Kameramuseum i Tokyo

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Kameramuseum i Tokyo

Tänkte passa på att skriva en snabb recension och samtidigt tipsa eventuella Tokyobesökare om följande museum.

Museet heter JCII Camera Museum, JCII är står för ”the Japan Camera and optical instruments Inspection and testing Institute”.

Museet ligger nära Hanzomonstationen i centrala Tokyo, ett stenkast från västra sidan av det Kejserliga Palatset. Det var lite svårt att hitta till lokalen då den ligger i källaren och trappan ner är bara diskret skyltad och lätt att missa.

Inträdet är endast 300 yen/person (ca 21 kr) och man får verkligen valutaför pengarna. Museet i sig är inte så stort, mindre än 100 m2 skulle jag gissa. Men det är verkligen fyllt till bredden med kameror, allt från äkta Daguerreokamera till de senaste flaggskeppsmodellerna från Nikon och C***n. Eller ja, jag var där 3 dagar efter att Nikon lanserade D5:an, den hade de inte (i någon monter) än...

Ironiskt nog är det fotograferingsförbud inne i museet men jag kunde intehålla mig. Dessvärre kände jag inte att jag kunde plocka fram min stora kamera för att plåta utan fick smygfota med min mobil. Jag försökte vara diskret och undvika övervakningskamerorna i taket, ni får således ursäkta bildkvalitén och vinklarna.

Bara gamla Nikonkameror i den här montern:
      MassorMedNikon

En Nikonkamera nedmonterad i minsta detalj:
      Småbitar

Insidan av en Nikon D3
      NikonD3

Utöver Nikonkameror har de en uppsjö av andra kameramärken och även enhel del ovanliga kameramodeller, som den här maskingevärsmodellen (inte min bild):
      Automatkamera

Den permanenta installationen är grupperad i epoker så man kan enkelt följa kamerans utveckling och jämföra olika märkens designutveckling och innovationer. En epok som verkligen kom i nyttljus för mig var 90-talet. När man såg den samlade designstilen av kameror från det årtiondet fick man verkligen känslan av plastig framtidsvision. Samma typ av känsla jag får när jag ser hur man förr i tiden fantiserade om hur framtiden skulle se ut. Personligen gillar jag att designutvecklingen under 2000-talet har gått mot en stil som mer liknar kameror från 50-/60-talet (Nikon Df är ju ettbra exempel på det).

Enda nackdelen, som i så många andra situationer i Japan, är att det finns begränsat med information på Engelska i museet. Det finns ett fåtal sammanfattande texter men de är på mycket dålig engelska. Gissningsvis bara googleöversatta utan att någon (kunnat?) rättat till den maskinöversatta texten.

Sammanfattningsvis så är jag övertygad om att man kan njuta av JCII-museet även om man inte kan läsa japanska eller ät galen i kameror. Det finns massor av ovanliga kameramodeller och mycket att titta på. Storleken gör att man lätt kan avklara besöket på 1-2 h och det går således att planera in ett besök i kombination med annan turistverksamhet i centrala Tokyo.

Positivt:Billigt inträde, Litet, Massor med olika typer och märken av kameror, Några kläm&känn-modeller, Lugnt*
      Negativt:Fotoförbud, Lite info på Engelska

Sammanlagt ger jag museet 4/5 – Klart värt ett besök för så väl enkameraentusiast som en normal människa. Det tappar en poäng pga de minus jag nämnt.

*Japanerär väldigt kulturella av sig så på helger är det ofta mycket folk på museer och liknande ställen. Besökte JCII mellan 11-12:30 på en lördag och när jag kom dit var jag nästan ensam (1-2 tillbesökare), när jag gick var det kanske 5-10 andra personer i museet.

Museets hemsida: jcii-cameramuseum.jp/top_e.html
      Adress(googlemapsvänlig): JCII Ichiban-cho Bldg., 25, Ichiban-cho,Chiyoda-ku, Tokyo 102-0082 Japan
      To go faster, slow down. Everybody who knows about orbital mechanics understands that.
    • Howzer skrev:

Kul att läsa din recension. Om jag har lyckan att komma till Tokyo får detta museum hamna på att-göra-listan :)

Robban skrev:

Som Howzer säger, jättekul att läsa din recension, nu blev man ju ytterligare sugen på att åka till Tokyo!
      Kul att ni båda gillade min recension Har bott här i Tokyo i nästan 1.5 år men är på väg att flytta tillbaka till Sverige, så jag tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina kamerarelaterade upplevelser från stan. Min plan är att det ska komma några fler recensioner och tips för Tokyofarare. Jag tänker mig att Tokyo kan likställas med ett Mecka för oss Nikonister och kamera-/fotoälskare och därför inte omöjligt att det står högt på önskelistan av resmål för många här på forumet.

Howzer skrev:

Vad gäller skyltar mm på japanska kanske man kan testa Googles översättningsapp som använder telefonens kamera för att läsa skyltar och liknande och översätta direkt på skärmen. Nån som vet om det funkar tillräckligt bra?
      Absolut! Just google funkar bra om man har en Android. Man ska till och med nu mer kunna ladda ner språkbibliotek så att man kan göra översättningar offline, och då även fotad text. Så vitt jag vet fungerar den helt ok, har dock ingen egen direkt erfarenhet då jag 'är en iFån-användare. Hur bra appen funkar om man fotar skyltar genom glasmontrar kan jag dock inte säga.

Men vad jag kan säga är att Japan håller på att förändras, mer info på engelska, både i utrop (på tåg, stationer, osv..) och på skyltar. Har hört att det är ett led i förberedelserna för OS 2020, men inte fått det bekräftat. Dessutom sker utvecklingen på app-fronten snabbt.
      To go faster, slow down. Everybody who knows about orbital mechanics understands that.