      Fast nu har jag läst att det ändå verkar finnas något i den riktningen.
      Jag är inte säker på att det är ett sundhetstecken att jag hetsar upp mig över sådant, men där är jag i alla fall.
      D800
    • Kul med nyheter och D500 verkar riktigt spännande, men tyvärr är man alltid i den situationen att pengar kommer att vara ett problem.
      Då man har prioritet att ersätta D800 med en ny fullformat och förhoppningsvis en 8?? med en 50megapixel sensor. Hade hoppats att den nu skulle presenteras på CES mässan, men så blev det inte.
      Men med dessa framsteg avseende AF på D500/D5 kan man ju hoppas att ersättaren till 810 även får denna. Verkar vara ett riktigt lyft.

Men för de nu som vill och behöver en ny DX kamera är nog D500 en riktigt bra sådan. Specifikationerna verkar riktigt lovande och det ska bli intressant när nu den landar i händerna
      på fotografer så man får lite mer kött på benen.
      Nikon D800 Nikon D7000
      Nikon 35 f1.8, Nikon 50 f1.4, Nikon 50 f1.8, Nikon 85 f1.8, Nikon 24-85 f3.5-4.5 Nikon 70-200 f4, Nikon 70-300 f3.5-4.5, Nikon 80-400 f4.5-5.6, Tamron 24-70 f2.8
      Blixt SB 700 Manfrotto stativ
    • Spännande släpp av Nikon.
      Jag hade helst sett en fx sensor i d500 huset dock.

Autofokusen verkar hur bra so helst och jag ser fram emot att få prova d5an.
      Hoppas jag inte blir alltför köpsugen bara;)

Någon info om den nya blixten?
      Den har äntligen radiostyrning, kommer nikon släppa en sändare till den eller är sändaren inbyggd i blixten och det då krävs 2st blixtar för ocf?
    • För mig som har släppt alla ambitioner att bli riktigt hängiven hobbyfotograf, tiden och intresset räcker inte till, skulle D500 vara den ultimata lösningen.
      Givet att brusnivåerna kring ISO 6400-10000 inte är sämre än min gamla D3s (vågar man hoppas på det?) så skulle jag kunna krypa ner på ett enda hus och ett fåtal objektiv, det vore lite skönt att ha färre prylar.
      Min vanliga kamera är numera extremt mycket bättre än jag, min roligaste hänger i ett 300 m långt snöre...

• Intressant med d500!

(Dock borde nikon skärpa sig vad gäller länkningen i sina google adwords annonser. Första hiten på d500 är en googel annons på d500 - klickar man på den kommer man till en sida på nikon sverige som uppenbarligen inte har hunnit få upp d500 på sidan, men marknadsavdelningen har tydligen hunnit lägga upp en annons! Mycket Störande och orelevant annons)

Tiden har inte räckt till för mig heller, på sistone har det blivit ovanligt lite fotande. Tiden när jag åkte och storhandlade med black rapdi är förbi, och det är pinsamt många bilder sedan senaste semestern som fortfarande ligger kvar på NASen som nef filer... skulle behöva en lång semester för att gå igenom allt bildmaterial :o)
    • Krister E skrev:

jag saknar egentligen en ren kamera utan filmfunktion.
      Då har du ju alltid Nikon Df.
      ...som förvisso inte är någon vidare ersättare för en D300.
      Jag struntar också i film, men så länge det inte börjar komma popup-fönster i sökaren som säger "ska du inte filma lite också?" tycker jag inte det stör så mycket att funktionen finns. Visst okej, någonstans har man betalat för att de ska utveckla något man inte bryr sig om, det skulle vara det då.
      D800
    • Jädrar vilket Af system den verkar ha! 99 korspunkter som dessutom sitter tätt! nu börjar det ta sig!
      stora nackdeln är ingen u1 u2 men kanske kan man vänjda sig.

Någon som vet vad den kommer kosta?

Lika bra att börja göra sig av med alla gamla kameror. Jag har faktiskt krängt iväg min gamla d5100 med diverse objektiv, nu har jag bara d7000 och d7100 kvar då :)

Jag gillar inte idén med att byta kamera stup i kvarten, men denna ser så pass bra ut att man inte kan låta blir att fundera. Fast undras hur dyr den blir.