Digital linsrengöring (på ny kamera), ha påslaget eller inte?

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Digital linsrengöring (på ny kamera), ha påslaget eller inte?

Har precis skaffat en ny D5600 och jag undrar lite över en funktion som jag alltid hade påslagen på min förra kamera, en D5000.
      Det gäller det här med automatisk linsrengöring som man kan välja att ha avstängt eller slå på antingen vid uppstart, avstängning eller både och.

1) Är det här något som gör någon skillnad eller är det onödigt?

2) Om det faktiskt är något som fungerar, är det då bra att ha påslaget redan från början när kameran är ny eller kan man lika gärna vänta ett tag?

3) Om det bör vara påslaget, räcker det då med att ha det på antingen vid uppstart eller avstängning eller bör man ha inställningen "både och"?

Jag har aldrig liksom greppat den här inställningen utan har bara låtit det vara påslaget vid avstängning på min gamla kamera i alla år utan att egentligen tänka efter så mycket på vilken skillnad det faktiskt gör.
    • Digital Linsrengöring vore ju något då det är ett ständigt putsande..

Förstår att du menar sensorn. Rengöringen är inte heller "digital" utan har för mig att det är luftströmmar och/eller vibratatoner. Dock finns det ett läge där man digitalt kan ta bort fläckar men tror det krävs dator?

Nu skall jag sluta att skoja. Faktum är att jag också undrar och har haft mina på vid avstängning. Inget annat
    • farsta skrev:

Digital Linsrengöring vore ju något då det är ett ständigt putsande..

Förstår att du menar sensorn. Rengöringen är inte heller "digital" utan har för mig att det är luftströmmar och/eller vibratatoner. Dock finns det ett läge där man digitalt kan ta bort fläckar men tror det krävs dator?

Nu skall jag sluta att skoja. Faktum är att jag också undrar och har haft mina på vid avstängning. Inget annat
      Ultraljud är det väl? Med tanke på hur effektiv en ultraljudstvätt kan vara på grövre prylar så finns goda förutsättningar att kameran skall kunna får bort en och annan smutsfläck från sensorn. Jag har aldrig använt något annat och lider inte alltför mycket av smutsig sensor.
      Jag har alltid kört rengöring vid påslag eftersom det finns risk att man fått in något vid eventuella objektivbyten.
      Min vanliga kamera är numera extremt mycket bättre än jag, min roligaste hänger i ett 300 m långt snöre...

• Tackar för svar.

Självklart menade jag sensorn....haha....hjärnan var visst inte med när jag skrev :)

Det finns alltså ingen nackdel med att ha det påslaget redan från början på ny kamera? Jag har ju som ni märker noll koll på hur den här funktionen egentligen fungerar eller vad den gör.
      Min tanke är alltså ifall det skulle på något sätt "slita" på kameran att använda denna funktion redan från början och ifall det hade varit bättre att ha det avslaget tills man haft den ett tag, men så är det alltså inte?

Vad är det sensorrengöringen faktiskt gör? Jag förutsätter att det var ett skämt ovan om ultraljud, så vad är det som sker?

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “koamuseal” ().