Vad säger man om Nikons åtagande som i princip blev värdelöst?

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Vad säger man om Nikons åtagande som i princip blev värdelöst?

Ursäkta om jag mest skriver negativt ;) Själva utrustningen fungerar dock alltid oklanderligt-

Många många av oss amatörfotografer valde en gång Nikon bla för att det ingick "3 fria Check and Clean". Bodde man i Sthlm kunde passera Solna och oftast få det gjort medan man väntade. Nu slår man undan benen på det löftet genom att ta ut tokpriser, Ingen kommer att utnyttja det och så är väl tanken. Annars skulle det väl vara billigare att serva i Estland men var märks det? 650 kr måste vara ett horribelt överpris

Alltså; en Check and Clean kostar nu 650 kr PLUS frakten till Solna. Eftersom de bara accepterar utdelning till kontoret och man nog vill reka paketet så lär det kosta minst 150 kr. Dvs en enkel C&C som ingick i kameran man köpte kommer att kosta runt 800 kr Skall man ta ut alla 3 2400 kr ( kameror sålda efter maj har det inte längre).

Vad vill jag? Jag tycker det vore snyggt att om de kunde justera ner priser ganska ordentligt så att det åtminstone inte skall kosta mer än när det sköttes i Sverige. Inte tog man 650 kr då? Finns någon kontaktperson kvar på ansvarig plats i Sverige? Låta de reda sålda kamerorna löpa ut sin Check and Clean för att sedan tillämpa de nya villkoren för kameror sålda efter maj 2016. Scandinavian Photo och andra är säkert glada över man lämnar över detta som i normalfallet är väldigt enkelt förtjänta pengar. Blåsa bort lite damm= 390 kr

Svaret från Support: "Check and clean för DX kamera kostar 650 kr incl moms och frakt tillbaka och kamera med FX kostar 725kr incl moms och frakt tillbaka"
    • Falskt alarm. Tråden kan raderas av moderator.

Blev ett missförstånd i kundtjänst. Nikon står för detta löfte under tre år efter kamerans inköp. Allt det kostar är en frakt in till Nikon Solna. Sedan är rengöring och returfrakt gratis. En mkt bra deal. Detta enligt en Martin hos Nikon. Har gjort skärmdump och kommer få en kopia på chattten.

Men det krävs kvitto och helst en voucher ( men tydligen inget krav med voucher) och inköpt före 31 maj 2016. Vet inte om det ingick på de dyrare kamerorna

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “farsta” ().

• Jag tyckte jag var glasklar men tydligen trodde han att jag hade en helt ny kamera. Och då kostar det 650/725.

Löst nu. Nikon är istället ganska generösa. Kanske borde tråden tas bort och istället skulle en klistrad tråd finnas där man kan se villkoren? Är ändå 2,5 års såld kamerastock som har fria C & C kvar. Många undrar säkert hur man gör. Olika besked. Flickan hos Nikon sa att jag måste stå returfrakt tex.
    • Alltså några 650 kr för C&C kostar det inte.

340 + moms och frakt för DX kameror och 425 + moms och frakt för FX-kameror (osäker på FX-priset)

C&C ingick (ingår) till konsumentkamerorna (dvs upp till D610), ej till Proffsmodellerna (D4, D5, D750, D810, D500 etc).

Slutade i februari så jag vet inte om de har ändrat nåt sen dess.

//H
      The light at the end of a tunnel might be some Speedlights working

hwphoto.eu
    • Du visste perfekt!

Måste bara tillägga att min sura trådstart berodde enbart på att jag fick svaret att trots att jag hade fria Check and Clean så skulle det kosta 650 kr plus min frakt. Detta lät väl häftig men det berodde på missförstånd. Allt är som förut förutom att man kanske får vara utan kameran något längre.

Bra Nikon!

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “farsta” ().