Panoramabilder

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Panoramabilder

Nytt

Tycker panoramabilder ser intressant ut. Har provat lite i psh cs6. Det visade sig vara mycket tidsödande. Satte kameran på ett stativ och svängde kameran från vänster till höger på stativet utan att flytta stativet och tog 22 bilder med kameran på högkant (vertikalt läge). Iso 400, bl 6,3, 1/320, jpg hög.

La in bilderna i datorn, gick in i psh cs6, klickade sedan i den här ordningen > File >aotomate > photomerge > Layout > auto > browse > markerade alla 22 bilderna och klickade på ok.

Därefter arbetade datorn länge, över 30 minuter gissar jag innan panoramabilden var klar. Och den blev stor över 1 gb.

Försökte spara den på save as först, men då kunde jag inte öppna den, så jag sparade den i save for web.

Var även inne i lr6 och redigerade den, men med 22 bilder hopsatta lutade bilden kraftigt åt höger, så jag försökte räta upp den, fick då minska den från 22 till knappt 11 bilder, för det fick inte plats fler bilder i den uppriktade bildramen, och den blev ändå inte rak, men i alla fall rakare.

Efter ytterligare en del ändringar av bilden lyckades jag få in den på Fickr.

B5 by Ove_B, on Flickr
      Nikon D800
    • Nytt

Konstigt att det inte kommit hjälpmedel som i kompaktkamerorna. Fast jag undra om inte någon av de senaste instegs Nikon DSLR fått det?

Större panorama blir sällan så lyckade ( finns givetvis mängder att undantag). För mig är det mest att kunna ta en bild till. Utöka vinkeln. Använde ett gratisprogram från Microsoft jag inte längre minns namnet på men bra resultat blev det
    • Nytt

Tycker det kan vara trevligt att förstora upp bilder och se det som är fotograferat bättre och inte minst panoramabilder, men på flickr vet jag inte om det går som gratismedlem, jag har i alla fall inte lyckats med det.

Har lagt in den här bilden både på flickr och här i dropbox, men i dropbox kan jag förstora upp den mycket mer än på flickr.

dropbox.com/s/qltoxc05sgvnxfx/Panorama-4b.jpg?dl=0
      Nikon D800

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “Ove 555” ().