Köpråd systemkamera + objektiv

• Köpråd systemkamera + objektiv

Hej!

Jag är nykomling på forumet och har läst igenom en del trådar i forumet i jakt på vägledning inför mitt kommande köp av kamerahus samt objektiv. Är helt ny på Nikon och efter research upplevs det forfarande som en djungel. Vågar inte förlita mig på personalen i de större varuhusen och det verkar finnas en hel del kunnigt och uppdaterat folk här i forumet - kanske nyligen gjort ett liknande inköp och sitter på bra tips och kan komma med input, så jag gör ett försök!

Bakgrund - Pentax k7 och k5 i ca 10 år på hobbynivå, tappat glöden efter en kamerastöld och ett misslyckat begagnat inköp på blocket. Jag har bestämt mig för att gå över till en av de större leverantörerna, i hopp om billigare tillbehör och större andrahandsmarknad. Efter att ha klämt på Nikon och Canon i butiker är jag fast bestämd att Nikon känns i handen för mig. Jag har sålt av mitt gamla pentax-system med fast 50mm 1.4, 35mm 2.8 samt två enklare kit-och zoomobjektiv.

Intresseområden - Portätt, arkitektur, landskap samt vardagsfotografering.

Budget - ca 13 000kr. Tanken är att lägga ungefär 4000-6000kr på kamerahus och resterande på två objektiv. Finns det någon given modell jag bör titta på?

Kamerahus - Drömmen vore en 750d, men då objektivbudgeten spräcks totalt så behöver jag titta på de billigare husen. Skillnaden upplevs marginell mellan dessa billigare varianter? Viktigt för mig är snabb och tyst AF samt bra brushantering. Ljus och klar sökare. (Rörlig skärm/wifi vore trevligt men ej ett krav)

Objektiv - Tittat på Sigma 17-700 f 2,8-4,0 ( mediamarkt.se/sv/product/_sigm…-macro-nikon-1195826.html ) samt ett Nikon 35mm 1,8 ( mediamarkt.se/sv/product/_niko…1-8g-af-s-dx-1088284.html )

Tips mottages med stor tacksamhet! Planerar även att ta en tur till Scandinavian Photo i Stockholm för bättre hjälp och större utbud, är det värt ett besök?
    • En sak du ska tänka på, är att kamerorna i D7000-serien är mycket snabbare att hantera än de i D3000- och D5000-serien. D7000-serien har fler knappar på kamerahuset så att man slipper gå in i menyer för att göra ändringar om man vill ha lite mer kontroll över fotograferingen.

En annan skillnad värd att tänka på att kamerorna i D3000- och D5000-serien saknar inbyggd fokusmotor, vilket innebär att objektivutbudet är begränsat till moderna AF-S objektiv om man vill ha autofokus. (Och det vill man.)
    • Med tanke på att du verkar van och intresserad så är det nog bara D7100 och D7200 som kan bli aktuella. "Riktiga" kameror.Men då blir det begagnat. Kanske kan en D7100 precis gå in på 6000 kr? Vet ej. Dina Pentax hade förmodligen alla extrahjul och var dessutom vattensäkrade? Svårt gå tillbaka till tex min kamera även om tror jag bildkvalitén är jämförbar med D7100/D7200

När jag för en kort stund var inne på fullformat så kunde man hitta beg D600 för ca 6000 kr. Nikon ger livslång rengöring på sensorn och byter även ut den om det skulle droppa olja. En sådan som antingen fått den utbytt eller är helt original inget dumt köp . Låter tryggt. Man har alltid Nikon i ryggen
    • Zoomen är väl säkert ok men skulle kännas lite fel på en så fin kamera. Plastbajonett och relativt dålig ljusstyrka. Ett 35 1.8G tycker jag är första linsen att skaffa om man inte vet riktigt vad man skall ha. Med ett nytt D7200 plus 35 är du faktiskt bara uppe i 11.500 och då kan du få in en Nikon budgetzoom om det är det du vill ha. En Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G VR II som dessutom är kollapsbart och inte mkt större än 35:an i detta läge. Skulle tro den är minst lika bra som 18-105. Du för 500 kr kvar upp till 13.000 :)

Edit. vet inte om du kan tänka dig begagnat hus? öppnar ju upp för fler och bättre objektiv inom 13 000 kr gränsen. Inte sällan säljs hus som inte gått särskilt mkt och exponeringar kan man kolla med shuttercount. Så har jag alltid gjort själv. Hittat lågmilare ofta med garanti kvar. Aldrig varit problem

Inlägget redigerades 2 gånger, senast av “farsta” ().