Filming/autofocus med D750

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our use of cookies. More details

• Filming/autofocus med D750

Jag använder min D750 mycket till att filma, inte minst på resor och speciellt på safari. Största problemet är fokuseringen. Omgivande ljus är oftast för starkt för att kunna tittat på skärmen. Jag har använt en lupp vilket fungerar, men det är inte optimalt, inte minst när det sitter ett långt tele på kameran och man vill hålla koll på var det händer saker. Autofocus fungerar inte, men jag har kommit på att om man dedikerar AE-L/AF-L till att låsa autofocus kan man börja med att autofocusera och sedan låsa den genom att hålla nere AE-L/AF-L medan man filmar. Så långt allt väl. Men man måste starta filma först innan man låser focus. Det ger lite spillfilm att klippa bort. Vad värre är att ofta låses filmfunktionen helt! Filmfunktionen startar helt enkelt inte. Detta är ett jätteproblem som jag inte vet om bara jag har. Har någon testat?
    • Lite lösa funderingar. Nikon må ligga ligga före Canon när det gäller bildkvalité ( visst är det så;) ?) men är video viktigt så verkar Canon överlägsen. Har ett bättre och säkrare autofokussystem

Jag har en betydligt enklare Nikon än din men använder nästan bara manuellt fokus när jag filmar. Annars risk det blir hoppigt. Dock brukar det funka som du gör. Man ställer in så att fokus låses när man börjar filma, Känner inte igen att det blir spillfilm. Fokus först. Sedan börjar man filma. Konstigt om det skiljer men din är ju mer avancerad och nyare.

Märkligt att den blir låst. Kan den vara defekt? Är den uppdaterad?

edit: du måste inte använda AE-L knappen. Finns ett fokusläge i live view som när du fokuserat sedan håller samma fokus under filmningen. Känns enklare.

Inlägget redigerades 1 gång, senast av “farsta” ().