Varför så lång tid?

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Ursäkta om jag spinner vidare på Oves tråd. Är det att rekommenderat att ha alla brusreduceringar och annat avbockat? Kör nu bara raw och på långa exponeringar brukar jag ha låga iso. Som här 15 sec och iso 100. EDIT: har bockat av brusreducering vid långa exponeringar men det tar ändå tiden plus tiden en gång till ungefär. Kör man raw är väl inte NR alls inblandad förresten? Gäller väl bara jpeg?

Blido by stockholm2008, on Flickr

Inlägget redigerades 2 gånger, senast av “farsta” ().

• Har kollat nu, och det verkar inte ha med brusreduceringen att göra. Provade det här i ett mörkt rum med två datorskärmar påslagna som lyste upp rummet lite.

Jämförde här D800 och D7100, iso 400, slutartid 10 sek, bl 5,6, objektiv Nikon FX 28-70 inställt på 42 mm.

Med brusreduceringen både av och kom bilden upp i displayen direkt efter bilden var färdigexponerad på D7100, men med D800 tog det ca 10 sek längre tid (med brusreduceringen av).

PS: Har nu även kollat En D300 och D5100 med samma objektiv och inställningar (med brusreduceringen av). På D300 kommer bilden upp i displayen direkt efter 10 sek exponeringstid, men på D5100 kommer bilden upp med ungefär 10 sek fördröjning.

Så med de här fyra kamerorna kommer alltså bilden upp i displayen direkt efter 10 sek exponering med D7100 och D300, men med D800 och D5100 kommer bilden upp i displayen ca 10 sek efter bilden är färdigexponerad.

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “Ove 555” ().

• Ove 555 skrev:

Har kollat nu, och det verkar inte ha med brusreduceringen att göra. Provade det här i ett mörkt rum med två datorskärmar påslagna som lyste upp rummet lite.

Jämförde här D800 och D7100, iso 400, slutartid 10 sek, bl 5,6, objektiv Nikon FX 28-70 inställt på 42 mm.

Med brusreduceringen både av och kom bilden upp i displayen direkt efter bilden var färdigexponerad på D7100, men med D800 tog det ca 10 sek längre tid (med brusreduceringen av).

PS: Har nu även kollat En D300 och D5100 med samma objektiv och inställningar (med brusreduceringen av). På D300 kommer bilden upp i displayen direkt efter 10 sek exponeringstid, men på D5100 kommer bilden upp med ungefär 10 sek fördröjning.

Så med de här fyra kamerorna kommer alltså bilden upp i displayen direkt efter 10 sek exponering med D7100 och D300, men med D800 och D5100 kommer bilden upp i displayen ca 10 sek efter bilden är färdigexponerad.
      Är du säker på att du inte blandat ihop de olika brusreduceringarna. Kollade lite snabbt i bruksanvisningen till D7100 och enligt den ska det fungera som jag skrev på den kameran också... den kan ju vara lite snabbare på att behandla men det bör inte dyka upp någon bild direkt.

• Howser. Det var bra att du ifrågasatte vad jag skrev Jag markerade fel rad i fotograferingsmenyn, den raden där det står Brusreducering för högt iso.

Valde sedan raden där det står Brusreducering för lång exp. och klickade på ok, och i nästa meny (Brusreducering för lång exp) finns det två alternatiiv att välja, antingen eller av, och där var markerat, så jag ändrade på det och valde av.

Ställde sedan kameran på 30 sek slutartid, när bilden var färdigexponerad kom den upp direkt i kamerans display. :)

Tack för era svar jag fått i den här tråden!