Kort användarrecension D5200 - även en äldre modell förtjänar en sådan

• Kort användarrecension D5200 - även en äldre modell förtjänar en sådan

Tror jag varit med på forumet i snart 10 år men aldrig varit den som legat i framkant. Ofta väntat att köpa till en ny modell kommit och köpt den tidigare till bra pris.

Har också fastnat lite för 5000-serien med sin vinkliningsbara display/lägre vikt/lägre pris. Nu var det dags att ersätta D5100 som varit toppen men tröttnat på att inga yttre knappar till matning funnits och att det inte funnits stereomic och inbyggd decibelmätare.

D5300 eller D5200? Enda skillnaden verkade vara inbyggd gps och wifi. Saker jag inte är i behov av och kan lösas med en dongle för 380 kr. Sen saknade D5300 anti aliasfilter. Ett måste? DPR skrev så här ungeför " för att se skillnaden behöver du en prime optik, på bästa bländare Och att man tokzoomar i bilden. Annars syns ingen skillnad." D5200 alltså.

Hittade en med blott 1600 exponeringar. Två objektiv och andra tillbehör. 35:an har ännu garanti kvar och fick med det nya kollapsbara 18-55. Efter att ha fördelat "bytet" i familjen ( dottern tog min gamla D5100) och sålt av det gamla visade det sig att uppgraderingen inte kostade speciellt mkt.

Vad tycker jag? Känns rappare i avtrycket och slutaren än D5100. Gillar den valbara vita displayen med svarta sifffror. Skönt kunna ta självutlösare utan att behöva gräva i menyer eller offra Fn-knappen. 39 punkter Af verkar funka mkt bra. Bra mörkerforto. Kul med inbyggd stereomic. En upplösning som först kändes ofattbar. 35:ans bilder kan man croppa till kort tele utan förluster känns det som. Se bild nedan. Ladda ner den i 24 mp upplösning och man ser nästan spikhuvudena på fasaden.

Sammanfattningsvis väldigt nöjd och ett perfekt kliv från D5100. Rekommenderas till andra som funderar på ett byte men inte vill lägga ner allt för mkt pengar

edit: funktionen men stödlinjer i optiska sökaren är tillbaka efter att ha varit försvunnen på D5100. Bra hjälpmedel ibland

DSC_0029 by stockholm2008, on Flickr

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “farsta” ().

• Lite uppdatering av recensionen på min " vintagekamera". När jag läste tester innan fick jag uppfattningen att det inte var så stort steg mot min tidigare D5100.

För mig är skillnaden stor. Speciellt är ju autofokussystemet i en helt annan klass. Sen känns slutare och spegel så mkt rappare. Det är noll fördröjning känns det som. Den högre upplösningen är rätt trevlig också. Lättare att beskära en bild om man vill

Kul att kunna "beama" över bilder till mobilen även om dongeln känns lite jobbig att hantera. Kan bli att jag byter upp mig till en D5300 nu när denna ännu gått så få exponeringar. Ytterligare ett Nikonköp jag är toppennöjd med.
    • Gör ingen ny tråd. D5200 blev kortvarig. Jättenöjd med det mesta men blev irriterande i längden med wifi adaptern. Lätt att tappa bort. Glömde man att ta ut den kändes det som att den kunde skada kameran när man satte ner den i väskan. Man slet på gummiöppningen

Blev D5300 istället. Inga stora skillnader men inbyggd wifi och faktiskt gps ! Blev detta den enda Nikon systemkamera som fick det? Knappast något jag kommer använda frekvent men i vissa lägen kanske kul? Tänker mest på helt okända platser man besöker