Filmhjälp.

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Filmhjälp.

Tänkte jag skulle lära mig filma och efter några filmsnuttar här och där skulle detta bli det första seriösa försöket att få till något man kan kalla en film.
      Kameran är D600 med Sigma 70-200mm/2,8 och inställningarna M-läge 1/80sek vid f 5,6 iso 400-1000,bildstorlek 1920x1080/30fps och den inbyggda microfonen.Dom fem filmsnuttarna är ihopklippta i ViewNX-i
      Kan någon kunnig ge mig tips på kamerainställningar?Och vad behöver jag minst för mic för att slippa allt bakgrundsbrus.
      youtu.be/T9xqzfLd-2Q
    • Stjärtmesar är bara för söta små dunbollar...

När det gäller mikrofon så är (mer eller mindre) allt bättre än den inbyggda, för att få mycket bättre ljud så är det en extern mikrofon som gäller, t.ex. Nikons egna (ME-1) eller om man vill gå upp ett par snäpp i både kvalitet och prislapp så varför inte någon från Röde (t.ex. Videomic2 eller Videomic Pro). Tänk på att alla mikrofoner som sitter fast på kameran (t.ex. den inbyggda eller en i blixtskon) kommer att ta upp ljud från när du rör kameran (t.ex. om du vrider på ett vred eller liknande) så helst så skall mikronen sitta vid sidan av eller i en upphängning som tar bort dessa vidbrationer (se på Röde Videomic2 för att se vad jag menar).

Slutartiden bör vara något som är helt delbart med PAL (25) så t.ex. 50 eller 100 är att föredra. Här i Sverige så kör vi ju PAL så jag tycker att du skall välja 1920x1080 25fps. Bländaren får du ju sätta utifrån vad du vill ha i fokus i bilden.

Mikrofoner
      Nikon ME-1: cyberphoto.se/info.php?article=ME1
      Röde Videomic2: cyberphoto.se/info.php?article=videomic2
      Röde Steromic Pro: cyberphoto.se/info.php?article=stereovideomicpro
      Röde NTG-2: cyberphoto.se/info.php?article=NTG-2 (riktad "supernjure")

Bra första försök, övning ger färdighet så på´t igen!
    • En fråga till er som filmar.Vilka program använder ni vid redigering av filmer?
      Till den här filmen använde jag ViewNX-i som verkar vara ett smidigt nybörjarprogram,problemet är när man vill lägga till musik till filmen,verkar som att filformatet måste vara,("Du kan lägga till bakgrundsmusik till projektet i Bildmanus.
      Förbered en musikfil som ska användas för bakgrundsmusiken och registrera den i fliken [Återgivning/varaktighet] i filmskapandefönstret. Standard ljudfiler stöds.
      Musikfilsformat som kan registreras är WAV och AAC.")Och det enda jag hört talas om är mp-3.Har även testat Movie maker där mp-3 fungerar.
      Alla tips mottages tacksamt.
    • Med risk för att låta otroligt negativ så är ViewNX skräp. Punkt slut. Visst duger det till att göra en väldigt enkel filmsnutt, men vill man göra lite snygga övergångar mellan klipp, lägga till musik och annat så måste man söka efter andra program.

De stora programmen för att göra sådana saker är Adobe Premiere och Final Cut Pro, det finns dock en hel uppsjö med mindre program som är mer riktade åt hobbyanvändare t.ex. Pinnacle Studio eller Cyberlink Director för att nämna ett par. Det finns enklare gratisprogram givetvis och det som jag själv har testat och tycker är lite småsmidigt är VideoPad Editor (nchsoftware.com/videopad/index.html). Ett annat program som är gratis som har fått mycket bra kritik är Lightworks (har inte testat det själv, lwks.com/).

Om du tycker det är roligt med att editera film så tycker jag att det kan vara värt att faktiskt köpa ett program, ladda ner en massa testversioner från olika tillverkare och se vilken du fastnar för.
      Något som jag kan rekomendera är Adome Premiere Elements (adobe.com/se/products/premiere-elements.html) som har många funktioner från sin storebror Adobe Premiere.

Har du fler frågor så är det bara att fråga på!
    • Här har jag filmat med min 810:a och redigerat i Premiere-elements som känns som att det är vad jag behöver.När jag hade klippt ihop mina filmer expoterade jag filmen och laddade upp den på youtube.
      Och genast infinner sig nästa fråga försämmras kvalitèn på youtube eller gör jag något annat fel.
      Youtube:youtu.be/Jn111nJcIVQ
      Samma film från min dropbox:dl.dropboxusercontent.com/u/16…20fart%20i%20fallet-1.mp4
    • Ett program som jag gillar att redigera filmsnuttar i är GoPro's, GoPro Studio. Det är gratis och jag tror vem som kan ladda ner det.
      Jag tog ner det när jag köpte en GoPro kamera men nu kör jag en Sony och redigerar filerna i GoPro Studio. Du kan ladda in de vanligaste
      formaten och ta bort originalljudet eller lägga till musik i mp3 format tex, även text kan läggas till och klippning görs med olika typer av
      förfarande hur nästa klipp ska laddas. Jag tycker det är mycket lättjobbat och enkelt att förstå sig på.
    • RolexJocke skrev:

Ett program som jag gillar att redigera filmsnuttar i är GoPro's, GoPro Studio. Det är gratis och jag tror vem som kan ladda ner det.
      Jag tog ner det när jag köpte en GoPro kamera men nu kör jag en Sony och redigerar filerna i GoPro Studio. Du kan ladda in de vanligaste
      formaten och ta bort originalljudet eller lägga till musik i mp3 format tex, även text kan läggas till och klippning görs med olika typer av
      förfarande hur nästa klipp ska laddas. Jag tycker det är mycket lättjobbat och enkelt att förstå sig på.
      Tack men jag har alla redan betalt för Premiere-Elements som jag föröker lära mig.
    • lillepv skrev:

Här har jag filmat med min 810:a och redigerat i Premiere-elements som känns som att det är vad jag behöver.När jag hade klippt ihop mina filmer expoterade jag filmen och laddade upp den på youtube. Och genast infinner sig nästa fråga försämmras kvalitèn på youtube eller gör jag något annat fel.
      Youtube:youtu.be/Jn111nJcIVQ
      Samma film från min dropbox:dl.dropboxusercontent.com/u/16…20fart%20i%20fallet-1.mp4
      Jadu, det där såg inte snyggt ut på Youtube, jisses vilka artefakter det blev...
      Om jag tolkar datat rätt på filen från Dropbox så har du 6Mbit videorate, och det är ju inte direkt mycket, försök att exportera filmen igen från Elements men försök att ha en så hög bitrate som möjligt gentemot originalet. Filen du får ut blir mycket större än den du fick nu, men det är det helt klart värt.
      En annan sak att tänka på är att när du spelar upp filmen på datorn hemma så är det just datorn som kodar av dataströmmen och visar upp den med hjälp av de codecs som du har installerat på datorn, när du spelar upp den via webben (från YouTube) så är det Youtube som kodar av och visar upp på ett mycket enklare sätt för att de som sitter på enklare maskiner också skall kunna kika filmen.
      Om du har filmat i 1080p så exportera också i 1080p med så hög bitrate som möjligt.

Nu börjar det ta sig, tänk till sommaren när du har övat hela våren, då får Klum o Widstrand akta sig ;)
    • Bitrate är (snabbt förenklat) "hur bra" filmen är, hur "komprimerad" den är. Jämför det hela med en JPG-bild, om du sparar ner en bild från ett bildbehandlingsprogram med en väldigt aggresiv komprimering, då får bilden en väldigt låg bitrate medans om du sparar den med liten komprimering så får bilden hög bitrate och blir fin. (väldigt snabbt jämfört men du kanske förstår vart jag vill komma)

Nu har jag inte använt Premiere Elements själv, men du borde få ha ett val under inställningar för det aktuella projektet som du håller på med, eller så borde du få upp frågan när du skall spara/exportera filmen. Jag sökte lite snabbt på nätet och fick fram bl.a. dessa länkar, kanske det finns något om det hela där:
      helpx.adobe.com/premiere-eleme…ect-presets-ntsc-pal.html
      helpx.adobe.com/premiere-eleme…to/in-depth-overview.html
      helpx.adobe.com/premiere-eleme…mon-settings-sharing.html
      Borde nog även finnas en uppsjö med filmer på YouTube som förklarar det hela också misstänker jag...

Hoppas du hittar inställningen och fortsätt att öva, öva o öva ;)
    • Youtube packar alltid om det som laddas upp till deras egen codec som enligt dem behåller kvaliten men minskar bitrate för att de ska kunna hålla nere bredbandskostnaderna.
      Du kan kasta i stort sett alla de vanligaste codecs på Youtube oc de transcodare (omvandlar på videospråk) till deras egen codec.

Dock finns det vissa inställningar för codecs som gör att resultatat på youtube blir bättre. De flesta redigeringsprogram (premiere båda versionerna, DaVinci Resolve, LWKS, FinalCut x mm.) brukar ha förinställda exporterings mallar för att exsportera till filer med rätt inställningar som youtube föredrar.
      /Chris

Arbetshästar: D2h, 85mm f/1.8, 24mm f/2.8, 50mm f/1.8 samt iPhone 4S och partykameran Coolpix S33 cool-squared
      Drömstallet: Nikon J5, Nikon D810a, hela 1.4 serien.... *dreggel* love-squared Min blaaaaaarrrrrghh....: Vighagen.com
    • Internauten skrev:

Youtube packar alltid om det som laddas upp till deras egen codec som enligt dem behåller kvaliten men minskar bitrate för att de ska kunna hålla nere bredbandskostnaderna.
      Du kan kasta i stort sett alla de vanligaste codecs på Youtube oc de transcodare (omvandlar på videospråk) till deras egen codec.

