GPS-funktionen D5300 - tips tack.

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• GPS-funktionen D5300 - tips tack.

Det kanske inte är någon slump att funktionen bara gästspelade en modell. Borta på D5500.

Svårt hitta bra hjälp tycker jag. Den tar rejält tid på sig att hitta satelliterna ( vilket gäller de flesta gps). Vill man vara beredd måste gps:en vara på hela tiden eller stå i ett slags stand by läge. Tar dock en del ström.

Dessutom kan man för att snabba upp allt ladda ner en fil från NIKON och lägga på minneskortet! Filen gäller dock bara 14 dagar åt gången. Ja ni hör. Det låter lite krångligt.

Dock verkar det ännu fungera att geotagga bilderna genom mobilen. Är snabbare men är förstås bara de bilder som överförs som geotaggas.

Tacksam för allmänna tips ang handhavandet av gps-funktionen på kameran. Tillägg: den hittar faktiskt satelliterna riktigt snabbt och visst är det lite kul att kartan på flickr automatiskt får en punkt

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “farsta” ().

• Eftersom ingen hade synpunkter kompletterar jag något. D5300 blev kanske den enda systemkameran som fick gps från Nikon?

Visst är det ibland bekvämt att bilden geotaggas och bilden syns direkt på Flickrs karta.

Men det drar en del ström. Det kan ta några minuter innan den hittat satelliterna. Det gäller att minnas att slå på funktionen för få har den nog på jämt. Har man det i nån slags lågaktivt läge kan man via något Nikonprogram se hur man rört sig. Kan förvisso vara trevligt om man rör sig i helt nya områden

Använder man wifi och "beamar" över bilderna kan man använda mobilens gps för att geotagga och det är väl det som gäller nu för alla Nikonfotografer? Funkar bra och positionen blir korrekt. Men, eller jag jag missat något, blir ju den positionen när bilderna skickas över. Är platsen viktig måste man ju skicka över bilder till mobilen lite då och då. Man kan inte vänta 30 mil. Eller hur löser ni det som har splitter nya Nikon med wifi eller bt? Hur geotaggar ni via mobil.

Många tycker nog gps är en leksak och i kända fotoområden onödigt men som sagt på resor till okända områden stor hjälp.

Tilägg: läser att Nikon har ett program som låter mobilen tagga kamerabilderna hela tiden. Låter kanon men hur funkar det i praktiken. Vore kul att höra

• Det är ingen som svarar i den här tråden. Troligen för att det verkar som att D5300 blev den enda systemkameran från Nikon som fick inbyggd GPS? Sen är väl inte D5300 den hetaste modellen bland mer fotointresserade ;)

Måste ändå få skriva efter en tids användning att det är en väldigt bra finess som jag kanske tycker borde fått efterföljare. Faktiskt ganska snabb att hitta satelliter. Vad är alternativet? Köpa en klump för 1500 och sätta i blixtskon? "Beama" över till mobilen och få koordinater där mobilen befinner sig. Man kanske inte hinner "beama" på platsen utan gör det 30 mil senare.

Enda nackdelen är att den verkar suga batteri ganska hårt. Men jag slår bara på den då och då. Så det spelar ingen roll. Har dessutom extrabatteri. Även om jag skulle köpa ett mer avancerat hus tror jag D5300 blir en "keeper".

Sensormystik. Googlar man finns många bud men en del kan tyda på att det är samma sensor som i D7200. Några sajter säger det. Andra inte.

• Jag har köpt en beggnad D5300 till dottern i julklapp. (Om hon bara visste :) )
      Så jag kan inte testa den då den redan har slagit in.

Till mina egna större hus använder jag di-GPS som tar några minuter på sig första gången på ny plats men sedan är snabb med att plocka upp positionen.
      Även om den är "strömsnål" så märker man att batteriet förbrukas snabbare.
      Lika så är det ju på en telefon också. Så snart GPSen ska jobba så blir den hungrig snabbt.

Det är priset man får betala just nu för att få en position sparad verkar det som.
    • Det är en trevlig kamera som tar fina bilder. Efter ett tag blir man lite irriterad på att vissa saker kräver att man går in i menyerna. Men samtidigt efter ett tag blir man van vid det och det går ändå hyfsat snabbt. Bildkvalitén skall ju vara nära D7100/D7200. Inte illa det.

