Nikon D5600 ny modell

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Nikon D5600 ny modell

Man märker att det är ganska svårt att komma med nyheter. Här får man säga att uppdateringarna är rätt blygsamma. Mest snap bridge. Föregångaren verkar ha precis samma bildkvalité och lär droppa i pris och lär vara det bättre köpet.

Skall man få fart på kameraförsäljningen av nya spegelreflexkameror ( pratar alla märken) krävs nästan nåt slag genombrott på sensorområdet. Tex något som gjorde att man kunde fota brusfritt på högre iso. För skall sanningen fram så har väl knappast bildkvalitén förbättrats nämnvärt de sista tre fyra åren? Spegelreflexer har haft ett nyvaknat intresse under flera år men undrar om det kommer att dippa? Många sitter med all rätt nöjda med kameror de köpte för några år sedan. Bildkvalitén är på en sån nivå att de allra flesta har mer än de behöver. Är trots allt en rejäl investering om man skall köpa nytt hus och ett par objektiv.

Svårt att säga hur det utvecklas men även mobiler är en konkurrent speciellt för de yngre. Å andra sidan hittar man en bildmässigt utmärkt D3XXX för under 4000 inkl objektiv. Mkt foto för pengarna. De mer proffsiga husen lär nog leva kvar. Spekulerar lite bara.

nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d5600

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “farsta” ().

• Ja jag letar efter ny kamera kanske å köpa men nikon d5500 finns ju typ inte någonstans ju. En förgående modell d5300 finns i massvis med exemplar överallt. Varför är detta så? 5600 är ju den senaste modellen men alldeles för dyr. Tänkte först köpa d5300 men dras till d5500 pga iso hanteringen. Dock verkar d5300 också ha bra iso hantering.. allt är väl bättre jämfört med min d5100.
    • Jag har haft D5100, D5200 och D5300. Skulle säga att alla levererar väldigt bra bilder. Bildmässigt är nog kameror rätt mogna produkter. Hänger mer på vilken optik du har.

Varför sålde jag D5100? Hade haft den ett tag ( längre än någon annan Nikon). Men ingen Wifi och så tyckte jag att det var trist att man inte kunde justera ljudnivån så bra vid videoinspelningar

D5200 var jättebra. Ett fynd idag och kändes trots allt som att den gav bättre bilder än D5100. Den fler pixlarna gjorde croppning lättare. Har Wifi genom en liten dongel/adapter och går att styra ljudet vid video. Dessutom stereoinspelning. En jättebra kamera

D5300. Varför köpte jag den? Inbyggd wifi och dessutom GPS! Den enda Nikon systemkamera som fått GPS. Ville också testa en kamera utan AA-filter. Lite större bakdisplay. Toppnöjd

D5500 och D6500 är ytterst marginellt förbättrade vad jag förstår? Samma sensor. Lite lull lull och en display man kan trycka på.

I och för sig går iso lite högre på D5500 men skulle tror det mer är skrivbordsfakta. Kolla på olika sajter och jämför. Vill du spara pengar = D5200. Vill du lägga till lite till D5300. De andra skulle jag inte köpa nu när det skiljer flera 1000-lappar

• har efterforskningar mer nu och utesluter d5500 och d5600. D5300 eller d3300 lutar det åt nu men frågor på detta..
      Främsta anledningen till att jag vill byta är iso hanteringen. Bruset är så mycket på d5100 och vill byta upp till något bättre. Har ljusstarka objektiv men det räcker inte. 35an kan dessutom inte sätta rätt fokus längre.. Hur som.
      Vill också ha snabbare fokus.
      Hur är iso på de högre nivåerna t ex iso 3400 på d5300? Stor skillnad på d5100/d5200?

D3300 kanske skulle vara något men har bra 11 fokuspunkter som den jag har nu. Gör mig inget men fokuserar kameran snabbare med fler punkter? Kör alltid fokus på en punkt. Spot.
      Nackdel är också ej vikbar skärm men kan nog leva utan den. Använder den mest om jag filmar ovanför folk eller för att slippa ligga på marken när jag fotar nära marken.
    • Bytte förra våren från D5100 till D5200. Skillnaderna var större än vad jag läst i tester. Bilderna blev bättre men framför allt var avtrycket så mkt snabbare. Det var stor skillnad och kändes bra att det "tog direkt"

Länge sedan jag hade en 3-serie. Många finesser och funktioner bortskalade. Kanske lite långsammare hitta fokus. Ingen yttre knapp/vred för matning (självutlösare och seriebild).

Vet inte hur mkt som skiljer på ISO. Skulle tro du får ungefär samma resultat med en D3300 som de andra. Kommer att fungera. Extremt mkt kamera för pengarna. Behöver du inte vikbar display eller lite extra finesser så kan du bli nöjd med den.

Test: Nikon D3300 – presterande instegskamera | Kamera & Bild kamerabild.se/tester/kameror/t…presterande-instegskamera (Share from CM Browser)

• ja alltså jättesvårt beslut men har till april att bestämma mig så xD

Är väldigt väldigt tajt med ekonomin. Men vill inte känna mig att jag byter ner mig till en 3300. Vad är det för finesser man missar? Så länge iso är minst lika bra och autofokus snabb och bra.. kanske d inte spelar så stor roll vilken modell jag tar. Hm!

Knappen för självutlösare använder jag super sällan..
    • Jag har den själv och bildmässigt tycker jag den är mkt bra. Sen är ju den också en kompromiss. Det saknas ett inmatningshjul och extra knappar. Fotar man väldigt mkt skall man ha en D7200 men 5300 går också bra. Sällan man behöver in i menyerna

Vad skiljer mot D3300? Den kan sakna intervalltagning, HDR och wifi tex. Kanske bara spelar in ljud i mono? Har inte den högre rawkvalitén? Enklare autofokus. Saker de flesta inte ens märker.

Avslutar med att berätta vilket fynd jag gjorde. Fick tag i en D5300 med blott 640 exponeringar, några veckor kvar på garantin och ett i princio helt nytt 35 1,8 för 3000 kr. Sålde 35 för 1200 kr så fick huset för 1800.
    • Rent allmänt får man ju väldigt mkt kamera när man köper en dslr idag. Allra helst om man inte måste ha den senaste modellen utan går på föregångaren som ofta sjunkit rejält i pris.

Den stora beg marknaden på det. Klart det är roligast att fota med ett ett riktigt hus med bra grepp. Bara detta med vikt och storlek som gör att den fina utrustningen inte utnyttjas så ofta
    • Kanske inte helt rätt tråd att fråga i, men jag undrar hur D5300/d5x00 står sig mot D7200 i dåligt ljus? Har en D80 idag och upplever att jag får problem med gryniga bilder trots att ljuset är om inte "bra" så i alla fall "ok". Har funderat på D7200 som en möjlig lösning men vet dels inte om det verkligen är en lösning, dels inte om någon enklare modell, som t.ex. D5300, löser problemet i det närmaste lika bra. Någon som har en uppfattning?
    • Det är ganska svårgooglat men det verkar anses som att D5300 och D7200 har samma sensor. Dock verkar den ha "trimmats " något på D7200. Borde finnas fotosajter där du kan jämföra båda parallellt vid olika iso

Men kommer du från en D80 som ändå måste anses vara lite äldre så lär du märka att det är lättare att köra högre iso. Högre iso finns väl knappt på D80 för övrigt ;)

D7200 fler knappar. Lättare att foto med då det går snabbare att ändra inställningar men dyrare och tyngre