Mobilkameror. Vad har ni?

• Mobilkameror. Vad har ni?

Den trista verkligheten för många kan vara att mobilen är den kamera man använder mest.

Själv har jag en Sony Z3 Compact. 21 mp vilket är helt galet. Den är ganska ok men blir lätt lite dis i minsta motljus. I mörker hyfsad för att vara mobil.

Dålig kantskärpa. Har motsvarande 25 mm och jag tror det är svårt bygga ett helgjutet objektiv då. Efterträdaren Z5 har motsvarande 24 mm och skall ändå vara betydligt bättre. Jag gillar vidvinkel men kanske i mesta laget? Vad har andra märken?

Dottern har en IPhone 7 plus och måste säga det ser bra ut
    • Jag har använt iPhone sedan den kom så jag har ingen erfarenhet av andra märkens kameror annat än det jag läser. Google Pixel verkar anses som bäst idag. Själv kör jag med en iPhone 7 Plus och jag är jättenöjd med bilderna. Det lite udda porträtt-läget där båda objektiven används för att skapa en fejkar bokeh funkar över förväntan.

Avsaknaden av optisk zoom och sisådär ergonomi gör att jag trots allt mer eller mindre alltid har med mig en "riktig" kamera också, oftast en Nikon 1 J5.
    • Kul att höra andras erfarenheter. Håller med om att man hellre har med en fickkamera dock blir det ändå så att ofta är mobilen det enda som finns tillgängligt.

Kvalitén blivit bättre på mobilkameror. Även filmning. Min skall klara 4K och spelar även in ljudet i stereo. Inget jag testat dock. Dock bökigt, långsamt och lite trist med mobil. Fotoglädjen långt borta

Edit: märkespecifikt är det konstigt att inte Sony lyckas bättre. Ofta de som gör sensorerna och de är seriösa kameratillverkare. Men i stort sett varje gång man släppt något nytt har det blivit kritik ( de allra allra senaste tror jag är bättre)

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “farsta” ().

• Det finns väl fler egenskaper som talar till mobilkamerans fördel än ren fotoprestanda?
      Kedjan från tagen till använd bild är ju i allmänhet längre för rena kameror.

Visserligen finns en del kameror med WiFi som via SnapBridge sägs kunna publicera bilder smidigt men mobilen erbjuder ju fortfarande en väldigt väl integrerad kedja. Det får i alla fall mig att använda mobilen i en massa fall där jag förut nyttjat DSLR eller i alla fall någon spegellös. Anstränger man sig lite med färgbalans, exponering och kanske fyllnadsblixt för att få bra grundkvalitet så kan man ju enkelt ordna så att de dyker upp någonstans där man behöver dom helt automatiskt.

En sak som skulle tippa balansen är om även kameror vore uppkopplade - på riktigt.
      Mobilt bredband med simkort för att på ett enkelt sätt skicka upp sin bild i molnet vore ett steg framåt.
      Tänk 4G, bra skärm för att avgöra kvaliteten och kanske enkelt göra grundfix/beskärning samt två nya knappar.
      "Lagra i min molntjänst" respektive "beställ på papper" skulle vara kanon. Den senare skulle innebära att filen går direkt till den printtjänst man har avtal hos och vid valbara intervaller skriver ut allt i inkorgen, skickar hem i lådan och debiterar via autogiro.

Det modernaste jag har i den vägen är D5300 och det är sååå segt att slå på WiFi och tanka över i mobilen för vidare användning att det ofta blir mobilen ändå om det inte krävs teleobjektiv.
      Min vanliga kamera är numera extremt mycket bättre än jag, min roligaste hänger i ett 300 m långt snöre...

• Ja väldigt intressanta tankar och på sikt tror jag att det kan bli så. Tekniken torde varken vara särskilt svår eller dyr.

Jag har redan nu mobilen inställd så att bilderna automatiskt läggs upp på Flickr.

Nikon börjar nu att satsa på bluetooth och ständig uppkoppling mot telefonen men då bara lågupplösta bilder så det är nog inte svaret.

Efter att ha haft en lös wifi adapter tycker jag ännu D5300 är ganska smidig ( nåja). Går att snabba upp lite genom att i förväg markera vilka bilder som skall överföras.

Stora fördelen med mobil är trots allt att den Ständigt är med. Nästan oavsett vad som händer. Nån fotoglädje lär den aldrig erbjuda men snart kan det nog komma modeller som ger så god kvalité att många tycker den duger. Fast många lär sakna zoom