Raw-filer slutat funka i Aperture utan uppenbar anledning

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Raw-filer slutat funka i Aperture utan uppenbar anledning

Hej forumet.

Har jobbat uteslutande med Apples Aperture de senaste sex åren och har ännu inte släppt taget, även om jag insett att jag måste gå över till nytt program snart eftersom Apple slutat supporta det sedan en tid tillbaka.

Sitter på en Macbook Pro (tidig 2011) med OSX 10.11 El Capitan, dvs jag har inte uppdaterat till Sierra, vilket jag har förstått varit ett bra val då jag hört att många fått problem med Aperture efter uppdatering till senaste versionen av OSX.

Aperture har fungerat felfritt för mig hittills, där det enda märkliga jag nyss upptäckt är följande:

ersatte nyligen min gamla D5000 mot en D5600 och har precis försöka ladda in mina första Raw-filer (NEF).
      Tidigare har NEF funkat utmärkt i Aperture, men plötsligt känns filformatet inte igen av programmet ???

Jag har som sagt inte haft några problem med NEF till min D5000, men nu funkar det alltså inte trots att det gäller samma filformat.

Både tidigare och nu gäller att jag brukar använda mig av jpeg+raw när jag väljer att fota med raw, jag har alltså aldrig använt läget med enbart raw.

Någon idé om orsak/lösning?
    • Det brukar vara så att när kameratillverkarna kommer ut med nya modeller behöver man uppdatera programvarorna i datorn så det fungerar med de senaste kamerorena. Dock kan det vara en fördröjning från Adobe m fl. mukvaruleverantörer innan uppdateringar kommer.

För vare ny kameramodell som kommer finns det små skillnader i RAW-filerna jämfört med tidigare modeller. Så de är lite smått unika för varje kameramodell trots samma filändelse. En RAW (.NEF) från min snart 10 år gamla D300 är garanterat inte lika en RAW från en nyligen introducerad kamera år 2017 från Nikon.

Den dagen jag köper något nytt från Nikon som ersätter min D300 är jag illa tvungen att uppdatera lightroom t ex.
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.
    • Aj då, det är så alltså?

Det betyder ju att jag är tvungen att byta ut Aperture innan jag kommer att kunna jobba med raw-filer igen :(

Har skjutit på beslutet av flera anledningar;
      - ångest över allt förmodat krångel med övergången till nytt program (har läst att alla ändringar man gjort inte kommer att kunna följa med till t.ex. Lightroom)
      - rejält ökade kostnader (har hört något om att Lightroom kostar 120kr/mån!?) medan jag betalade 600kr engångssumma för Aperture när det var på rea för sex år sedan, då ord.pris. låg på 1800kr.
      - böket med själva flytten till nytt system

Men det verkar alltså som att jag inte har något val om jag vill kunna köra raw.....och det vill jag ju förstås....
    • koamuseal skrev:

Aj då, det är så alltså?

Det betyder ju att jag är tvungen att byta ut Aperture innan jag kommer att kunna jobba med raw-filer igen :(

- ångest över allt förmodat krångel med övergången till nytt program (har läst att alla ändringar man gjort inte kommer att kunna följa med till t.ex. Lightroom)
      - rejält ökade kostnader (har hört något om att Lightroom kostar 120kr/mån!?) medan jag betalade 600kr engångssumma för Aperture när det var på rea för sex år sedan, då ord.pris. låg på 1800kr.

Men det verkar alltså som att jag inte har något val om jag vill kunna köra raw.....och det vill jag ju förstås....
      Jag köpte lightroom 4 för några år sedan som i olika omgångar har uppgraderats till 5.7 seden dess är det stopp med fria uppgraderingar. Jag tror man kan köpa Lightroom 6 till en engångskostnad istället för en prenumeration, något jag har inget behov av för tillfället så länge jag inte skaffar mig en nyare kamera...
      Mvh // Krister Eriksson
      D300.
    • Krister E skrev:

koamuseal skrev:

Aj då, det är så alltså?

Jag köpte lightroom 4 för några år sedan som i olika omgångar har uppgraderats till 5.7 seden dess är det stopp med fria uppgraderingar. Jag tror man kan köpa Lightroom 6 till en engångskostnad istället för en prenumeration, något jag har inget behov av för tillfället så länge jag inte skaffar mig en nyare kamera...
      Du har rätt, det finns en version utanför CC, den kostar 1300kr ser jag nu.
      Visste inte att det fanns, trodde det var enbart prenumerationsmodellen som gällde för Adobe numera.

Oklart om det ingår några uppdateringar i det priset, men jag såg att en uppdatering från v. 5.7 kostar ca 750kr, så gissningsvis ingår vissa uppdateringar men att man sedan får betala för en helt ny version så småningom. Om det fortfarande är som när du köpte 4:an så får man väl vara nöjd i så fall.

Jag måste fundera ett tag på detta känner jag. Börja med att kolla in Capture NX-D först och sedan titta närmare på Lightroom också innan jag bestämmer mig.