Uppgradera d3s

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Uppgradera d3s

hejsan igen!
      Ett par år sedan sist....
      Jag läser om d500, är den vassare i mörker än d3s?
      Verkar vara grymt iso omfång.
      D5 blir för dyr.

Idag kör jag 70-200 vr.

Är det stor nackdel med dx?

Vill kunna fota djur på 70- 100m i skymning
      Dock rör dom sig sakt så relativt lång slutartid är möjligt.

Kompakt kamera är nikon p 900 det bästa alternativet?
      Kompakten är till en kompis som ej vill ställa in massa iso mm.
      Man lär sig något varje dag
    • Nytt

Om du beskär bilden så påverkar du ju även den totala mängden insamlat ljus så med samma kamera får du i princip samma resultat vad gäller brus med 200 på f/2 beskuret till samma utsnitt som 300 och på f/2,8. Finns inget att vinna på den operationen och det finns ingen genväg kring fysikens lagar.

Även om D500 är väldigt bra för att vara en DX-kamera så lär den inte slå din D3s vad gäller prestanda i lågljusförhållanden.

Däremot är inte bländaren en mått på hur mycket ljus som objektivet släpper igenom och ut till sensorn utan på hur mycket ljus som objektivet har möjlighet att släppa in. Ett fast objektiv som 300/2,8 släpper igenom mera ljus än en zoom som 120-300/2,8 vid samma bländare. Du får alltså ut mera ljus på f/2,8 från det fasta objektivet än från zoomen även om skillnaderna inte är gigantiska, normalt 1/3 till 2/3 steg. Ljuset som tar sig igenom och ut genom objektivet anges som T-stop.
    • Nytt

Jag har bägge (D3s och D500) - och min uppfattning vid praktisk användning är att D3s fortfarande är vassare i mörker.
      D500 är en mycket fin kamera, stor buffert och rapp i fokuseringen, men så som jag använder kamerorna hänger min gamla D3s med väl så bra.
      Sedan, fast det är en annan sak, så är min erfarenhet att jag måste bildbehandla filerna från D500 på ett annat sätt än de från D3s för att uppnå liknande resultat. Jag tycker bl a att det skiljer i mättnaden.