Idag fyller NikonForum Sverige helt osannolika 10 år. Jag hade aldrig kunnat ana att när jag en väldigt kall januarikväll la fram ideén till mina kamrater om ett specifikt forum enbart för Nikonkameror skulle sitta 10 år senare och äta tårta tillsammans och fortfarande ha ett aktivt forum. Den 6:e januari 2006 under en tur upp till Hälsingland så satt vi ett gäng glada kamrater en kväll och åt lite gott och jag lade då fram mina ideér och synpunkter på att starta ett forum där alla med en Nikonkamera, oavsett om det var en avancerad DSLR eller en enkel Coolpix, skulle vara välkomna och slippa den märkeshets som då rådde på t.ex. Fotosidan. Jag kommer ihåg att jag var eld och lågor över det hela och mina kamrater Thomas "Howzer" Gehlhaus, Oliver "AirOliver" Szabo samt Lars "Ziken" Sikhammar var väl öppna för ideén men hade en massa invändningar och synpunkter på hur det skulle kunna se ut och fungera. "Ziken" sa direkt att han inte hade tid att vara med som admin (men önskade oss andra lycka till) men Thomas och Oliver sa att de kunde vara med, och sagt och gjort, när vi kom hem på måndagen så installerade jag första versionen av NikonForum (som då hetter NikonDigital). Mailade Nikon för att säkerställa att vi inte gjorde några märkesintrång eller liknande, och efter att först ha godkänt namnet NikonDigital så ändrade de sig sedan och tyckte att det lät lite för nära deras varumärke och i en diskussion med Nikon så föddes namnet NikonForum. Efter lite testande fram och tillbaka så slog vi upp portarna publikt den 1:a februari 2006.
Det har varit en helt otrolig resa, vi har upplevt en hiskelig massa roliga, spännande, sorgsna och intressanta saker under dessa 10 år. Det har anordnats medlemsträffar, det har varit tävlingar och annat skoj, och vi har hela tiden haft ambitionen att oavsett om man är nybörjare eller en erfaren gammal fotoräv så skall man alltid kunna ställa frågor, visa bilder eller bara prata bort en stund bland människor som har liknande intresse.
Utan er användare så hade forumet aldrig överlevt, för det är NI som ÄR NikonForum, så jag vet att jag talar för hela admingänget när jag säger STORT TACK ALLIHOPA FÖR DESSA 10 ÅR!
Nu siktar vi på 20 år, eller vad säger ni?!
Björn (BjörnH), Thomas (Howzer), Robban
(Oliver var sjuk och ej med på bild)