GPS är inget jag använder dagligdags men väldigt trevligt att veta att det finns ombord. Med tanke på att en lös GPS inte är helt gratis ett stort mervärde i detta hus. Inga sladdar, inga lösa prylar. Det bara finns där - vid behov. Guld värt på resa till okända mål

Wifin är ändå ganska bra fast många säger att man borde kunna styra mer via mobilen. Man kan överföra bilderna till mobilen i vilken storlek man vill. 24 mp går fint. Man kan även överföra rawfiler till mobilen. Vad är nyttan med det? Många mobiler/plattor är nu så kraftiga att de faktiskt kan redigera rawfiler. Är väl lite överkurs. Kompisen har en fin Canon 70D men hon kan bara föra över jpegbilder. Troligen bara i låg upplösning.Inte testat just det. Men raw klarar den inte
    • Hej, nu har jag haft kameran ett tag och börjat förstå hur den skall hanteras. Dock har jag inte alls använt funktionen lika mycket som jag hade trott. Vilket troligen beror på att jag inte just rest till några nya resmål under hösten. Att tagga runt huset känns inte meningsfullt.
      Först och främst. Det Är en kanongrej att ha. Den finns alltid med, Drar ingen ström om avslagen. Alternativet är en lös klumpig sak från Nikon för 1500 kr som ansluts med kabel. Inte hittat så många konkreta råd på nätet. Flickr har en D5300 gps underavdelning där jag fann en del tips
      Råden:
      1. Inomhus är det i princip omöjligt att hitta satelliterna. Ta in en lös bilnavigator i huset och du kommer att uppleva samma sak. Att mobilerna lyckas inomhus beror på att de även tar position via mobilnätet
      2. Var 14:e dag släpper Nikon uppdateringsfil. Man laddar ner och lägger på minneskortet. Sen går det betydligt snabbare för kameran att hitta satelliter. OBS! Händer först andra gången gps använts. Fråga mig inte hur men här är länken: downloadcenter.nikonimglib.com/sv/download/fw/111.html
      "• Med denna fil kan inbyggda platsdataenheter för D5300 D-SLR-kameror och kompakta digitalkameror COOLPIX P510, P520 och P330 fastställa positionen snabbare.
      [*]• Filen används inte för att bestämma position omedelbart efter köpet, utan används andra gången GPS används"

3. Här har jag inte riktigt experimenterat men i inställningar kan du välja ett slags standbyläge som drar lite ström men då är kameran redo mkt snabbare. Vet inte om det är samma men man kan ha gps lågaktiv hela tiden och då markerar den med viss intervall på en karta hur du rör dig tex genom en stad. Läste om en som åkt passagerarfartyg till Polen och gps:en ritade ut exakt hur båten kört ( hur det nu gick till om de hade hytt?)
      4. Köp ett extrabatteri. Är inte säker på om det är wifi eller gps som några gånger dränerat batteriet snabbt. Vissa säger den inte drar så mkt. Andra säger motsatsen. Extrabatteri alltid bra att ha oavsett
      Sammanfattningsvis: med uppdaterad A-gps fil hittar kameran position snabbt. Positionen har alltid varit spot on. En mkt trevlig finess att ha även om den inte används dagligdags. Blir det inga mirakulösa genombrott på sensorområdet kommer jag nog att ha denna ganska länge
    • Gjorde lite tester med gpsen i helgen. På hemmaplan slår jag aldrig på den men guld på utflykter. Verkligt användbar på platser man aldrig besökt eller aldrig kommer att besöka igen.

1. Helt utan uppvärmning eller nedladdning av Nikons hjälpfil så tog det ca 2 min att hitta satelliterna. Kan vara bra att veta att det tar en stund så bra slå på en stund innan man är framme vid målen

2. Noterade till min glädje att batterisymbolen inte rörde sig. Det gäller att bara att stänga displayen. GPS verkar vilja hålla den upplyst? Bara en knapptryckning så är den svart och det går åt mindre ström ( så klart ;) )

3. Noterade att alla bilderna var spot on. Inom nån meter ifrån där jag stod.

Så för mig som håller på med lite Urban Exploring en värdefull funktion. Glad det blev en D5300
    • jag använder en Nikon GP-1 som funkar bra och drar lite ström. Åtminstone med en-el4-batteri. Dock är det ganska störande att ha en sladd på kameran. Tidigare använde jag en Garmin gps-klocka eller cykeldator som ju har lång batteritid och synkroniserade sedan gps-spåret med bilderna i lightroom. En förutsättning är att klockans tid stämmer med kamerans, särskilt om man tar bilder medan man förflyttar sig.