Dock finns det vissa inställningar för codecs som gör att resultatat på youtube blir bättre. De flesta redigeringsprogram (premiere båda versionerna, DaVinci Resolve, LWKS, FinalCut x mm.) brukar ha förinställda exporterings mallar för att exsportera till filer med rätt inställningar som youtube föredrar.
      Tack.Det är väl bara att inse att på Youtube tappas det en hel del kvalitè.
      Jag kollade en av mina filmer på min tv och då blev det ett knivskarpt resultat.Så om jag lyckas få till en bra film någon gång ska den avnjutas hemma i tv-soffan. :)
    • Det är inte som att kvalitet nödvändigtvis förloras, det är snarare ett fall av optimering till en codec som är bättre lämpad för strömmad film över nätverk.

Men precis som du säger, det bästa är att avnjuta filmer hemma =D
      /Chris

Arbetshästar: D2h, 85mm f/1.8, 24mm f/2.8, 50mm f/1.8 samt iPhone 4S och partykameran Coolpix S33 cool-squared
      Drömstallet: Nikon J5, Nikon D810a, hela 1.4 serien.... *dreggel* love-squared Min blaaaaaarrrrrghh....: Vighagen.com
    • Jag har nu gjort en ny film den är 3 1/2minut Bithastigheten är 32Mbps och med en storlek på 828MB
      När jag tittar på min TV är den knivskarp och kan mäta sig med vilken naturfilm som helst.
      Jag har även använt Premiere-Elements exporteringsmall och laddat upp filmen på Youtube för man vill väl alltid visa upp sina skapelser,men med den kvalitèn vet jag inte om jag vill fortsätta med det.
      Så det får nog bli som jag nämde tidigare att avnjuta mina framtida filmer med nära och kära hemma i TV-Soffan.
      Hur som helst vill jag tacka Internauten och speciellt Robban för att ni hjälpte mig igång med mitt filmande.
      För den som är intresserad youtu.be/SIbtYEXIhds
    • lillepv skrev:

Jag har nu gjort en ny film den är 3 1/2minut Bithastigheten är 32Mbps och med en storlek på 828MB
      När jag tittar på min TV är den knivskarp och kan mäta sig med vilken naturfilm som helst.
      Jag har även använt Premiere-Elements exporteringsmall och laddat upp filmen på Youtube för man vill väl alltid visa upp sina skapelser,men med den kvalitèn vet jag inte om jag vill fortsätta med det.
      Så det får nog bli som jag nämde tidigare att avnjuta mina framtida filmer med nära och kära hemma i TV-Soffan.
      "Nu börjar det ta sig" som brandmannen sa en gång i tiden...
      Väldigt snyggt och du skall vara nöjd med att ha kommit så här långt på så kort tid.

Är det den exporterade filmsnutten som är på 828MB (den som du har exporterat)? Tycker det låter väldigt märkligt att du skall få så knasiga resultat på YouTube, du borde få mycket bättre resultat än vad du får.

Du kan alltid testa Vimeo (vimeo.com) där det sägs att kvaliteten är högre, så det kan ju vara ett alternativ istället för JååTååbe så att både släkt o vänner kan få avnjuta dina skapelser.
      Vimeo används flitigt bland "indie-filmare" då den erbjuder just högre kvalitet på både själva materialet man laddar upp men även av valet av filmer, det finns knappt alls roliga kattklipp, folk som gör sig illa eller liknande utan det mesta är seriösa saker. Testa!
    • Robban skrev:

lillepv skrev:

Jag har nu gjort en ny film den är 3 1/2minut Bithastigheten är 32Mbps och med en storlek på 828MB
      "Nu börjar det ta sig" som brandmannen sa en gång i tiden...Väldigt snyggt och du skall vara nöjd med att ha kommit så här långt på så kort tid.

Är det den exporterade filmsnutten som är på 828MB (den som du har exporterat)? Tycker det låter väldigt märkligt att du skall få så knasiga resultat på YouTube, du borde få mycket bättre resultat än vad du får.

Du kan alltid testa Vimeo (vimeo.com) där det sägs att kvaliteten är högre, så det kan ju vara ett alternativ istället för JååTååbe så att både släkt o vänner kan få avnjuta dina skapelser.
      Vimeo används flitigt bland "indie-filmare" då den erbjuder just högre kvalitet på både själva materialet man laddar upp men även av valet av filmer, det finns knappt alls roliga kattklipp, folk som gör sig illa eller liknande utan det mesta är seriösa saker. Testa!
      Tack Robban.När jag är i redigeringsläget på på Premiere-Elements kan man välja att expotera sin färdiga film,om jag väljer att expotera den till min hårddisk i bästa kvalle då blir den så stor som jag nämde.Sedan finns det även färdiga exportmallar till FB och till jubitub,när det gäller youtube kan man välja standardkvalitè(Bithastighet 5Mbps) eller hög(8Mbps) jag har valt hög till den här filmen.Tack för tipset om Vimeo.
    • Robban skrev:

Så om jag har förstått det rätt så har du exporterat upp till YouTube direkt från Premiere i "hög"? Ta istället och ladda upp den filen som du sparade ner lokalt på hårddisken så skall du se på andra bullar...
      Tack igen Robban.Nu har jag ju bara Telia 8 när det gäller bredband så ladda upp nära 1gb lär väl ta en hel vecka. :)
      Men under detta året ska vi få fiber då j----la. :)