18-300?!

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Nästa objektiv blir makro och sedan vidvinkel. Sedan byter jag nog upp mig i kameraväg lite om intresset är lika intakt som nu.

Såg en video igår där dom testade objektivet mitt och han sade att man ska stänga av VR när man använder stativ. Varför ska man det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    • Jag trodde sånt var löst nu. Att kameran kände den står still men tidigare så sa man att VR kunde skapa oskärpa om den var påslagen om kameran står på stativ ( den behövs ju knappast då heller ). Fråga mig inte exakt hur. Bäst du slår av.

Bra du tar det lugnt. Din D5200 räcker bildmässigt väldigt långt. Klart det är roligare att fota med ett hus med fler knappar och hjul men vikt och storlek växer. Själv har jag inte tyckt det varit värt det - ännu.
    • ToddeSwe skrev:

Nästa objektiv blir makro och sedan vidvinkel. Sedan byter jag nog upp mig i kameraväg lite om intresset är lika intakt som nu.

Om du funderar på att byta upp dig till en kamera med fullformatssensor kan det vara vettigt att inte köpa på sig för många objektiv avsedda för den mindre sensorn du har nu. Vill du utnyttja den större sensorn fullt ut kommer du att få byta alla objektiv också...

ToddeSwe skrev:

Såg en video igår där dom testade objektivet mitt och han sade att man ska stänga av VR när man använder stativ. Varför ska man det?

Med stativ ser ju stativet till att kameran inte vibrerar så det är nog risk att objektivets vibrationsreducering snarare stjälper än hjälper i det fallet.
    • farsta skrev:

Jag trodde sånt var löst nu. Att kameran kände den står still men tidigare så sa man att VR kunde skapa oskärpa om den var påslagen om kameran står på stativ ( den behövs ju knappast då heller ). Fråga mig inte exakt hur. Bäst du slår av.

Bra du tar det lugnt. Din D5200 räcker bildmässigt väldigt långt. Klart det är roligare att fota med ett hus med fler knappar och hjul men vikt och storlek växer. Själv har jag inte tyckt det varit värt det - ännu.

Trodde inte D5200 var så bra. Om jag ska ta nästa steg upp vad hamnar jag prismässigt då och vilken model blir nästa steg för en amatör och hobbyfotograf? Vad får jag mer än en snabbare kamera och fler finesser?

• Howzer skrev:

ToddeSwe skrev:

Nästa objektiv blir makro och sedan vidvinkel. Sedan byter jag nog upp mig i kameraväg lite om intresset är lika intakt som nu.

Om du funderar på att byta upp dig till en kamera med fullformatssensor kan det vara vettigt att inte köpa på sig för många objektiv avsedda för den mindre sensorn du har nu. Vill du utnyttja den större sensorn fullt ut kommer du att få byta alla objektiv också...

ToddeSwe skrev:

Med stativ ser ju stativet till att kameran inte vibrerar så det är nog risk att objektivets vibrationsreducering snarare stjälper än hjälper i det fallet.

Tänkte inte på att mina objektiv inte skulle passa. Tack

Undra om jag inte råkade ut för just detta fenomen igår när jag fotade fåglarna. Den bilden på den som ligger på bryggan hade jag kameran på ett fast underlag. Måste testas ikväll om vädret tillåter. Tål min D5200 lite duggregn förresten?

• farsta skrev:

Vad du vinner i bildkvalité att gå upp till fullsensor vet rävarna på forumet mkt bättre än jag.

Men din skall ju ge ganska exakt samma bildkvalité som erkända D7100. Att den saknar AA filter lär inte märkas utom i laboratorieförsök ;)

Det sägs också att med så många pixlar och fina sensor så krävs det lite mer "prime optik" för att få ut allt ur den.

Mao så om jag byter upp mig så drar det med sig dyrare objektiv. Hmmm bildkvalitén är väl det första man vill ha. Sen snabbhet och sist funktioner. Ja ja det är inte aktuellt ännu.

Tack för tipsen råden och infon.

• Hopar in i tråden och slänger ut följande fråga:

Är det som ToddeSwe hittat ett Nikon AF-S 55-300/4.5-5.6G ED DX VR II ?
      Kollade prisjakt och det ligger i dagsläget på 3372kr.

Har själv haft ett Tamron 18-200 som nyligen gått sönder och jag är nu ute efter ett nytt telezoom.

Har insett att det alltså är bättre att satsa på ett 50 eller 70-200 alt. 300 istället för att behöva "kompromissa" som ni skriver ovan.

Vad ska jag tänka på inför köpet?
      Har själv dålig koll på vad som t.ex. menas med beteckningen på objektivet ovan, dvs vad innebär 4.5-5.6G ?
      Min budget ligger på ca 4000kr, men gärna billigare om det finns bra alternativ under det förstås.