Nyfiken fråga - hur är D810

• Nyfiken fråga - hur är D810

Jag köpte en begagnad D700 2011 och har varit väldigt nöjd med den, handhavande är bra, stabilt bygge ... använder den tillsammans med batterigreppet MB-D10 och är väl allmänt nöjd med bildkvalitet etc. Fotar väl nästan allt men en del sport så de 8 bilderna/sekund är bra ibland.

Men ... samtidigt så skulle jag vilja ha tillgång till de nyare sensorerna och framför allt ljuskänsligheten så jag har börjat snegla på en nyare modell. Den nya D850n ser ju väldigt trevlig ut men ligger lite utanför min kassa så jag funderar på D810 eftersom det borde komma en del begagnade sådana nu i och med att D850 finns att köpa. Problemet är att jag aldrig har rört en D810 och har ingen som helst uppfattning hur den är som kamera, dvs hanterbarhet, byggkvalitet, funktion, etc.

Så två frågor: Hur är D810 som kamera (gärna jämfört med D700)? Och ungefär vilket prisområde är rimligt för en sådan, jag inser att det beror på användning och skick men något sorts "lagompris"? jag kollade runt lite idag och hittade priser mellan 14K-21K.
    • Inte precis svar på din fråga, för jag har inte D810, men väl en D800 som är ganska lik. Och jag har använt en D3 en del, och den är skäligen lik en D700 med grepp.
      Jag tycker att den mest märkbara skillnaden är bildkvaliteten. Sensorn är helt enkelt ett snäpp bättre på den nyare kameran, och det märks, både på höga och låga ISO.

Kan du vänta lite föreslår jag att du gör det. D810-priserna är nog på väg ned, men de har nog inte stabiliserat sig förrän D850 hittat ut på allvar.
      Jag har faktiskt själv tänkt byta min D800 till en D810 när de senare kommit ned i pris så pass att deltat mellan dem inte är så stort som i dag.
      D800
      Tamron 15-30/2,8; Tamron 24-70/2,8; Nikon 70-200/2,8 II
      Sigma 24/1,4; Tamron 35/1,8; Sigma 50/1,4 A; Nikon 50/1,8 Ai-S; Sigma 85/1,4; Tamron 90/2,8
      SB-700; enkel ringblixt; enkla stativ, 1- och 3-ben
    • Vid D800/D4 så designade man om autofokus-inställlningarna, alltså dom fysiska knapparna, där man väljer mellan m/afs/afc och hur många punkter man använder.

Jag va skeptisk från början, tycker bättre om när man verkligen kunde se rent fysiskt hur knapparna stod. Har vant mig till slut.

Det finns en (röd) video record knapp i närheten av avtryckaren på D8xx, vilket man kan programmera till att ändra ISO istället. Mycket bra.
    • Jag kör fortfarande med windows xpsp2 på min gamla pc.(har dock en nyare laptop med win7 som backup)

Har en D3 samt en D300. Jag kör med dom tills dom går sönder i princip. Kanske tio år till eller längre, vem vet. Lägger hellre pengarna på mera fri-tid och längre semester.
      12mp räcker mer än väl till allt i princip. Om man inte tänker beskära bilderna hårt, bättre slarvmarginal med andra ord.

Sparar en slant på banken som en buffert istället för konsumera saker.

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “Aarons” ().

• Nytt

Fredrik H skrev:

De senaste 14 dagarna så har det kommit ut en del D810 och de har sålt som smör i solen.
      Har du någon kläm på ungefär vad de gått för? Eller snarare, annonserats för?
      D800
      Tamron 15-30/2,8; Tamron 24-70/2,8; Nikon 70-200/2,8 II
      Sigma 24/1,4; Tamron 35/1,8; Sigma 50/1,4 A; Nikon 50/1,8 Ai-S; Sigma 85/1,4; Tamron 90/2,8
      SB-700; enkel ringblixt; enkla stativ, 1- och 3-ben